• Anonym (Kristen student)

Jag är 22 år, kristen, och uppsalastudent, fråga på!

Jag är kvinna, 22 år, aktivt kristen, läser religionsvetenskap i Uppsala med mål att bli präst, kommer från en icke-kristen familj, och är dessutom nykterist. 
    Fråga mig vad ni vill så svarar jag (vad jag vill).

• Svar på tråden Jag är 22 år, kristen, och uppsalastudent, fråga på!
    Anonym skrev 2012-10-21 17:09:18 följande:
    Hur gammal är jorden?
    Bra fråga, snabb googling: 4,6 miljarder år, på ett ungefär 
    Anonym skrev 2012-10-21 18:12:23 följande:
    Hur ser du på aborter?
    Det finns aborter för att det finns en efterfrågan och ett behov av aborter, och sålänge det är så bör fri abort finnas kvar.
    Zissou skrev 2012-10-21 19:18:04 följande:
    Du skriver att du läser bibeln, har hyffsad koll på vad som står i den, och att du anser den vara viktig för dig. Samtidigt skriver du att du inte tror på en straffande gud och att du inte anser att kyrkan ska stå med pekpinnar och lägga sig i människors sexliv. Det är motsägelsefullt.
    Bibeln handlar till stor del om just grymma straff och kontroll över sexlivet. Antingen har du inte läst bibeln ordentligt (vilket är konstigt om du anser dig vara kristen) eller så tror du inte på bibeln (vilket också är konstigt om du anser dig vara kristen).

Varför anser du att du är kristen? Varför inte tro på någon egen gud, som inte har att göra med bibeln och kristendom, som kan vara god på det sättet som du vill tro?
    Nu tycker jag att du har lite snäv syn på vad som står i bibeln. Jag ser ganska lite av en straffande och grym Gud i bibeln. Och det står faktiskt inte särskilt mycket om sex heller, mer än ett par rader o något paulusbrev, samt i leviticus, sedan ett par berättelser som handlar om par i olika situationer. Värt att nämna är ju också att ingen av de tre största trosbekännelserna nämner något om människors sexliv. (mer än jungfru Marias då)

Varför skulle jag vilja uppfinna en gud, det är ju jättemärkligt från min synvinkel, eftersom jag inte tror att Gud (den kristna guden om du så vil) är en uppfinning utan en faktisk verklighet utanför mig själv.
    Jag anser mig kristen eftersom jag tror på Gud, och jag tror på Jesus Kristus som Guds son, uppstånden från de döda.
  • Anonym

Varför finns ondskan, krig, död, sorg, förluster, misslyckanden, lidande enligt dig om Gud finns?

• Zissou
    Anonym (Kristen student) skrev 2012-10-23 21:09:44 följande:
    Nu tycker jag att du har lite snäv syn på vad som står i bibeln. Jag ser ganska lite av en straffande och grym Gud i bibeln. Och det står faktiskt inte särskilt mycket om sex heller, mer än ett par rader o något paulusbrev, samt i leviticus, sedan ett par berättelser som handlar om par i olika situationer. Värt att nämna är ju också att ingen av de tre största trosbekännelserna nämner något om människors sexliv. (mer än jungfru Marias då)

Varför skulle jag vilja uppfinna en gud, det är ju jättemärkligt från min synvinkel, eftersom jag inte tror att Gud (den kristna guden om du så vil) är en uppfinning utan en faktisk verklighet utanför mig själv.
    Jag anser mig kristen eftersom jag tror på Gud, och jag tror på Jesus Kristus som Guds son, uppstånden från de döda.
    Jag har inte en snäv syn. Det står en hel del om sex och straff. Om du inte håller med om det så antar jag att du inte har läst hela bibeln eller att du väljer att borttränga obekväma delar.
    Man kan tro på en gud utan att nödvändigtvis vara kristen. Men det är klart, om du tror på Jesus som guds son och uppstånden från de döda, ja då är det ju inte konstigt om du anser dig vara kristen.
    Men eftersom du samtidigt säger att du tror på en kärleksfull gud som inte är straffande så måste du ju förkasta stora delar av kristendomens heliga skrift. Känns inte det som ett problem?
    Billig trevnad skrev 2012-10-23 03:07:52 följande:
    Fast med vilken grund menar du att kyrkan inte ska agera pekpinne? Ska inte kyrkan förmedla den kristna läran, som är ett rättesnöre? Ska kyrkan tyst se på när människor syndar?

I din kära bibel finns det gott om exempel på människor som blir straffade (läs: dödade) av gud pga felaktigt sexualbeteende, och sedelärande exempel på hur människor i guds namn straffar (läs: avrättar) folk pga sexuella utsvävningar. Maria hade ju t.ex. med all rätt blivit avrättad om det inte hade kommit fram att det var gud som befruktat henne. Jesus tog inte avstånd från GT:s regler.

