på pennorna ser du ju inte om du sätter dom i blodkärl innan det är för sent, jmf med ex orgalutran (engångssprutor) där du kan dra bak innan du injicerar. Lyckades sätta en av mina gonal pennor rakt i ett blodkärl, fick ett blåmärke stort som en apelsin på magen efteråt men värre än så var det inte och tror nog att om det varit livsfarligt etc så hade dom konstruerat sprutorna så att man kunnat undvika det faktiskt. Nu sticker man ju helt i blindo.
Fick själv höra att man kan sätta subkutana sprutor på flera ställen, på sjukhuset rekommenderade dom att man sätter den i magen men går lika bra med lår och tydligen även vid axeln någonstans? kanske var som helst bara du har ltie underhudsfett. Tror det ev bara påverkar hur nabbt medlet tas upp, samt naturligtvis att det är lättare att se vad man håller på med om man sticker sig i magen.
Det enda jag fick höra var att man skulle unvika att sticka för nära naveln, dvs vinkla engångssprutorna "utåt" om man sätter dom lite på snedden. Men som sagt, är inte sjuksköterska själv, utan vidarebefordrar bara vad jag hört.