• Anonym

Hur kan man vara gravid i v20 utan att veta om det?!

Hur normalt är det egentligen att inte veta/märka att man är gravid förrän i vecka 20?

Jag tycker det låter väldigt konstigt att man inte märkt det när det gått så pass långt.
    En vän till mig som inte bor i samma stad, men vi har kontakt genom telefon och internet berättade till mig förra veckan att hon var gravid och dessutom i vecka 20, och hade fått "veta" att hon var gravid dagen innan vi pratades vid.

• Svar på tråden Hur kan man vara gravid i v20 utan att veta om det?!
  • Anonym

Helt möjligt även om det är ovanligt... fult av dig att misstro henne.....

• Anonym

Jag misstror inte henne. Jag bara undrar hur i hela friden det kan vara möjligt? Oftast uteblir mensen, vissa kan väl ha små blödningar / mensliknande blödningar fast graviditet. Men några grav symtom bör man ju ha, och om inte annat borde det väl synas på magen? Jag frågade henne om hon inte märkt något vilket hon sa att hon inte gjort. Jag vill inte fråga ut henne om div saker, så jag frågar här istället hur kan detta vara möjligt !

• emelielj

Varför skulle hon ljuga för dig?
    Ja, det skulle inte undgå de flesta men det händer faktiskt.
    Då och då läser man om det i tidningen och en gammal bekant fick veta att hon var gravid i vecka 18.

• Anonym

oregelbunden mens, dålig koll på mensen (när den var senaste - om den är sen osv), stressad tillvaro, trötthet mm
    tror lätt man kan missa en graviditet.
    jag har mens var 5-8 vecka... skulle lätt kunna gå 3-4 mån utan att reagera om jag var mitt uppe i en stress..... 

• Anonym
    Jag tror inte hon ljuger!

Det jag undrar hur det kan vara möjligt? Kan t.e.x det vara att dom som upptäcker i vecka 20-25 att dom är gravid förnekat det för sig själva eller liknande?
  • emelielj

Jag hade inga gravsymtom med sonen mer än förstoppning och det kan ju egentligen bero på massa saker. Många blöder samma tid som de skulle haft mens varje månad hela graviditeten så visst är det möjligt att missa.

• FruFrida

Jag är idag gravid i v 18 och tänkte tidigare precis som du. Men nu är jag helt övertygad om att det går. Jag har inte haft några som helst symptom som till exempel illamående eller superömma bröst, det enda som har framträtt nu de sista veckorna är att jag har varit ovanligt trött, blivit snuvig och tät i nästan samt att jag har huvudverk. Hade jag inte veta att jag var gravid och att detta är symptom på graviditeten så hade jag lika gärna kunnat ta det för en vanlig, segdragen höstförkylning. I och med att jag dessutom har moderkakan i framvägg så blir alla fosterrörelser svårare att känna och jag kan idag möjligtvis ana några rörelser ibland om jag verkligen känner efter. Men hade jag inte vetat om det hade jag tagit det för gaser.

Innan jag blev gravid åt jag minipiller och hade därför aldrig mens. Säg att jag slarvat lite eller blivit gravid ändå så skulle det nog kunna gå rätt lång tid innan jag förstod något.

Så, det är säkert inte vanligt, men nu förstår jag att det faktiskt inte är omöjligt. Din vän kan säkert tala sanning :)

• lindalinaa

En kompis mamma höll på att svimma när hon fick veta att hon var gravid i v 30-32 och en annan kompis fick veta att hon var gravid i v 24, då de blev en liten bula på magen... Så visst finns chansen! Varför skulle hon ljuga om en sån sak?

• Anonym (Tess)

min lillesysters kompis storesyster, som även är bekant med mig (vi har även gått i samma skola)

fick inte veta att hon var gravid förren 3 timmar innan hon födde sin son!

hon hade alltid varit lite mullig och haft problem med tarmarna
    och hon hade menslikande blödning regelbundet hela tiden
    och åt dessutom p.piller

jag träffade henne när hon var i 7e månaden
    det syntes ingenting!

alla blev otroligt chockade när hon åkte in till akuten med vad alla trodde var extrem smärta i tarmarna men som visade sig vara värkar!         

vissa får helt enkelt inte graviditetssymptom eller kan helt enkelt förklara det med symptom på annat, som oregelbunden mens, tarmproblem och övervikt
    och vissa får inte så synlig mage heller, när bebisen är tryckt mot ryggen

jag har i flera år haft symptom som hade kunnat bero på graviditet men det är det inte, så jag vette fasen om jag skulle märka att jag ens var gravid när jag väl blir det, men troligen så kommer jag testa som en galning ^^    

• Höghus

Vet BM och läkare som menar att det handlar om omedveten förträngning när det går så långt innan graviditet upptäcks. Man vägrar inse även om man någonstans innerst inne vet

Svar på tråden Hur kan man vara gravid i v20 utan att veta om det?!