Inlägg från: Omega83 |Visa alla inlägg
  • Omega83

När det inte går. :(

Alla kan inte pumpa ut mjölk, så mängden du fick ut säger ingenting om hur mycket mjölk du producerar. :) en så liten bebis vill gärna hänga i tutten 24-7. Vill du amma så ge upp ersättningen i början. Om han går upp bra i vikt, utan ersättning, ja då har du tillräckligt med mjölk. Men om du precis ammat och bebisen visar missnöje efter 30 min, då är det bara att amma igen :) godis, tv, tidning och soffan brukar vara en bra plats de första månaderna. Och dubbelkolla att bebisen suger rätt, att brödtvårtan är rak när bebis slutat suga. Tyvärr kan det göra ont i början då mitt tips är: smörj vårtorna med Purelan efter varje amning! Och drick mycket vatten.

• Omega83

Den första mjölken som kommer ut när som ammar, "sockermjölken" är genomskinlig/simmig, efter en stund kommer den riktiga mjölken. Jag vet precis hur ont det kan göra, kämpade mig igenom de första månaderna med första barnet, men sen släppte det :)
    Däremot om du mår dåligt över amningen och du känner att det inte fungerar så ska du absolut inte skuldbelägga dig själv för det! Det funkar inte för alla! Och även om det fungerar/inte fungerar med första barnet så kan det vara annorlunda med andra.

• Omega83

Måste dock flika in att bara för att han är missnöjd efter amning så innebär inte det att han inte är mätt. Grejen med ersättning (tror jag) är att dom istället blir nöjda för att dom hamnar i matkoma :) Finns mängder av saker som kan göra en 2 månaders missnöjd.. Magproblem t. ex som en stor procent av alla nyfödda dras med pga omogna tarmar.

• Omega83

Svamp i munnen på bebis brukar se ut som vit beläggning på tungan och/eller insidan läppar och kind.

Svar på tråden När det inte går. :(