• Anonym (*2?)

Kan man älska/ha känslor för 2 personer samtidigt?

Jag känner mig så förvirrad. Jag är i ett förhållande med en underbar man sedan 12 år tillbaka. Vi är gifta sedan 4 år och har två barn, 7 och 3. Vi lever "den svenska drömmen" med allt som ingår. Allt hade varit perfekt, om inte det fanns en man ur mitt förflutna som nu och då dyker upp som gubben i lådan och påminner mig om sin existens. Ett ex som jag hade en enormt passionerad relation med under en period i mitt liv. Varje gång jag träffar/pratar med honom stannar mitt hjärta och jag mår ömsom fantastiskt och ömsom skit. Fantastiskt för hur han får mig må med ett samtal och skit för att jag känner att jag ljuger för min man. Jag vill att mitt ex försvinner ur mitt liv men om vi inte talats vid eller sprungit på varandra (han jobbar i samma kommun som mig med samma sak som jag gör fast på en annan enhet) på ett halvår får jag som inre klåda i hela kroppen. Precis som jag är han gift och har två barn. Så till min fråga, tror du man kan ha känslor för två personer och går det att leva med det? Eller är det bara hjärnspöken som jag har svårt att utrota?

• Svar på tråden Kan man älska/ha känslor för 2 personer samtidigt?
  • Anonym (varflör)

Varför skulle man inte kunna? 

• Dopeys

Jag har själv den förmågan. Det heter polyamorös. Det finns mycket att läsa om det på nätet. Din situation känner jag så väl igen.

• Anonym (*2?)
    Anonym (varflör) skrev 2012-10-13 15:43:41 följande:
    Varför skulle man inte kunna? 

Min väninna menar att hade jag haft rätt känslor för min man hade jag aldrig känt på detta vis för mitt ex.
  • Anonym (*2?)
    Dopeys skrev 2012-10-13 15:43:47 följande:
    Jag har själv den förmågan. Det heter polyamorös. Det finns mycket att läsa om det på nätet. Din situation känner jag så väl igen.

Hur fan överlever man?? Det är jättejobbigt och jag vet inte vart jag ska ta vägen med alla känslor.
  • Dopeys

För mig har det ingen betydelse vad jag känner. Min kärlek är inte begränsad på det sättet som din väninna påstår. Känner så väl igen hur det känns med alla känslorna. Förstår att det är jobbigt för dig, för mig resulterade insikten om att jag är poly en mindre livskris...

• Anonym

Det är klart att man kan. Om vi kunde befria oss från det Lutherska oket skulle betydligt fler må så mycket bättre.

• Dopeys
    Anonym skrev 2012-10-13 16:09:26 följande:
    Det är klart att man kan. Om vi kunde befria oss från det Lutherska oket skulle betydligt fler må så mycket bättre.

Så sant...
  • Anonym (*2?)

Men vad ska jag göra? Det är ju stundtals olidligt att leva så här. Man kan tycka att efter all denna tid borde känslorna avtagit. Men det är nästan värre. Här om veckan föreslog han att vi skulle resa bort en helg och utforska alla känslor, det var fruktansvärt att tvingas säga nej. :(

• Anonym
    Anonym (*2?) skrev 2012-10-13 16:51:29 följande:
    Men vad ska jag göra? Det är ju stundtals olidligt att leva så här. Man kan tycka att efter all denna tid borde känslorna avtagit. Men det är nästan värre. Här om veckan föreslog han att vi skulle resa bort en helg och utforska alla känslor, det var fruktansvärt att tvingas säga nej. :(
    Vad är syftet? Om det är att få leva ett smärtfritt liv är du helt fel ute.
    Antingen lever du i otrohet och tar den smärtan eller så lever du plyamoräst och tar den smärtan det medför att stå utanför PK-normen eller gör du slut och lever med din egen smärta.
    Valet är ditt.
  • modesto

Jag tycker också att man kan älska 2 personer samtigt. Men det finns en anledning att han är ett ex? Skulle din nuvarande man vara emot dina känslor till honom? annars skulle du inte behöva säga nej. Man kan också vara hemligt kär i någon utan att göra något, man behöver inte förverkliga sina fantasier om man tror att de inte är bra för verkligheten. acceptera sina känslor men agera inte ut dem. Man behöver inte göra något, bara låta sig själv njuta av fantasier ibland.

Svar på tråden Kan man älska/ha känslor för 2 personer samtidigt?