• Anonym

En liten fråga

Självklart, om han behöver barnomsorg. Får han inte använda sig av barnets vanliga dagis? Hur ofta är barnet hos pappan?

• Anonym
    Anonym (Boendeförälder) skrev 2012-10-13 20:12:05 följande:
    Jag o barnet bor 6 mil från pappan.
    Han har haft honom ca 20 dagar sedan maj, men nu har han kommit på att han inte har råd med underhållet (som han själv talade om för mej) så nu ska han ha sonen vv ist
    Okej, men då måste han få ha barnomsorg så klart. Har barnet något dagis idag?
  • Anonym

Om man har gemensam/delad vårdnad och föräldrarna bor i olika kommun kan man ha 2 olika dagis till barnet.
    Detta ändras dock när barnet börjar skolan.

• Anonym
    slutatsnusa skrev 2012-10-13 22:59:48 följande:

men jag läste just om detta i en tidning idag
    Enköpings kommun har just sagt nej till en lösning med två förskolor till en ett-åring med motiveringen
    "det handlar om barnets bästa, att inte behöva växla grupp"
    så står det även att kommunen just nu håller på att revidera texten till sina placeringsregler för förskolan
    men
    enligt Skolverket kan två olika kommuner samarbeta och av särskilda skäl erbjudaett b arn plats i de båda kommunerna

så det verkar som om det är upp till kommunerna...
    De får inte neka barnomsorg om barnet bor varannan vecka.
  • Anonym
    slutatsnusa skrev 2012-10-13 22:59:48 följande:

men jag läste just om detta i en tidning idag
    Enköpings kommun har just sagt nej till en lösning med två förskolor till en ett-åring med motiveringen
    "det handlar om barnets bästa, att inte behöva växla grupp"
    så står det även att kommunen just nu håller på att revidera texten till sina placeringsregler för förskolan
    men
    enligt Skolverket kan två olika kommuner samarbeta och av särskilda skäl erbjudaett b arn plats i de båda kommunerna

så det verkar som om det är upp till kommunerna...
    Måste vara jättenytt då eftersom jag just varit med om en situation med min son nästan var tvungen att sluta förskoleklass pga att jag och pappan bodde i olika kommuner.
  • Anonym
    Anonym (Boendeförälder) skrev 2012-10-14 12:28:38 följande:
    Mina vänner fick iaf inte ha två dagis till sin dotter när de separerade.
    Då sa vår hemkommun stopp, men nu i vårt fall har de sagt ja, antagligast eftersom han har inskolning imorrn på nya dagiset

Har ni varannan vecka? Varför inte försöka flytta närmare varandra?
  • Anonym
    Anonym (Boendeförälder) skrev 2012-10-22 16:04:59 följande:
    Vår son är snart 3år - till jul.
    Jag sa till honom i fredags när han ringde och sa att han inte skulle komma ner med sonen på söndag (lär. igår) för de på dagis tyckte han skulle vara där en vecka extra.
    Varpå jag ringde till det nya dagiset och fick då veta ganska mycket  - ex. att de inte alls sagt det till exet!
    Han har alltså ljugit för mej...

Jag har redan kontaktat en barnpsykolog pga att sonen redan klagat på magont, det började han med redan för några månader sedan då han varit hos sin pappa över helgen.
    Antagligen är det för stressigt och för mycket spring hemma hos pappan då han har sin flickväns vänner där dygnet runt när han inte jobbar, så det är därför sonen blivit såhär... så nu ska familjerätten ta över att försöka styra upp detta, för jag rår inte på karln
    Sonen kan ha magont av att ni inte är överens. Barn märker sånt.
Svar på tråden En liten fråga