Inlägg från: Linda Lights |Visa alla inlägg
  • Linda Lights

Låter mina döttrar röka hemma

Jag bor med mina två döttrar, 15 och 17 år. Båda får röka hemma (ibland tillsammans med mig som också röker). Jag köper aldrig cigg åt dem, men tycker ni att det är fel att låta dem röka hemma?

• Svar på tråden Låter mina döttrar röka hemma
  • Linda Lights
    PetraL skrev 2012-10-13 00:46:40 följande:
    Jag har alltid fått röka hemma . Nu har jag precis fått barn så lagt av men jag kommer antagligen inte låta honom röka hemma sen om han får för sig att börja om MÅNGA år :P 
    Faktiskt så underlättade det bara för en och hjälpte än att utveckla ett beroende , visst hade jag fått de endå men då hade jag antagligen inte rök ca ett paket om dagen :P
    Men det är dina barn och du gör som du vill men tänk på alla skador rökning faktiskt ger er :/ 
    Hur gammal var du när du började? Vet du varför du fick röka hemma? Du tror alltså att du rökte mer än om du tvingats smyga... jag har ju tänkt som så att det blir så löjligt om tjejerna ska smyga om jag ändå vet. Fast jag tänker säkert korkat...
  • Linda Lights
    PetraL skrev 2012-10-13 01:08:44 följande:
    Jag va 11 år när jag började och slutade när jag blev gravid (18 år ) För att min mamma helt enkelt gav upp , fick börja röka hemma när jag va 12 då jag fick min tonårsrevolt . Första året jag rökte gick de kanske 2 - 3 paket i veckan , när jag fick röka hemma gick det minst ett paket om dagen så tror verkligen man röker mindre om man inte får röka hemma :P Håller med dig om att de är lite löjligt och det kommer antagligen dina tjejer också tycka men försök att tänka på att det är för deras hälsas skull (A) 
    Oj! Det var tidigt. Jo, jag förstår att de röker mer om de får röka hemma. Men sen kommer jag till nästa dilemma. Om ett år fyller den äldsta dottern18 och då kan jag knappast hindra henne. Hur gör jag med yngsta dottern då? Och en fråga till. Vad händer om jag helt plötsligt förbjuder dem att röka hemma nu efter att de fått en längre tid? Struntar de i mina förmaningar eller kommer de att respektera dem? Svårt för dig/er att veta förstås... annars håller jag med om att hälsan är viktigast och ett bra argument.
  • Linda Lights
    KristenTjej84 skrev 2012-10-13 01:15:16 följande:
    Jo, jag tror ni skulle alla må bättre av att sluta, tillsammans och spara pengarna som går åt ciggen till en Thailands resa eller något. Om ni kämpar tillsammans så klarar ni säkert det.
    Jag skulle bli riktigt arg om en av mina barn började röka, skulle göra mitt bästa för att de skulle sluta, då vi har genetiska tendenser till hjärt & kärlsjukdomar samt cancer.

Klart vi skulle må bättre av att sluta. Att spara pengarna kan vara en bra idé och jag förstår att du tycker att även jag behöver sluta i så fall så att vi kan kämpa tillsammans. Frågan är bara hur man motiverar en 15-åring och en 17-åring att sluta? Det kanske räcker med Thailandsresan som natyrligtvis känns helt fantastisk.
  • Linda Lights
    AnnaBellaKarin skrev 2012-10-13 00:58:22 följande:
    Jag har själv en dotter som är 16 år som röker. Jag brottas med problemet hur jag ska få henne att sluta och du verkar ha accepterat att dina tjejer röker. Hur tänker du egentligen kring detta?
    Accepterat är kanske rätt ord, men ändå vill jag betona att jag inte tycker det är ok. Har ändå alltid velat att mina döttrar ska känna förtroende för mig och berätta. 17-åringen har rökt ett par år och 15-åringen i ett knappt år. De berättade själva (efter att ha smygrökt några månader) och när även 15-åringen berättat fick bägge ok att röka hemma. Om jag inte rökte själv skulle jag säkert vara tuffare, men jag har inte fixat att sluta hittills trots att jag försökt på "hundra" olika sätt,
  • Linda Lights
    PetraL skrev 2012-10-13 01:27:45 följande:
    Jo va rätt tidigt med det mesta . Du kan alltid säga att hon bor under ditt tak och ska lyda dina regler eller flytta ut . Vet att det inte är nått man vill säga men faktiskt så är det ju sant . Den yngsta va bara 15 va ? Du får försöka prata med henne . Eller kanske ge straff ? personligen tror jag inte på straff men vet ju inte hur du gjorde när dem va mindre och dem gjorde saker du inte uppskatta/de inte fick göra . Jag tror det kan bli en massa bråk hemma om du skulle förbjuda dem nu men man vet ju aldrig :) Försök sluta röka med dem kanske ? 
    Som jag skrev här ovanför så vore det lättare om jag inte rökte själv :/ Klart att jag alltid haft någon form av konsekvenser när de inte följt regler och så. Rökning är dock lite svårare eftersom jag vet av egen erfarenhet att det är ett psykiskt och fysiskt beroende.

