Inlägg från: stickkontakt |Visa alla inlägg
  • stickkontakt

Tant, kvinna eller flicka?

En tant för mig är någon som är sådär 50-60 eller äldre men som tror(?) att de ser yngre ut om de färgar håret i någon skrikig färg och klär sig i kläder som varken passar figur eller ålder. Detta är ett riktigt praktexemplar av tant skulle jag säga:

http://www.svtplay.se/klipp/214480/gomorron-sverige-gunilla-ponten-i-soffan-om-os-dressarna 

I vilken kategori hör man hemma om man inte äger ett enda smycke (utom vigselringen), aldrig sminkar sig, inte har mer kläder än vad som får plats på två hyllor i garderoben, dricker svart kaffe, har försörjt sig själv får 18 år och äger 3 laptops men totalvägrar allt från Apple? Skulle tro att jag hamnar i en icke könsspecifik kategori: Nörd

• stickkontakt
    PumpkinQueen skrev 2012-10-15 16:48:17 följande:
    Nä, nä, nä TS. Det där är en helt felaktig definition av en tant!

En tant är en smårund, äldre dam som alltid har hallonbåtar eller hårda karameller i sin handväska. Själva handväskan är gärna av större modell, för det är mycket som ska få plats däri. Bland annat våtservetter och näsdukar, bilder på barnbarnen, en korsordspenna (ni vet, en sån där bläckpenna med sudd på), läsglasögon med senilsnöre och putsduk, och så vidare. Tanten har gärna foträta skor på sig, för hon rör på sig mycket och livet är för kort för obekväma dojor -bland annat gillar hon att gå ut i skogen och plocka bär (som hon sedan fryser in, i någon slags vag förhoppning om att  någon gång ta sig tiden att koka saft eller sylt) och svamp. Tanten uppskattar kaffe. Men inte sånt där tramsigt kaffelatte eller vad det heter nu för tiden, utan äkta kokkaffe eller bryggkaffe. Hardcore-tanter dricker sitt kaffe genom en sockerbit på kaffefat (detta är dock en sällsynt typ av extremtant som tyvärr tycks vara på väg att dö ut). Till kaffet skall det självklart serveras kakor -ju fler desto bättre. Behövs det säga att tanten gärna bakar själv? 

I det stora hela kan man säga att en äkta tant är en härlig typ som är rätt nöjd med livet.
    Det där är ju ingen tant, det är en solklar liten gamal dam du har beskrivit. Eller en gumma kan man nog säga.
Svar på tråden Tant, kvinna eller flicka?