• Anonym (TS)

Hus på exekutiv auktion, fd ägaren har inte tömt huset. Tillhör sakerna den nya ägaren sen?

Ett hus går till exekutiv auktion då ägaren har skulder hos Kronofogden. Personen som äger huset hämtar inte sina ägodelar och huset blir sålt. Äger den nya ägaren sakerna som fanns i huset? Får den nya ägaren göra vad hen vill med sakerna?

Ett av mina syskon har "råkat ut" för detta och min pappa fick spel när han såg att den nya ägaren hade slängt en del möbler. Rätt enligt mig eftersom mitt syskon inte hämtade sina saker trots att hen blivit meddelad om att huset gick till exekutiv auktion. Min pappa började gapa om att mitt syskon borde polisanmäla den nya ägaren. Jag tror däremot att den nya ägaren får göra vad hen vill med sakerna.

Har jag rätt?

• Svar på tråden Hus på exekutiv auktion, fd ägaren har inte tömt huset. Tillhör sakerna den nya ägaren sen?
  • nozpa

Vet inte vad som gäller i de lägerna. När vi köpte vårt hus så skulle allt vara borta till inflyttningsdatumet. Det som var kvar tillföll den nya ägaren, oss.
    Nu var det iofs inget kvar, men ändå. 

• Anonym (TS)
    nozpa skrev 2012-10-13 11:47:36 följande:
    Vet inte vad som gäller i de lägerna. När vi köpte vårt hus så skulle allt vara borta till inflyttningsdatumet. Det som var kvar tillföll den nya ägaren, oss.
    Nu var det iofs inget kvar, men ändå. 
    Men då måste det ju nästan innebära att det som fanns kvar i huset när det blev sålt tillhör den nya ägaren. Tack för ditt svar!
  • läkarstudent

Ja, det som lämnas kvar tillfaller den nya ägaren. Det är till och med så att den nya ägaren kan kräva den gamla på pengar för att t.ex. forsla bort sakerna som lämnats.

• Anonym (TS)
    läkarstudent skrev 2012-10-13 11:56:11 följande:
    Ja, det som lämnas kvar tillfaller den nya ägaren. Det är till och med så att den nya ägaren kan kräva den gamla på pengar för att t.ex. forsla bort sakerna som lämnats.
    Okej, det kan ju inte vara lätt. Huset går ju på exekutiv auktion av en anledning. Men då vet jag att jag har rätt. Det känns ju mest logiskt att sakerna tillfaller den nya ägaren.
  • Magpiebaby

Nej, sakerna tilllfaller ej den nya ägaren och att behålla/slänga anses som egenmäktigt förfarande.

Rätt i situationen är att begära handräckning av KFM så får de se till att gamla sakerna städas bort (reglerna står på deras hemsida).

• Magpiebaby

Som komplettering så anses allt som är fastighetstillbehör följa med i auktionen MEN låt säga att det står en sprillans ny spis mitt på köksgolvet som aldrig varit inkopplad i huset (dvs sladden ej isatt i kontakten och spisen tillrättasatt) så anses denna fortfarande vara lös egendom och följa med gamla ägaren. Tar du som ny ägare och kopplar in den är det alltså egenmäktigt förfarande och du kan bli ersättningsskyldig.

• Anonym (TS)
    Magpiebaby skrev 2012-10-13 12:44:05 följande:
    Som komplettering så anses allt som är fastighetstillbehör följa med i auktionen MEN låt säga att det står en sprillans ny spis mitt på köksgolvet som aldrig varit inkopplad i huset (dvs sladden ej isatt i kontakten och spisen tillrättasatt) så anses denna fortfarande vara lös egendom och följa med gamla ägaren. Tar du som ny ägare och kopplar in den är det alltså egenmäktigt förfarande och du kan bli ersättningsskyldig.
    Men om den fd ägaren inte hämtar sakerna då?
  • Magpiebaby

Som jag skrev ovan, då får man vända sig till KFM och be dom att få undan sakerna. Minns ej om köpare eller säljare får stå för detta, men det bör ändå ses som en bättre idé att ringa KFM (0771-737300) istället för att fråga på Familjeliv där du redan har fått felaktiga svar. Ring, du kan vara anonym och ställa allmänna frågor.

• Anonym (TS)
    Magpiebaby skrev 2012-10-13 15:58:44 följande:
    Som jag skrev ovan, då får man vända sig till KFM och be dom att få undan sakerna. Minns ej om köpare eller säljare får stå för detta, men det bör ändå ses som en bättre idé att ringa KFM (0771-737300) istället för att fråga på Familjeliv där du redan har fått felaktiga svar. Ring, du kan vara anonym och ställa allmänna frågor.
    Jag ställer frågan på Familjeliv eftersom det inte är mina saker och jag tänker inte ring KFM. Vill mitt syskon ha svar på vad som händer med hens saker så är det upp till hen att ringa. Jag är bara nyfiken på vad som egentligen händer eftersom min pappa har mage att komma hit och gapa.

Jag tycker däremot att det är logiskt att sakerna tillfaller den nya ägaren. Mitt syskon har vetat om länge att huset kommer beslagtas av KFM, och har haft all tid i världen att tömma huset.
  • Anonym

Lagligt sett så är inte sakerna dina.. du får helt enkelt begära att fogden kommer och tar bort sakerna. Dom magasinerar då sakerna i tre månader sedan säljs det.

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-10-13 17:21:09 följande:
    Lagligt sett så är inte sakerna dina.. du får helt enkelt begära att fogden kommer och tar bort sakerna. Dom magasinerar då sakerna i tre månader sedan säljs det.
    Du menar att sakerna lagligt sett inte är den nya ägarens?
Svar på tråden Hus på exekutiv auktion, fd ägaren har inte tömt huset. Tillhör sakerna den nya ägaren sen?