Du verkar ju ändå ha kloka tankar. Även om jag inte lyckas få dem att sluta, kan jag "förbjuda" dem att röka hemma? Men ändå inte göra någon stor sak om att de antagligen fortsätter att röka. Jag vill ju inte att de öjuger för mig heller. utan står för vad de gör. 
  • Linda Lights
    Mia95 skrev 2012-10-13 01:33:06 följande:
    håller inte med om att man röker mindre om man får röka hemma...stämde iaf inte för mig, rökte precis lika mycket när jag smög med det som när dom visste om det! Fast dom tyckte det var mycket bättre att dom visste om det eftersom jag snodde cigaretter från dom. Dom började själva när dom var 13 så dom förstod och tvingade mig inte att sluta trots att dom helst velat att jag aldrig skulle börja och dom förklarade för mig vad det innebar, vad som kunde hända och att det var mitt val. Mina föräldrar köpte sedan cigaretter åt mig och jag rökte ofta tillsammans med dom. Tycker det var mycket bättre när dom visste för rökte gjorde jag ju ändå men jag slapp känna mig så usel! 
    Nu har jag däremot slutat eftersom jag har barn, men om min dotter i framtiden kommer hem och säger att hon röker kommer jag reagera på samma sätt, det är hennes val men jag kommer helt klart förklara vad det innebär och vilka "risker" man tar med att röka. 

Vill dessutom inte höra en massa om att mina föräldrar gjorde fel som köpte åt mig, dom har alltid haft den inställningen att det är bättre dom vet om man ska dricka/röka så dom kan fixa åt en istället för att man ska få tag i det från annat håll när vad som helst har kunnat ske med grejerna. För oavsett vad så är det hur lätt som helst för en ungdom idag att få tag i allt möjligt skit! 
    Ja, hittills har jag ju resonerat ungefär som du gör. Vill ju att vi ska ha en ärlig och öppen relation med varandra. Samtidigt känner jag mig skyldig på något sätt varje gång jag ser mina döttrar röka....
  • Linda Lights
    Mia95 skrev 2012-10-13 01:33:06 följande:
    håller inte med om att man röker mindre om man får röka hemma...stämde iaf inte för mig, rökte precis lika mycket när jag smög med det som när dom visste om det! Fast dom tyckte det var mycket bättre att dom visste om det eftersom jag snodde cigaretter från dom. Dom började själva när dom var 13 så dom förstod och tvingade mig inte att sluta trots att dom helst velat att jag aldrig skulle börja och dom förklarade för mig vad det innebar, vad som kunde hända och att det var mitt val. Mina föräldrar köpte sedan cigaretter åt mig och jag rökte ofta tillsammans med dom. Tycker det var mycket bättre när dom visste för rökte gjorde jag ju ändå men jag slapp känna mig så usel! 
    Nu har jag däremot slutat eftersom jag har barn, men om min dotter i framtiden kommer hem och säger att hon röker kommer jag reagera på samma sätt, det är hennes val men jag kommer helt klart förklara vad det innebär och vilka "risker" man tar med att röka. 

Vill dessutom inte höra en massa om att mina föräldrar gjorde fel som köpte åt mig, dom har alltid haft den inställningen att det är bättre dom vet om man ska dricka/röka så dom kan fixa åt en istället för att man ska få tag i det från annat håll när vad som helst har kunnat ske med grejerna. För oavsett vad så är det hur lätt som helst för en ungdom idag att få tag i allt möjligt skit! 

Rökte dina föräldrar?
  • Linda Lights
    Linda Lights skrev 2012-10-13 01:38:26 följande:

Rökte dina föräldrar?
    Inser nu att det var en dum fråga eftersom du skrev att du snodde cigaretter från dom. 
  • Linda Lights
    PetraL skrev 2012-10-13 01:45:51 följande:
    Jo såg att du hade skrivit de men tänkte om du slutar med dem så kanske de blir lättare och har en resa eller nått som mål när ni vart rökfria i ca 4 månader ? :) Då får ju barnen och du en belöning för att ni slutar :) 

Tack :) Klart du kan förbjuda dem det är ditt hem och dina regler som gäller . Du kan säga att det är helt okej att dem röker men inte i din lägenhet/hus eller balkong/uteplats  
    Jag gillar tanken med att sluta tillsammans. Vi skulle ju kunna vara världens stöd för varandra. Samtidigt vet jag att en 15-åring (och en 17-åring) inte inser riskerna så mycket och inte har samma motivation som en 39-årig "tant" :)

Om jag inte lyckas sluta, du tycker inte att det är dubbelmoral om jag fortsätter röka på våt uteplats samtidigt som jag förbjuder tjejerna? (Behöver alla perspektiv jag kan få...) 
Svar på tråden Låter mina döttrar röka hemma