• MKF

Verkligen inga nackdelar med sterilisering??

Hej!
    Vi har länge haft frågan uppe i vårt förhållande om sterilisering för mannen, utan att kommit till ngt beslut. Och det är ju inget vi kan skynda på naturligtvis. Men vad jag undrar är om det verkligen inte finns någon nackdel för denna metod, förutom då om man inte skulle vara allldeles alldeles säker.

Skulle vara intressant att veta om det kan finnas något mer som nackdel än det. För det står ju överallt att det inte tex påverkar lust o potens för manne. Men stämmer det för alla er där ute, som har genomgått detta undrar jag? För rent psykologiskt så kan det ju göra det naturligtvis. Men är det inga det blir så för undrar jag??
    Tacksam för om alla ni därute som har någon erfarenhet av detta, att dela med sig utav!

• Svar på tråden Verkligen inga nackdelar med sterilisering??
  • Pentra

Hej! Komplikationer efter vasektomi kan dröja från månader upp till många år, och sällan hjälper det då att reversera vasektomin eftersom skadan redan är skedd... . . . .   En nära vän till mig vasektomiopererade sig för ca 2-3 år sedan. Han har smygande drabbats utav en utav de vanliga biverkningarna, som jag tidigare nämnt i andra trådar; nämligen stickningar, som sprider sig som obehagliga strömstötar, i kroppen? Tyvärr så finns det många värre och ohyggligare biverkningar som man kan drabbas utav än så?även om det kan ta lång tid innan vissa av dem utvecklas? . . . . Jag har skrivit betydligt mer om detta här: www.familjeliv.se/Forum-9-194/m63431486-3.html . . . . Länkar ist eftersom min surfplatta tar bort alla styckeindelningar jag gör... . Sköt om er. Mvh, Penyra

• Pentra

Hoppsan! Jag glömde att skriva att läkare och sjukvård i Sverige oftast inte vill kännas vid de komplikationer som kan uppstå vid en vasektomi utan mörkar och/eller är oförstående om verkligheten kring effekterna av dessa. Informationen om farorna kring vasektomi har jag därför hämtat från Schweiz och Tyskland bl.a... . Mvh, Pentra

• Daniel1

Gjorde det för ca 4-5 år sedan och har inte haft några som helst problem efteråt.
    Och sexet har faktiskt blivit bättre då man inte behöver bekymra sig för att frugan blir gravid.

• MKF

Ok, mycket intressant dessa svar. Det är precis sånt här jag hoppas få nys om.
    Men när det gäller sterilisering på kvinnor, vad är det man inte vet om det då? Det lär väl även där finnas biverklningar som det inte alls upplyses eller pratas om?

• Anders 301

Kvalificerat skitsnack att läkare skulle mörka något sådant. "Informationen" du refererar till, och har länkat till i en annan tråd här, rör sig om info från katolska kyrkan, en UFO-förening, samt från ett tyskt diskussionsforum.

Visa på trovärdiga källor tack.

Självklart kan det gå fel vid en vasektomi - det är ju ändå ett kirurgiskt ingrepp, med en människa som utför operationen, men statistiken är riktigt riktigt god.

Erfarenhetsmässigt kan jag bara tala utifrån mig själv, såklart. Jag har inga problem alls. Punkt. Läs gärna mitt svar här: www.familjeliv.se/Forum-9-194/m63431486.html 

• Anonym

Min svärfar steriliserade sig för 10 (?) år sedan. Enligt min sambo, som har pratat med sin pappa om det, har inga biverkningar skett - bara, enligt svärfar, ökad lust. Jag har inga utomstående belägg för detta alls - mer än det som min sambo berättat att hans pappa har sagt.

För min del känner jag dock ett problem och det är att min sambo i tid och otid pratar om att han vill sterilisera sig eftersom han inte vill ha bebis och dessutom på köpet ökad lust... hm.

• sticksNstones
    Anders 301 skrev 2012-10-31 01:21:07 följande:
    Kvalificerat skitsnack att läkare skulle mörka något sådant. "Informationen" du refererar till, och har länkat till i en annan tråd här, rör sig om info från katolska kyrkan, en UFO-förening, samt från ett tyskt diskussionsforum.

Visa på trovärdiga källor tack.

Självklart kan det gå fel vid en vasektomi - det är ju ändå ett kirurgiskt ingrepp, med en människa som utför operationen, men statistiken är riktigt riktigt god.

Erfarenhetsmässigt kan jag bara tala utifrån mig själv, såklart. Jag har inga problem alls. Punkt. Läs gärna mitt svar här: www.familjeliv.se/Forum-9-194/m63431486.html
  • sticksNstones
    Pentra skrev 2012-10-12 17:07:18 följande:
    Hej! Komplikationer efter vasektomi kan dröja från månader upp till många år, och sällan hjälper det då att reversera vasektomin eftersom skadan redan är skedd... . . . .   En nära vän till mig vasektomiopererade sig för ca 2-3 år sedan. Han har smygande drabbats utav en utav de vanliga biverkningarna, som jag tidigare nämnt i andra trådar; nämligen stickningar, som sprider sig som obehagliga strömstötar, i kroppen… Tyvärr så finns det många värre och ohyggligare biverkningar som man kan drabbas utav än så…även om det kan ta lång tid innan vissa av dem utvecklas… . . . . Jag har skrivit betydligt mer om detta här: www.familjeliv.se/Forum-9-194/m63431486-3.htm... . . . . Länkar ist eftersom min surfplatta tar bort alla styckeindelningar jag gör... . Sköt om er. Mvh, Penyra
    Pentra skrev 2012-10-12 17:16:58 följande:
    Hoppsan! Jag glömde att skriva att läkare och sjukvård i Sverige oftast inte vill kännas vid de komplikationer som kan uppstå vid en vasektomi utan mörkar och/eller är oförstående om verkligheten kring effekterna av dessa. Informationen om farorna kring vasektomi har jag därför hämtat från Schweiz och Tyskland bl.a... . Mvh, Pentra
    Kvalicifierat skitsnack.

Svar på tråden Verkligen inga nackdelar med sterilisering??