Inlägg från: PetraL |Visa alla inlägg
  • PetraL

Låter mina döttrar röka hemma

Jag har alltid fått röka hemma . Nu har jag precis fått barn så lagt av men jag kommer antagligen inte låta honom röka hemma sen om han får för sig att börja om MÅNGA år :P 
    Faktiskt så underlättade det bara för en och hjälpte än att utveckla ett beroende , visst hade jag fått de endå men då hade jag antagligen inte rök ca ett paket om dagen :P
    Men det är dina barn och du gör som du vill men tänk på alla skador rökning faktiskt ger er :/ 

• PetraL
    Linda Lights skrev 2012-10-13 01:02:56 följande:
    Hur gammal var du när du började? Vet du varför du fick röka hemma? Du tror alltså att du rökte mer än om du tvingats smyga... jag har ju tänkt som så att det blir så löjligt om tjejerna ska smyga om jag ändå vet. Fast jag tänker säkert korkat...
    Jag va 11 år när jag började och slutade när jag blev gravid (18 år ) För att min mamma helt enkelt gav upp , fick börja röka hemma när jag va 12 då jag fick min tonårsrevolt . Första året jag rökte gick de kanske 2 - 3 paket i veckan , när jag fick röka hemma gick det minst ett paket om dagen så tror verkligen man röker mindre om man inte får röka hemma :P Håller med dig om att de är lite löjligt och det kommer antagligen dina tjejer också tycka men försök att tänka på att det är för deras hälsas skull (A) 
  • PetraL
    Linda Lights skrev 2012-10-13 01:17:36 följande:
    Oj! Det var tidigt. Jo, jag förstår att de röker mer om de får röka hemma. Men sen kommer jag till nästa dilemma. Om ett år fyller den äldsta dottern18 och då kan jag knappast hindra henne. Hur gör jag med yngsta dottern då? Och en fråga till. Vad händer om jag helt plötsligt förbjuder dem att röka hemma nu efter att de fått en längre tid? Struntar de i mina förmaningar eller kommer de att respektera dem? Svårt för dig/er att veta förstås... annars håller jag med om att hälsan är viktigast och ett bra argument.
    Jo va rätt tidigt med det mesta . Du kan alltid säga att hon bor under ditt tak och ska lyda dina regler eller flytta ut . Vet att det inte är nått man vill säga men faktiskt så är det ju sant . Den yngsta va bara 15 va ? Du får försöka prata med henne . Eller kanske ge straff ? personligen tror jag inte på straff men vet ju inte hur du gjorde när dem va mindre och dem gjorde saker du inte uppskatta/de inte fick göra . Jag tror det kan bli en massa bråk hemma om du skulle förbjuda dem nu men man vet ju aldrig :) Försök sluta röka med dem kanske ? 
  • PetraL
    Linda Lights skrev 2012-10-13 01:34:34 följande:
    Som jag skrev här ovanför så vore det lättare om jag inte rökte själv :/ Klart att jag alltid haft någon form av konsekvenser när de inte följt regler och så. Rökning är dock lite svårare eftersom jag vet av egen erfarenhet att det är ett psykiskt och fysiskt beroende.

Du verkar ju ändå ha kloka tankar. Även om jag inte lyckas få dem att sluta, kan jag "förbjuda" dem att röka hemma? Men ändå inte göra någon stor sak om att de antagligen fortsätter att röka. Jag vill ju inte att de öjuger för mig heller. utan står för vad de gör. 
    Jo såg att du hade skrivit de men tänkte om du slutar med dem så kanske de blir lättare och har en resa eller nått som mål när ni vart rökfria i ca 4 månader ? :) Då får ju barnen och du en belöning för att ni slutar :) 

Tack :) Klart du kan förbjuda dem det är ditt hem och dina regler som gäller . Du kan säga att det är helt okej att dem röker men inte i din lägenhet/hus eller balkong/uteplats  
  • PetraL
    Linda Lights skrev 2012-10-13 01:51:53 följande:
    Jag gillar tanken med att sluta tillsammans. Vi skulle ju kunna vara världens stöd för varandra. Samtidigt vet jag att en 15-åring (och en 17-åring) inte inser riskerna så mycket och inte har samma motivation som en 39-årig "tant" :)

Om jag inte lyckas sluta, du tycker inte att det är dubbelmoral om jag fortsätter röka på våt uteplats samtidigt som jag förbjuder tjejerna? (Behöver alla perspektiv jag kan få...) 
    Du kan leta upp skrämmande bilder på vad som kan hända med en om man röker och lite fakta tex att dem kan få väldigt svårt att bli gravida när dem sen vill ha barn . 
    Det lär ju va lättare för dem att sluta en för dig då din vana vart där längre .

Kanske låter elakt nu men man lyckas om man har tillräckligt stor vilje styrka . Men nej det blir ju inte dubbelmoral det är fortfarande ditt hem och du som bestämmer reglerna och om du inför någon sådan regel så förklara varför du gör de så dem inte tror att du bara vill jävlas :P  
  • PetraL
    Linda Lights skrev 2012-10-13 02:12:25 följande:
    Tack för dina kloka synpunkter. Du har ju liksom varit på "båda sidor". Håller med om att det borde vara lättare för dem att sluta för mig. Jag häll uppe  ca 5 år när tjejerna föddes, men började igen :( Att vara med barn är den bästa drivkraften som finns.) Med viljestyrka går det mesta.... En sista fråga till dig (just nu i alla fall): Tycker du att jag ska behandla tjejerna lika eller olika? Det skiljer ändå 2 år och 4 månader mellan dem? Ska 17-åringen ha några fördelar eller annorlunda regler jämfört med 15-åringen?   

Så låte så :) jo mycket lättare att sluta när man har en bebis i magen men får du dina flickor med på att sluta blir de lite liknande att du slutar för deras skull ? Så dem blir rökfria?:) prata med dem om vad dem om tex en resa för pengarna ni sparar :) Oj svårt att svara på , jag hade nog satt samma regel men samtidigt är 18åringen ( snart ) vuxen och vill nog behandlas som de . Hon kanske kan betala en liten del för sig så får hon röka vart hon vill ?:) om hon bara går i skolan har hon ju inte mycket pengar men 200 kan hon gått ge om man ska räknas som vuxen så får man bidra lite :)
Svar på tråden Låter mina döttrar röka hemma