Anonym (***) skrev 2012-10-19 09:26:43 följande:
Hej TS,
Gör nu rätt från början!
1. Ni har båda en överrenskommelse mellan er som säger att barnet är hos pappan varannan helg. Fråga - hur gammalt är barnet? Normalt rekommenderar man inte vv förrän i 3-årsålder.
Sen, vv är inget pappan själv kan bestämma. Du kan säga att du inte går med på det om du inte vill. Men kom ihåg, det kan ses som att du motarbetar umgänget med pappan.
2. I de flesta fall samarbetar kommuner vad gäller dagis vilket då betyder att pappan har rätt till dagis den tid barnet är hos honom.
3. Se till att få barnbidrag reglerat så att det utbetalas till er båda med 50% eller gör en stående överföring till honom på 50% av beloppet.
4. Var uppmärksam på hur det går för ditt barn. Visar barnet att det blir oroligt av den nya situationen då tar du kontakt med familjerätten och påtalar att ni försökt med vv men att det i så fall inte är rätt för barnet. MEN kom ihåg - barnet har rätt till båda sina föräldrar lika mycket. Sätt ditt barns bästa först.
5. Jag förutsätter att barnet är skrivet hos dig och du är boförälder. Kanske kan det vara en tanke att inte bråka för mycket i nuläget. Barnet kommer att bli inskriven i skolan i er kommun och ett barn kan inte gå i 2 skolor. Med det så kommer inte vv att fungera om inte pappan flyttar eller skjutsar barnet fram och tillbaka till skolan.
Som man brukar säga... Välj dina strider - och i detta fallet med omsorg!
Vår son är snart 3år - till jul.
Jag sa till honom i fredags när han ringde och sa att han inte skulle komma ner med sonen på söndag (lär. igår) för de på dagis tyckte han skulle vara där en vecka extra.
Varpå jag ringde till det nya dagiset och fick då veta ganska mycket - ex. att de inte alls sagt det till exet!
Han har alltså ljugit för mej...
Jag har redan kontaktat en barnpsykolog pga att sonen redan klagat på magont, det började han med redan för några månader sedan då han varit hos sin pappa över helgen.
Antagligen är det för stressigt och för mycket spring hemma hos pappan då han har sin flickväns vänner där dygnet runt när han inte jobbar, så det är därför sonen blivit såhär... så nu ska familjerätten ta över att försöka styra upp detta, för jag rår inte på karln