Jag har tre frågor förresten:
    Vad tycker du om att Jesus ansåg att man inte kunde vara hans lärjunge om man inte hatade sin familj (t.o.m. sina barn)?

Och vad tycker du om att Jesus dödade ett träd bara för att det inte gav honom fikon just då när han var hungrig?

Har du verkligen läst HELA GT och NT?

Kyrkan ska förmedla kristenhet, självfallet, men vad man menar med kristenhet är ju viktigt i sådant fall. Jag menar att förmedla kristen lära handlar om att förmedla synen på en kärleksfull och förlåtande Gud som är alltigenom kärlek (vilket står i bibeln btw), samt förmedla uppståndelsen och hoppet till världen.

Det är intressant att du tar upp Maria som exempel, om jag inte minns helt fel så var det Gus som såg till att hon inte blev avrättad, genom att sända ett bud till Josef i en dröm? Jesus följde absolut GT, men även han betonade barmhärtighet och omvändelse, inte straff och avrättning. Jesus och äktenskapsbryterskan betonar ju detta bland annat.

Gällande dina frågor då:
    Jag tycker detta är en av de passager jag har svårt att förstå på flera sätt, men som jag ser det handlar det om ett starkt bildspråk, var man ska lägga sin prioritet, nämligen hos Gud. Att han faktiskt menar att vi måste hata verkar konstigt, eftersom han så tydligt betonar att vi ska älska varandra, älska vår nästa osv.

Just berättelsen om fikonträdet som inte bar frukt är spännande. Dels om man ser det ur ett "realistiskt" perspektiv, att Jesus blir arg på trädet för att han är hungrig. Jag kan nästan tycka att det blir lite befriande, att Jesus uppvisar en så stark mänsklig natur, han blir hungrig. Vi säger ju att han är sann Gud och sann människa, att vara hungrig är väldigt mänskligt. Men faktum är att detta också är en liknelse. Ser vi på parallellhänvisningar till andra evangelier så blir detta mer tydligt. Det är ingen slump att denna berättelse står i direkt anslutning till tempelrensningen. Trädet står som symbol för de som kallar sig religiösa och uppvisar en from yta, lockar de hungriga att tro att här finns det mat, men innerst inne är tomhet och bluff, de bär så att säga, inte frukt. 

Om jag har läst hela bibeln? Hm, jag har faktiskt inte läst alla profetböcker jättenoga, och jag har mes skummat igenom de långa släktträden i kungaböckerna och så, annars tror jag nog att jag har läst det mesta.

Jag vill också återigen påminna om att jag under några omständigheter gör anspråk på att förstå, kunna och vet allt om bibeln, hur Gud tänker och fungerar osv. 
    Billig trevnad skrev 2012-10-23 03:08:31 följande:
    Och en personlig fråga - tycker du om att stå i centrum?
    Det beror väll på situation, men oftast inte skulle jag säga. Jag föredrar nog att hålla mig lite i bakgrunden, lyssna innan jag talar. Men jag är inte rädd för att stå i centrum heller, om jag tycker att det passar för stunden.

Ber om ursäkt om det tar lite tid för mig att besvara frågor, eller om svaren inte blir jätteutförliga. Anledningen är att jag har mycket pågång, tentor och seminarier att plugga till, och mycket som händer privat också. FL är inte så högprioriterat! Svarar så snart jag känner att jag har lust och ork!

• Anonym (KristenJagmed)

Jag tror att det där med att Jesus skulle vilja att man "hatade" sin familj var en fel tolkning, Jesus vill inte att man ska hata någon. Jag tror det skrivits fel och att i original texten så menade han förmodligen att han inte ville att man skulle sätta andras viljor framför hans.  För det kan ju hända att familjen försöker uppmuntra en att göra saker Gud inte vill att man ska göra, och därför är det viktigt att man då förlitar på Gud och hans vishet framför familjens.

Förbannelsen av fikonträdet har jag tolkat som en form av undervisning, där han visade hur vad vi säger kan påverka det som sker runtomkring oss.
    Hur förödande en förbannelse är t ex.

• Agnostino
    Anonym (Kristen student) skrev 2012-10-23 20:54:02 följande:
    Tja, vad är humanistiskk moral och vad är kristen moral. Många gånger tycks de rätt lika, och jagvet inte riktigt vad jag ska svara på detta.

Kristen moral är rimligen baserad på bibeln. Humanistisk moral är vad som utvecklats utöver det, exempelvis som när du säger att du är för homosexuellas rätt till äktenskap och adoptioner, det är humanistisk moral.
    Anonym (Kristen student) skrev 2012-10-23 20:54:02 följande:
    Jag tycker många gånger att debatten vetenskao vs religion är ganska larvig och onödig, då det ofta handlar om helt olika saker och perspektiv och inte står mot varandra för det mesta, trots att man ofta verkar vilja framställa det så.
    Hur ser du då på saken när man kan konstatera så mycket ur bibeln som falsarier och myter? Exempelvis genesis och Adam och Eva. Och Noahs ark eller Mose och uttåget ur Egypten?

