Anonym (pearl index) skrev 2012-10-14 12:32:10 följande:
Knöligt med pessar? Jämfört med kondom? Då har du nog inte provat. Pessar är supersmidigt.
Extra smart med pessar när man har kopparspiral och kanske småblöder eller har en massa flytningar. Betydligt fräschare.
Och TS jag använde Naturlig Familjeplanering under flera år. En fantastisk metod, som jag alltid haft glädje av. T ex när jag ville ha barn. Men problemet var att jag också ville ha rejäla samlag, precis när jag var som mest fertil. Lösningen blev pessar. Men nu är jag inte högfertil längre, men när jag var det kunde vi kombinera med avbrutet eller kondom.
Och jo, det finns en vits med att ha akut-p-piller alltid tillgängligt, oavsett vilket p-medel man använder.
I synnerhet med pessar och kondom. Fast de skjuter upp ägglossningen, så har du redan eller har haft ägglossning är det ju ingen idé att ta ett. Och sen verkar vissa slarva och sen ta ett akut-p-piller och därefter ha oskyddat sex igen, och det är ju rätt knäppt. Akut-p-piller är verkligen inte heller 100%.
Så mitt tips är nog, kunskap om fruktsamheten och sen hitta nån lämplig kombination av hormonfria metoder ( jag tillhör dem som mådde piss av hormoner, (deppig, PCOS, viktuppgång, tappad lust) och så ett litet akut-p-piller som extra trygghet.
Sen att bo i Sverige med vår vettiga abortlagstiftning. Är bekymrad över vad som händer i Spanien etc.
Tack för alla tips

Jag hade precis som du säger redan haft ägglossningen när mitt pessar hamnade fel, så det var ju inte riktigt någon idé med dagen efter piller... så nu hoppas jag bara på det bästa & att jag slipper abort!
Pessar har annars funkat superbra för mig, men det verkar som om det kan hamna fel om mannen stöter till det med snoppen flera gånger, för mig. Verkar som om vakuumet släpper pga. det eller nåt, för det har aldrig hamnat fel tidigare..
Jag har också alltid mått skit av hormoner btw, det är därför jag hellre kör hormonfritt. Tyvärr är kondomer också skit för mig, så pessar, kopparspiral (vill helst inte ha) och p-dator är de alternativ jag har tillgängliga.