• Rocket Mania

Någon fel på bebis? skriker HELA TIDEN!

Som jag ser det har TS hakat upp sig på att de som anser att barn inte ska ligga och skrika ensamma tycker att det är TS fel att barnet skriker.

Så är det naturligtvis inte. Däremot borde TS ta till sig att det är bättre att vila armarna och kroppen genom att lägga ner en nöjd bebis än att "straffa" en som skriker med ensamhet.

Det är helt onödigt att gorma om att TS aldrig borde skaffat barn. Barnet finns här och det bästa är väl att göra något vettigt av situationen. TS skriver själv att hon inte knutit av till sitt barn, det är där hon måste börja. Det blir en ond cirkel som inte kommer brytas förrän hon orkar och vågar närma sig sitt barn och knyta an.

Eftersom du ska till BVC TS föreslår jag att du lägger korten på bordet och beskriver precis hur du känner dig. Att du inte knutit an, att du tycker det är så fruktansvärt jobbigt att du lägger ditt skrikande barn ifrån dig och att du behöver hjälp med ordentliga verktyg för att få reda på ert förhållande med barnet. Låt inte BVC komma dragandes med "det går över" eller "alla barn skriker". Även om det är sant är det inte där era problem ligger. Kan BVC inte hjälpa dig, be om att få träffa BVC-psykologen.

Uppå detta kan det vara vettigt att undersöka ev mjölkproteinallergi och/eller andra rent fysiska problem men det är inte heller där som kärnan finns utan TS känsla av att inte ha knutit an till sitt barn. Förr eller senare måste TS ta tag i den biten.

Lycka till TS 

• Rocket Mania
    LindaEfraim skrev 2012-10-14 16:15:01 följande:
    Det konstiga är att det florerar så många i denna tråd som skriver. Jag har själv inte haft något kolik barn med...... Bla bla bla..
    Ge fan i att kommentera något ni inte har någon blekaste aning om!
    Har TS barn kolik? Hur vet du det? Känner du TS?
  • Rocket Mania
    LindaEfraim skrev 2012-10-14 17:16:00 följande:
    RoketMania

Kolik kallas det när barn skriker oförklarligt mer än tre timmar mer än tre dagar i veckan i tre veckors följd eller mer!

Om ts barn inte har kolik så skriker iaf barnet och inget verkar hjälpa! Och man orkar inte tillslut som förälder men det är inget som de som har haft lätta barn förstår.

Jag har själv haft ett barn som skrek 8 timmar eller mer i sträck i hela 4-5 månader. Ett helvetet och man måste lägga ifrån sig barnet tillslut för att orka och för att hämta energi. Annars kan man få knäppa tankar. Och det är ofta de man läser om i tidningen när spädbarn blir misshandlade, skakade, utslängda osv.

Vad är skillnaden om ett barn skriker 8 timmar i sträck i famnen eller 7h 30min i famnen och 30 minuter liggandes i sin säng, vagn eller vart man nu väljer att lägga barnet. Eller 5h i famnen och resterande 3timnar uppdelat på 30 min som man lägger ner barnet.
    Om du klickar på "visa endast" på TS så ser du att barnet inte skriker så. Eller. I första inlägget gör den det men vartefter inläggen droppar in så går det från skrik till "lite gnäll".

Kolik är inte "lite gnäll". 
  • Rocket Mania
    Anonym skrev 2012-10-15 09:04:43 följande:
    Jag har läst samtliga ts inlägg och kan inte se att hon skrivit det du menar att hon skrivit. Var står det att hon har problem att knyta an till sitt barn? Och var står det att hon vet att hon måste få hjälp? Och var står det att hon mår dåligt? Det står att hon tycker att det är jobbigt att hon och pappan inte kan slappna av, och inte ta emot besök eller hälsa på någon. 

Jag håller med dig om att det ser ut som om ts har de problem som du tar upp i ditt inlägg, däremot verkar hon ju inte alls ha insikt i hur det förhåller sig.  
    I inlägg #23 skriver TS:
    Anonym skrev 2012-10-12 19:53:13 följande:
    Men hon skriker inte av smärta eller magont. Utan mer gnällskriker. Trött och less har inte ens kunnat tagit till mig henne pga detta och går bara o är irriterad på henne... Vägrar ha en skrikande unge i famnen som det inte går att få tyst på, trots att man testat allt! Någon som vet hur länge detta kan pågå? 

• Rocket Mania
    Anonym skrev 2012-10-15 09:54:47 följande:
    Resten då? Måste ha missat mer än det du citerar här. 
    Jag läste detta som att hon inte plockar upp bebisen.

Ts förefaller enbart se bebisen och bebisens uttryck som problemet. Att hon själv inte möter sitt barns behov utan i stället ifrågasätter hur det kan vara skadligt för det späda barnet att endast få närhet under de stunder bebisen tystnat ser jag som en mycket alarmerande hållning till situationen.  
    Alltså, jag håller med dig till 100% Det var det där med att TS själv påpekat att hon inte kunde knyta an som jag ville visa dig.
Svar på tråden Någon fel på bebis? skriker HELA TIDEN!