• Quineem

Namngivelsecermoni! Vi behöver lite hjälp!

Hej, ska ha namngivelsecermoni nästa helg och vill hålla ett litet tal, men vill ha lite mer att säga än det jag har kommit fram med! Än så länge är det typ: välkomna hit, namnets betydelse, varför vi valde just det namnet, en liten dikt, säger till att vi skickar runt en liten bok som gästerna kan skriva sina lyckönskningar, that's it! Några fler förslag?

• Svar på tråden Namngivelsecermoni! Vi behöver lite hjälp!
  • hernameispekka
    Quineem skrev 2012-10-12 19:14:48 följande:
    Hej, ska ha namngivelsecermoni nästa helg och vill hålla ett litet tal, men vill ha lite mer att säga än det jag har kommit fram med! Än så länge är det typ: välkomna hit, namnets betydelse, varför vi valde just det namnet, en liten dikt, säger till att vi skickar runt en liten bok som gästerna kan skriva sina lyckönskningar, that's it! Några fler förslag?
    Har aldrig varit på namngivelse och på väldigt få dop. Men något om att det är värdefullt att detta barn har alla dessa fina gäster i sitt liv. Ett citat som betyder mycket för er? 
  • Ingridsmamma

Vi hade namngivning för min dotter, vi hade min pappas farbror som höll i namngivningen. Det vi hade med var lite historiskt om platsen vi var på. Sång och varför hon fått de namnen hon har, även vad de betyder. Sen presenterade vi faddrarna, läste upp varför vi valt just dom :)

• Quineem

Tack ni två som har skrivit, jag ska definitivt ta till mig era tips!

• Danjella

jag skall också ha namngivelse i helgen :D.

Vi har tänkt;
    välkomstal, om vad namnet betyder och varför vi valde det.
    sen skall min mamma och min svärmor läsa upp en dikt,
    sen lite "mingel" så våra familjer får träffa varann.
    smörgåstårta,
    sen skall vi ha som en liten tipspromenad, som skall handla om våran dotter såklart :P
    sen fika,
    och där under så skickar vi en gäst bok där alla får skriva en liten rad till barnet eller sitt namn,
    och vi tänk ta fram boken varje födelsedag också :)

• Quineem
    Danjella skrev 2012-10-14 07:49:00 följande:
    jag skall också ha namngivelse i helgen :D.

Vi har tänkt;
    välkomstal, om vad namnet betyder och varför vi valde det.
    sen skall min mamma och min svärmor läsa upp en dikt,
    sen lite "mingel" så våra familjer får träffa varann.
    smörgåstårta,
    sen skall vi ha som en liten tipspromenad, som skall handla om våran dotter såklart :P
    sen fika,
    och där under så skickar vi en gäst bok där alla får skriva en liten rad till barnet eller sitt namn,
    och vi tänk ta fram boken varje födelsedag också :)
    vi ska oxå ha smörgåstårta! haha, och en liten gästbok =) ska ut och leta efter en fin bok nu i veckan! 

hör av dig och berätta hur det gick! jag är lite nervös för talet, kommer säkert bli bra, men man vill ju inte stå och svamla för attt man är nervös!

• Kaffegalningen

Vi hade officiant och han la typ upp det:
    Välkommen
    Vikten av ett namn och att detta välkomnade barnet in i samhällets gemenskap (såsom dopet är kyrkans gemenskap). Alla i rummet har betydelse i barnets liv.
    Svärfar sjöng Ikaros
    Vi tände ett ljus för barnet och officianten läste Tänd ljus.
    Namnet och dess betydelse.
    Vi utsåg fadder som också läste en egenskriven text.
    Barnet fick ett namnhalsband och officianten läste Stina Noréns dikt Krama mig (rekommenderas!!!)
    Vi sjöng alla Idas sommarvisa (text på programmet)

Jag kan ha kastat om ordningen men jag tror jag fick med allt

Vi valde även att ha vikta A4 som gästbok, det låg en vid varje plats vid fikat (med pennor) och det stod typ "välkommen" och att de kunde skriva eller rita en hälsning. Sedan klippte jag ut allt sådant in till ett album.

• Kaffegalningen

Det viktigaste tycker jag är att man pratar lugnt och högt, jag har varit på namnfester där föräldrarna (av nervositet) nästan raljerar då de talar (som om de tycker det är fjantigt att stå där framstår det). Det känns oseriöst. Är ni inte vana talare skulle jag öva lite, prata lugnt och ta pauser, då hinner publiken med bättre

• Kaffegalningen

Ett tips om svammel är att skriva ett avslut, då vet du någonting du kan avsluta med om du driver iväg Det kan vara välkommen till fikat eller vad som helst /-)

• PinglanGbg

Denna dikten kan ni läsa om det är en pojke: Jag ska bära dig över stock och sten, tills du kan stå på egna ben. Jag ska hålla din hand genom livets snår, och finnas vid din sida vilken väg du än går. Jag ska skydda dig mot all ondska som finns, jag älskar dig så min lille prins.

• PinglanGbg

Vi skickade också runt en liten bok till gästerna med lite förslag på vad dom kunde skriva. Exempelvis hade vi med: vi heter, detta gav vi i doppresent, tänk på att alltid/aldrig.. Och några punkter mer som jag inte kommer ihåg. Vi skrev också en liten dikt på första sidan som gick ungefär: Lämna gärna en rad eller två, jag skulle bli väldigt glad då. Mitt eget dop kan jag inte minnas, men dessa rader kommer alltid att finnas.

• Quineem
    Kaffegalningen skrev 2012-10-14 09:35:18 följande:
    Vi hade officiant och han la typ upp det:
    Välkommen
    Vikten av ett namn och att detta välkomnade barnet in i samhällets gemenskap (såsom dopet är kyrkans gemenskap). Alla i rummet har betydelse i barnets liv.
    Svärfar sjöng Ikaros
    Vi tände ett ljus för barnet och officianten läste Tänd ljus.
    Namnet och dess betydelse.
    Vi utsåg fadder som också läste en egenskriven text.
    Barnet fick ett namnhalsband och officianten läste Stina Noréns dikt Krama mig (rekommenderas!!!)
    Vi sjöng alla Idas sommarvisa (text på programmet)

Jag kan ha kastat om ordningen men jag tror jag fick med allt

Vi valde även att ha vikta A4 som gästbok, det låg en vid varje plats vid fikat (med pennor) och det stod typ "välkommen" och att de kunde skriva eller rita en hälsning. Sedan klippte jag ut allt sådant in till ett album.
    tack så mycket! detta hjälpte mig jättemycket!

letade upp och läste dikten, den är jättefin, det står mellan den och siv anderssons dikt (skriver den i ett annat inlägg här =))

har funderat på om där skulle sjungas något, men jag kan verkligen inte sjunga, om vi bestämmer oss för att sjunga så blir det sång till friheten av björn afzelius iaf.
  • Quineem

Det är som ett mirakel
    när ett barn har blivit fött.
    - ut kom en liten mänska
    som ingen förut mött!

Ett spädbarn är så vackert
    och dess doft helt underbar.
    Och det är nåt visst med blicken
    som är sällsamt vis och klar.

Från den stund man tar emot det
    blir inget mer detsamma.
    För ett barn förändrar livet
    för sin pappa och sin mamma.

Ett sånt hav av ömsint kärlek
    som plötsligt väller fram
    för detta lilla under
    som ännu vägs i gram.

dikt av siv andersson 

Svar på tråden Namngivelsecermoni! Vi behöver lite hjälp!