Asperger - klädproblem ?
Jag har också asperger och är extremt petig och känslig när det gäller kläder. Precis som du så klarar jag inte av tröjor som sitter åt kring halsen, så t-shirts, polotröjor och liknande går bort helt. Det är jätteviktigt med mjuka sömmar på insidan av kläderna, inga jobbiga lappar eller annat som kliar/sticker i huden. Har också svårt för jeans och sånt som har "hårt" tyg och sitter åt. Allting i akryl och polyester går bort, klarar verkligen inte av syntet, det känns som att jag inte får luft! Naturmaterial för hela slanten blir det här.
Trivs väldigt bra i stora haremsbyxor i bomull. Mjuka leggings, strumpbyxor och kjolar går också bra. Linnen & blusar som inte sitter nära halsen, och mjuka cardigans i bomull. Även färgerna är viktiga! Grälla och skrikiga färger går inte alls, de "skär" i ögonen på mig. Klarar inte av mönstrat heller, värst är ränder och prickar för de gör mig helt yr (på riktigt! förstår inte hur andra klarar av det...). Smycken som sitter löst och irriterar huden (halsband t.ex) går också bort...
Så jag har en väldigt slapp och ledig stil så fort jag är hemma. Ser dock _väldigt_ proper ut så fort jag går ut. Kjol, strumpbyxor och högklackat - men ändå bekvämt. Skor är ju också ett kapitel för sig.. det måste vara rund tå och lagom klack. Platta skor känns konstigt att gå i, konstigt nog....
Armband brukar också gå bort för mig. Jag gillar inte saker som liksom sitter fast på mig, som bärs konstant. Brukar bara palla smycken under t.ex. skoldagar och sen slita av mig dom när jag kommer hem.