• aysn

Kan andra se vad man redigerat?

En fotofråga till.... Om jag publicerar ett foto på nätet - det konkreta exemplet är Facebook - kan andra då på något sätt se vad som har redigerats på fotot och skulle de på något sätt kunna se originalet? Frågar eftersom jag tänker klippa bort känsliga detaljer på ett foto och absolut inte vill att man ska kunna se hela och helst inte heller att det blivit redigerat.

• Svar på tråden Kan andra se vad man redigerat?
  • supersemlan

Lägger du ut en redigerad bild finns det inget sätt som folk kan komma åt och se hur originalet ser ut. Du har för alltid förändrat pixlarna som bilden är uppbyggd av.

Om det syns att den är redigerad eller inte däremot, beror helt på hur skicklig du är i att redigera och hur vana folk är att titta efter sånt i bilderna. Men om du bara vill ta bort eller dölja någon känslig detalj kvittar det väl om folk ser att det är nåt skumt med bilden eller ej? Min erfarenhet är att folk ganska ofta lägger ut manipulerade bilder. Jag gör det själv, men oftast rör det sig om att jag har beskurit bilderna och fixat med färgbalansen för att de ska bli lite läckrare att se på.  

• aysn

Ok, det låter ju bra. Men jag har för mig att jag en gång läste i en fototråd att folk kunde gå in på något program och kolla professionella foton, vad som hade ändrats och dylikt. Missuppfattade jag det?

• supersemlan

Såvitt jag vet finns det inget sätt man kan se originalbilden även om man kan se att bilden är ändrad. 

• aysn
    supersemlan skrev 2012-10-13 15:26:41 följande:
    Såvitt jag vet finns det inget sätt man kan se originalbilden även om man kan se att bilden är ändrad. 

Ser man VAD som ändrats eller bara ATT den ändrats?
  • supersemlan

Man kan inte se hur den såg ut innan den ändrades, och det är väl gott nog.

• aysn

Ja, jag får väl sluta vara så paranoid

• Casablanca

Om man är skicklig och har tillgång till samma program som bilden redigerats i, så kan man se det, ja.

Jag läste medieproduktion på gymnasiet och där fick vi lära oss hur man kunde lägga in bilder i PS, t.ex. och se hur många lager de var uppbyggda i, hur de hade redigerats och hur originalbilden såg ut. Det gäller alltså bilder som redigerats digitalt och sedan sparats direkt i samma format.

Redigerar du en bild och sedan t.ex. skriver ut den och scannar in den igen så kan man inte se det. 

♥ Jag bloggar om tidig graviditet på tretillfyra.blogspot.com - Avslöja mig inte om du känner igen mig ♥
  • Cornellia
    Casablanca skrev 2012-10-13 15:52:37 följande:
    Om man är skicklig och har tillgång till samma program som bilden redigerats i, så kan man se det, ja.

Jag läste medieproduktion på gymnasiet och där fick vi lära oss hur man kunde lägga in bilder i PS, t.ex. och se hur många lager de var uppbyggda i, hur de hade redigerats och hur originalbilden såg ut. Det gäller alltså bilder som redigerats digitalt och sedan sparats direkt i samma format.

Redigerar du en bild och sedan t.ex. skriver ut den och scannar in den igen så kan man inte se det. 
    Men om man använder typ PS och sen sparar i ett annat format, tex vanligt jpg, då kan du väl inte se lager osv?
  • aysn

Nu testade jag det här: Ändringarna var gjorda i PS, sedan öppnade jag med min vanliga Windows Picture Manager, gjorde skärmdump, klippte till, sparade i Windows Picture Manager igen. Kan man då se vad som gjorts på originalet?

• Ash
    Casablanca skrev 2012-10-13 15:52:37 följande:

Du kan öppna en PSD i Photoshop och se alla lager. Men det här rör sig om en JPEG och en JPEG består inte av lager. Filer med lager går inte att lägga upp på Facebook. Dessutom så konverterar Facebook alla bilder, döper om dom och raderar all EXIF-information.

Så vad du ser på bilden innan du laddar upp den är vad andra kan se efter du laddat upp den. 
    Contrast. Makes it or breaks it.
Svar på tråden Kan andra se vad man redigerat?