Anonym (undrar) skrev 2012-10-13 21:00:02 följande:
Nej jag håller med om att inget preventivmedel är helt felfritt - men man har ju alltid fått höra att kondom eller hormonella p-medel är bland de "säkraste" p-medlen. Jag vet att många t.ex. tycker att mitt preventivmedel (femcap pessar) skyddar sjukt mkt sämre än alla andra p-medel, vilket inte verkar vara helt sant med tanke på era kommentarer!
Kondom är så vitt jag vet ett av de absolut osäkraste preventivmedel som finns, just för att många inte använder dem på rätt sätt. Helt rätt använda är de däremot väldigt säkra! Problemet är bara att många väljer fel storlek, inte kan rulla på dem på rätt sätt, och är dåliga på att ta av dem utan att "spilla" eller göra nåt annat misstag.
Jag har själv blivit gravid på p-piller. Två gånger dessutom. Första gången blev det abort (var väldigt ung då), andra gången blev det barn, mitt äldsta. Mitt yngsta barn kom till på första försöket också så kanske jag har väldigt lätt för att bli gravid?!
Som svar på dina frågor:
1. P-piller (Follimin)
2. Intogs exakt samma tid varje dag, var inte sjuk och åt inte antibiotika, så nåt annat måste ha trasslat. Men bm ville inte riktigt tro på att jag gjort rätt... de vill sällan det om man äter p-piller, för de är ju sååå säkra. Själv misstänker jag att man mörkar hur många som faktiskt blir gravida trots p-pilleranvändning och att det därför är fel i statistiken.
3. Första gången jag blev gravid fick jag liksom mindre och mindre mens för varje månad som gick, så jag blev rätt misstänksam till slut och testade, visade sig att jag var i v 12! Andra gången tyckte jag det kändes skitkonstigt att rida (tränade då dressyr på relativt hög nivå), och att det liksom inte riktigt gick att använda magen o sitsen som jag brukade. Dessutom mådde jag extremt illa av lukter som jag i vanliga fall inte heller var särskilt förtjust i, så jag fick för mig att jag nog borde göra ett gravtest trots att jag hade mens som vanligt, och visst var det positivt! Den gången fick jag reda på det i v 8. "Mensen" försvann när jag slutade äta p-piller den gången.