Inlägg från: Anonym (undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrar)

Ni gravida trots skydd - vilket p-medel hade ni?

Detta är en fråga till er tjejer/kvinnor som blivit gravida TROTS att ni skyddat er med diverse p-medel. 

1. Vilket p-medel var det ni hade ?

2. Blev ni gravida för ni slarvade med användningen av p-medlet, eller för att p-medlet var bristfälligt på annat sätt ? 

3. Hur märkte ni att ni blivit gravida trots skyddet ?

Tack för era svar! {#emotions_dlg.flower}          

• Svar på tråden Ni gravida trots skydd - vilket p-medel hade ni?
  • Anonym (undrar)
    Binary skrev 2012-10-13 01:33:58 följande:
    Första gången: Reguljära P-piller
    Inget slarv, allt skött enligt instruktioner.. fortfarande ett plus.
    3. damen min fick klassiska spänningar i kroppen och sedan avsaknad av mens.

Andra gången: Minipiller.
    Samma som ovan
    Samma som ovan 
    Woah, förvånande att p-piller bara kan sluta funka sådär! Har alltid känts som om hormoner är "säkrare"...
  • Anonym (undrar)

Hoppas på fler svar! Blir förvånad som sagt över att allt jag sett som "säkert" kan leda till graviditet ändå.
    Gjorde denna tråd för att mitt eget preventivmedel verkar ha fungerat dåligt någon/några gånger och jag nu fruktar graviditet... 

• Anonym (undrar)

Nej jag håller med om att inget preventivmedel är helt felfritt - men man har ju alltid fått höra att kondom eller hormonella p-medel är bland de "säkraste" p-medlen. Jag vet att många t.ex. tycker att mitt preventivmedel (femcap pessar) skyddar sjukt mkt sämre än alla andra p-medel, vilket inte verkar vara helt sant med tanke på era kommentarer!

• Anonym (undrar)
    Anonym (osäkra medel) skrev 2012-10-13 23:21:22 följande:
    Gaaah! Säg inte så där!!! Vi kör dubbelt just nu... både kopparspiral och kondom... blir tyvärr för knöligt med pessar... sen är vi iofs väldigt noga med var i menscykeln vi är också och man behöver ju inte ha penetrerande sex i samband med "högre-risk-dagar"...

Det enda tråkiga med detta för min egen del är att jag är som mest sugen på att ha sex under högrisk-dagarna.. sen dör min sexlust ut typ Foten i munnen Annars låter det som en rätt säker metod att undvika att ha sex när det är som störst sannolikhet att bli gravid + kombinera med hormonfritt p-medel. Om man inte vill ha hormoner dvs!
  • Anonym (undrar)
    Anonym (pearl index) skrev 2012-10-14 12:32:10 följande:
    Knöligt med pessar? Jämfört med kondom? Då har du nog inte provat. Pessar är supersmidigt.

Extra smart med pessar när man har kopparspiral och kanske småblöder eller har en massa flytningar. Betydligt fräschare.
    Och TS jag använde Naturlig Familjeplanering under  flera år. En fantastisk metod, som jag alltid haft glädje av. T ex när jag ville ha barn. Men problemet var att jag också ville ha rejäla samlag, precis när jag var som mest fertil. Lösningen blev pessar. Men nu är jag inte högfertil längre, men när jag var det kunde vi kombinera med avbrutet eller kondom.
    Och jo, det finns en vits med att ha akut-p-piller alltid tillgängligt, oavsett vilket p-medel man använder.
    I synnerhet med pessar och kondom. Fast de skjuter upp ägglossningen, så har du redan eller har haft ägglossning är det ju ingen idé att ta ett. Och sen verkar vissa slarva och sen ta ett akut-p-piller och därefter ha oskyddat sex igen, och det är ju rätt knäppt. Akut-p-piller är verkligen inte heller 100%.

Så mitt tips är nog, kunskap om fruktsamheten och sen hitta nån lämplig kombination av hormonfria metoder ( jag tillhör dem som mådde piss av hormoner, (deppig, PCOS, viktuppgång, tappad lust) och så ett litet akut-p-piller som extra trygghet.

Sen att bo i Sverige med vår vettiga abortlagstiftning. Är bekymrad över vad som händer i Spanien etc.
    Tack för alla tips Glad Jag hade precis som du säger redan haft ägglossningen när mitt pessar hamnade fel, så det var ju inte riktigt någon idé med dagen efter piller... så nu hoppas jag bara på det bästa & att jag slipper abort!

Pessar har annars funkat superbra för mig, men det verkar som om det kan hamna fel om mannen stöter till det med snoppen flera gånger, för mig. Verkar som om vakuumet släpper pga. det eller nåt, för det har aldrig hamnat fel tidigare.. 

Jag har också alltid mått skit av hormoner btw, det är därför jag hellre kör hormonfritt. Tyvärr är kondomer också skit för mig, så pessar, kopparspiral (vill helst inte ha) och p-dator är de alternativ jag har tillgängliga.       
Svar på tråden Ni gravida trots skydd - vilket p-medel hade ni?