Mia95 skrev 2012-10-13 01:33:06 följande:
håller inte med om att man röker mindre om man får röka hemma...stämde iaf inte för mig, rökte precis lika mycket när jag smög med det som när dom visste om det! Fast dom tyckte det var mycket bättre att dom visste om det eftersom jag snodde cigaretter från dom. Dom började själva när dom var 13 så dom förstod och tvingade mig inte att sluta trots att dom helst velat att jag aldrig skulle börja och dom förklarade för mig vad det innebar, vad som kunde hända och att det var mitt val. Mina föräldrar köpte sedan cigaretter åt mig och jag rökte ofta tillsammans med dom. Tycker det var mycket bättre när dom visste för rökte gjorde jag ju ändå men jag slapp känna mig så usel!
Nu har jag däremot slutat eftersom jag har barn, men om min dotter i framtiden kommer hem och säger att hon röker kommer jag reagera på samma sätt, det är hennes val men jag kommer helt klart förklara vad det innebär och vilka "risker" man tar med att röka.
Vill dessutom inte höra en massa om att mina föräldrar gjorde fel som köpte åt mig, dom har alltid haft den inställningen att det är bättre dom vet om man ska dricka/röka så dom kan fixa åt en istället för att man ska få tag i det från annat håll när vad som helst har kunnat ske med grejerna. För oavsett vad så är det hur lätt som helst för en ungdom idag att få tag i allt möjligt skit!
Ja, hittills har jag ju resonerat ungefär som du gör. Vill ju att vi ska ha en ärlig och öppen relation med varandra. Samtidigt känner jag mig skyldig på något sätt varje gång jag ser mina döttrar röka....