• Anonym (Frågvis)
    Anonym (Kristen student) skrev 2012-10-23 21:41:05 följande:
    Ber om ursäkt om det tar lite tid för mig att besvara frågor, eller om svaren inte blir jätteutförliga. Anledningen är att jag har mycket pågång, tentor och seminarier att plugga till, och mycket som händer privat också. FL är inte så högprioriterat! Svarar så snart jag känner att jag har lust och ork!
    Varför gör du det här egentligen? Du blottar dig ju för all möjlig kritik, både saklig och osaklig. Från sådana som ogillar kyrka och religion, från sådana som tycker att du har fel åsikter jämfört med vad en blivande präst bör ha osv. Men det är ju himla (om uttrycket tillåts...) tufft att du ställer upp på detta. Du blir nog en bra präst.
  • Anonym
    Agnostino skrev 2012-10-23 23:22:44 följande:
    Kristen moral är rimligen baserad på bibeln. Humanistisk moral är vad som utvecklats utöver det, exempelvis som när du säger att du är för homosexuellas rätt till äktenskap och adoptioner, det är humanistisk moral.
    Nee, beror helt på vilken kristen kyrka man utgår efter. Vissa är som bekant mer hårda och därför mer fundamenatlistiska i deras tolkning av bibeln. Sedan finns det vissa kyrkor som har en väldigt öppen syn. Alla kyrkor tolkar inte bibeln med att homosexuella inte ska ha rätt till äktenskap t ex. Så att det bara är en humanistisk moral är felaktigt utan de är vissa kyrkor som har den synen också. Sen kanske det är en humnaistisk syn de har men den är fortfarande kristen för det.

Off topic:
    Okej att hon ska svara på alla frågor men det skadar ju inte att söka på google själv och leta upp rätt information om ämnet så frågorna blir relevanta och utgår från riktig fakta. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-23 21:20:27 följande:
    Varför finns ondskan, krig, död, sorg, förluster, misslyckanden, lidande enligt dig om Gud finns?
  • Agnostino
    Anonym skrev 2012-10-24 16:34:59 följande:
    Nee, beror helt på vilken kristen kyrka man utgår efter. Vissa är som bekant mer hårda och därför mer fundamenatlistiska i deras tolkning av bibeln. Sedan finns det vissa kyrkor som har en väldigt öppen syn. Alla kyrkor tolkar inte bibeln med att homosexuella inte ska ha rätt till äktenskap t ex. Så att det bara är en humanistisk moral är felaktigt utan de är vissa kyrkor som har den synen också. Sen kanske det är en humnaistisk syn de har men den är fortfarande kristen för det.

Off topic:
    Okej att hon ska svara på alla frågor men det skadar ju inte att söka på google själv och leta upp rätt information om ämnet så frågorna blir relevanta och utgår från riktig fakta. 
    Nej, för att benämna den som kristen bör den rimligen vara ursprunglig i religionen, vilket detta inte är. Alltså må det vara så att de tagit detta till sig men det är en sekulär värdering kyrkan tagit till sig.
  • Anonym

1. Tror du att varje människa har en själsfrände eller tvillingsjäl, eller vad säger bibeln om det?

2. Tarotkort, astrologi, spådomar, medium etc har jag hört handlar om att man kontaktar djävulen som försöker locka och vilseleda en? Anser du att det är okej "syssla" med sånt som en kristen eller "syndar" man då? 

• PiceaX

Hur ser du på dop som föräldrar vill ha enbart av tradition?

Vad tycker du om en ateist går fram till nattvarden?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-25 15:03:00 följande:
    1. Tror du att varje människa har en själsfrände eller tvillingsjäl, eller vad säger bibeln om det?

2. Tarotkort, astrologi, spådomar, medium etc har jag hört handlar om att man kontaktar djävulen som försöker locka och vilseleda en? Anser du att det är okej "syssla" med sånt som en kristen eller "syndar" man då? 
  • Anonym

Undrar om du har möjlighet att hjälpa mig med några frågor...Kan inte finna någon präst och jag har några frågor jag vill ha svar på.Om jag skulle kunna skicka pm?Helst idag...före 24.00!

• Sensitiveguy

Har 3 frågor.

Går en otrohet att förlåta?

Är det ok att separera om man inte älskar sin partner?

Upplever dina vänner och familj dig som solidarisk och medkännande?

Tack.

Svar på tråden Jag är 22 år, kristen, och uppsalastudent, fråga på!