Billig trevnad skrev 2012-10-23 03:07:52 följande:
Fast med vilken grund menar du att kyrkan inte ska agera pekpinne? Ska inte kyrkan förmedla den kristna läran, som är ett rättesnöre? Ska kyrkan tyst se på när människor syndar?
I din kära bibel finns det gott om exempel på människor som blir straffade (läs: dödade) av gud pga felaktigt sexualbeteende, och sedelärande exempel på hur människor i guds namn straffar (läs: avrättar) folk pga sexuella utsvävningar. Maria hade ju t.ex. med all rätt blivit avrättad om det inte hade kommit fram att det var gud som befruktat henne. Jesus tog inte avstånd från GT:s regler.
Jag har tre frågor förresten:
Vad tycker du om att Jesus ansåg att man inte kunde vara hans lärjunge om man inte hatade sin familj (t.o.m. sina barn)?
Och vad tycker du om att Jesus dödade ett träd bara för att det inte gav honom fikon just då när han var hungrig?
Har du verkligen läst HELA GT och NT?
Kyrkan ska förmedla kristenhet, självfallet, men vad man menar med kristenhet är ju viktigt i sådant fall. Jag menar att förmedla kristen lära handlar om att förmedla synen på en kärleksfull och förlåtande Gud som är alltigenom kärlek (vilket står i bibeln btw), samt förmedla uppståndelsen och hoppet till världen.
Det är intressant att du tar upp Maria som exempel, om jag inte minns helt fel så var det Gus som såg till att hon inte blev avrättad, genom att sända ett bud till Josef i en dröm? Jesus följde absolut GT, men även han betonade barmhärtighet och omvändelse, inte straff och avrättning. Jesus och äktenskapsbryterskan betonar ju detta bland annat.
Gällande dina frågor då:
Jag tycker detta är en av de passager jag har svårt att förstå på flera sätt, men som jag ser det handlar det om ett starkt bildspråk, var man ska lägga sin prioritet, nämligen hos Gud. Att han faktiskt menar att vi måste hata verkar konstigt, eftersom han så tydligt betonar att vi ska älska varandra, älska vår nästa osv.
Just berättelsen om fikonträdet som inte bar frukt är spännande. Dels om man ser det ur ett "realistiskt" perspektiv, att Jesus blir arg på trädet för att han är hungrig. Jag kan nästan tycka att det blir lite befriande, att Jesus uppvisar en så stark mänsklig natur, han blir hungrig. Vi säger ju att han är sann Gud
och sann människa, att vara hungrig är väldigt mänskligt. Men faktum är att detta också är en liknelse. Ser vi på parallellhänvisningar till andra evangelier så blir detta mer tydligt. Det är ingen slump att denna berättelse står i direkt anslutning till tempelrensningen. Trädet står som symbol för de som kallar sig religiösa och uppvisar en from yta, lockar de hungriga att tro att här finns det mat, men innerst inne är tomhet och bluff, de bär så att säga, inte frukt.
Om jag har läst hela bibeln? Hm, jag har faktiskt inte läst alla profetböcker jättenoga, och jag har mes skummat igenom de långa släktträden i kungaböckerna och så, annars tror jag nog att jag har läst det mesta.
Jag vill också återigen påminna om att jag under några omständigheter gör anspråk på att förstå, kunna och vet allt om bibeln, hur Gud tänker och fungerar osv.