• Fkfk

Nytt jobb under föräldraledighet ny SGI?

Någon i samma sits som mig?? Jag har under min föräldraledighet bytt tjänst (samma arbetsgivare ny tjänst 7000 mer i månaden). Min nya tjänst är en fast tjänst och jag har skickat in anställningsavtal till FK men dom säger NEJ jag får inte höja min FP under pågående föräldraledighet. Någon som vet?

• Svar på tråden Nytt jobb under föräldraledighet ny SGI?
  • pigglet

Direkt du får en ny lön, som beräknas pågå mer än 6 månader, så ska din sgi räknas om till den lönen.
    Hur motiverar de att du inte ska ha en sgi baserad på din nya lön? Det låter väldigt konstigt, jag tänker att ni måste ha missuppfattat varandra på något sätt?
    När jag är föräldraledig och få en löneförhöjning så ringer jag bara FK och anmäler den nya lönen. Den gäller från den dagen som det nya avtalet skrevs på.  

• pigglet

"Du som har en anställning får höja din sjukpenninggrundande inkomst om du fått en faktisk löneförhöjning."
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst/!ut/p/b1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwMHQ0sgg0sDDwtPSxd3SyN3APNzYAKIoEKDHAARwN8-s38YfrxKCBgf7h-FJoSRzNDA09DjxDDQD-nIBdvU6gCfE7EZ4ljgJG-n0d-bqp-QW5ohEFmQDoA5BYqXg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHNjY0/

• Fkfk

Dom säger att jag inte får för att jag inte påbörjat tjänsten. Kontraktet började gälla 1a sep men jag kan ju inte jobba för jag är hemma med min två-månaders. Jag har överklagat beslutet och fått avslag och nu ligger ärendet hos förvaltningsrätten som säger att det upp till ett år för dom att handlägga ärendet. Helt galet! Jag behöver ju pengarna nu när jag är föräldraledig inte om ett år när jag jobbar.. Blir så trött på FK!

• Fkfk

Precis det som du länkat till skrev jag i min överklagan men får ändå avslag ?!

• pigglet

Aha - ja, så kan det kanske vara? Men du kan inte gå in och jobba en vecka då? Vad skulle arbetsgivaren säga om det? Eller ta några dagar semester runt jul tex, då har du ju tillträtt tjänsten tänker jag.

• MajaVira

Problemet är väl att om man får en "vanlig" löneförhöjning under pågående föräldraledighet höjs SGI, men inte om lönen förändrats pga att man har fått ett nytt jobb (eller ny tjänst i ditt fall).

• Fkfk

Har frågat vad som händer om jag skulle jobba en vecka men det hjälper inte, måste jobba minst sex månader. Men nu kan jag inte följa löneutvecklingen på min nya tjänst ens eftersom SGIn är beräknad på den gamla tjänsten och den finns ju inte längre.

• pigglet
    Fkfk skrev 2012-10-12 20:57:45 följande:
    Har frågat vad som händer om jag skulle jobba en vecka men det hjälper inte, måste jobba minst sex månader. Men nu kan jag inte följa löneutvecklingen på min nya tjänst ens eftersom SGIn är beräknad på den gamla tjänsten och den finns ju inte längre.
    DET stämmer inte. SGI höjs från första dagen när du har ett arbete som beräknas pågå minst 6 månader. Och det här är ju ett fast jobb.
  • Fkfk

Har en giltig SGI har haft fast tjänst sedan 2005 på samma ställe.

• pigglet

Söker och söker, men kolla lite själv!
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ce9d8ca4-7d71-4934-8554-c9f4e86f488c/vagledning_2004_05_1_.pdf?MOD=AJPERES

Kolla speciellt på sidan 149.

"Från denna ordning finns vissa undantag som skapats i praxis. Har en persons

inkomstsituation förändrats stadigvarande, och utredning visar att den

försäkrade faktiskt skulle ha haft den högre inkomsten vid förvärvsarbete,

kan SGI höjas. SGI kan alltså höjas även om den försäkrade inte rent faktiskt

har arbetat med den nya inkomsten. Med stadigvarande eller varaktig

inkomst menas här detsamma som i avsnitt 3.2."

• Fkfk

Har läst allt det där och även i socialförsäkringsbalken och enligt mig ska jag få höja min SGI eftersom jag kan bevisa att om jag inte hade varit föräldrarledig hade jag jobbat med min nya lön. FP bygger ju på inkomstbortfall..

• Fkfk

Enligt FK ska man inte kunna spekulera i sin SGI och eftersom föräldrarledighet är en planerad ledighet så menar dom då att jag skulle ta en tjänst under tiden som jag är föräldrarledig för att få upp min ersättning och sedan säga upp mig och aldrig jobba på tjänsten?! Helt bisarrt vem skulle anställa någon som är föräldrarledig om dom inte tror jag kommer tillbaka till jobbet?

• Lady Gaga

Men sen är det väl så att du inte tagit ut 180 dagar på sjukpenningnivå på barnet än? De första 180 dagarna ska ju uppfyllas av ett speciellt villkor. Dvs varit försäkrad för inkomst av arbete i minst 240 dagar i följd före barnets födelse. Detta innebär att du inte kan höja din fp förrän tidigast 181 dagen

• Fkfk

Jag har ju jobbat i flera år och har en SGI, det är bara det att jag har bytt jobb under föräldrarledigheten och (enligt mig) borde ha en högre SGI. Några 180 dagar har FK inte pratat om

• Lady Gaga

Högre sgi är en sak, att höja fp är en helt annan. Du kan inte höja din fp förrän 180 dagar på sjukpenningnivå är uttagna på barnet. De första 180 dagarna finns det ett speciellt krav för som kallas för 240 dagars villkoret.

Silence! I KEEL you!
  • Fkfk

240 dagars regeln: De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. När Försäkringskassan bedömer om du uppfyller villkoret utgår vi från den tidpunkt som är mest fördelaktig för dig - den beräknade eller den faktiska födelsen. Uppfyller du inte villkoret får du ersättning på grundnivå med 180 kronor per dag. Som jag förstår det handlar det bara om att man ska tjäna över 180 per dag i 240 dagar vilket jag gjort. Min fråga handlar om att höja SGI under pågående etsättninsperiod som man får göra om man får löneförhöjning men inte om man byter tjänst?

Svar på tråden Nytt jobb under föräldraledighet ny SGI?