• Nathalie8908

När det inte går. :(

Jag är så ledsen. Idag bekräftade jag vad jag trott en veckas tid. Jag har ingen mjölk kvar. :( Pojken är en månad gammal idag, och fram till för en vecka sen har jag bra ammat. Senaste veckan har han fått ersättning de gånger han inte varit nöjd efter bröstet, eller de gånger jag haft alldeles för ont. Men högst tre flaskor/dag, alla andra måltider har jag pinat mej igenom att amma. Nu är det tomt. Idag har han fått nästan bara ersättning för att jag vill kolla vad som fanns i tuttarna, knappt 50 ml när båda var urpumpade, och nästan som spökvatten. :( Är amningen utdömd nu ? Är det mitt fel ?? Har även haft fruktansvärt ont vid varje amning, så jag köpte amningsnappar och det funkade. Nu har vi tränat bort den pga spill och kladd. Men nu gör det ondare än någonsin.. Ska det vara så fortfarande ? :( Är så ledsen för pojkens skull.. :(

• Svar på tråden När det inte går. :(
  • Nathalie8908

Tack för allt tips ! :)

Om jag som idag ger flaska på dagen, så är det inga problem att amma på natten. Alltså, det gör inte ont bara det går lååång tid emellan. Och han verkar inte störas av att det inte kommer lika lätt som ur flaskan..

Ammade runt 20, missnöjd en stund, sen somnade han. Vaknade runt 22, fick flaska. Sen var han nöjd, men vaken till ca 2330, och sov ända till nu (0330).. Nu ammade jag igen, han sög jättebra och rätt, inget gnäll eller så från honom under tiden och inget ont i mamman. Varför gör det då sååå ont på dagen ? Eller när det "bara" gått 1,5-2 timmar, som det oftast är mellan att han vill äta.. :'(

Jag försöker verkligen att inte stressa upp mej såhär. Men jag ville ju verkligen amma länge, och hade nästan alltid sprängfyllda bröst i början (pumpade lätt ur 100ml på ett bröst ett tag).. Nu finns ingenting och det gör bara ont.. :(

Anlednigen till att jag slutat med amningsnappen är att det är smidigare, mindre spill och lättare om vi är ute och så.. Och som sagt, det funkar ganska bra, om det finns nåt därinne..

• mayia1

Här är en annan ammande mamma som är vaken med mobilen mitt i natten...
    Antar att du redan vet om Amningshjälpen? Du kan ju maila/ringa dom och fråga varför de tror att det fortfarande gör så ont emellan amningarna.
    www.amningshjalpen.se/

Jag har kanske missat detta men varför har du använt amningsnapp om du inte har några sår? Tänker att om du haft sår så kan det ju kommit in bakterier/svamp i dom och det är därför det gör ont. Svamp i brösten ska tydligen vara smärtsamt.

• Nathalie8908

För att det gjorde mindre ont när bröstvårtorna var ovana, men jag tycker som sagt att det är lättare utan, och sonen har blivit duktig på att suga rätt.. :) Har aldrig haft riktiga sår på bröstvårtorna, tack och lov..

Tack ! Jag ska kolla sidan ! :)

Hur vet man om det är svamp då ? Det gör ju inte ont varje gång, när de är fulla går det ju jättebra. Iofs så bränner det i bröstet efteråt då också.. :s och om det är svamp, hur får man bort det ?

• Konvaljen

Jag har tre barn, har helammat två av dem. Har alltid haft väldigt ont i fem-sex veckor. Min yngsta är snart nio veckor och nu har det släppt.

Jag tycker att du ska fråga dig själv hur gärna du vill helamma. Är det viktigt för dig så är jag övertygad om att du kan få till det om du ger det tid, tålamod och har en tro din egen kropps förmåga.

Känns det ok att delamma eller att sluta amma och ge ersättning så ska du såklart göra det och känna att du är en jättebra mamma. Ha inte dåligt samvete!

Tips om du vill helamma:
    1. Kolla så du inte har svamp, lätt att få och det gör ont!
    2. Smörj med Purelan, kan hjälpa i början.
    3. Stå ut. Låter brutalt men det blir bättre.
    4. Sluta pumpa. Du kan inte mäta din mjölkmängd på det sättet, din bebis är mer effektiv än vilken pump som helst.
    5. Tänk att det är en begränsad tid, att amma ett litet spädbarn är oftast inte ett dugg mysigt - det är kladdigt, jobbigt, bökigt och gör ont. Men det går över och sen är amningen så himla smidig. Tycker jag iallafall

• Jolines mamma

Hej!
    Att mjölkmängden minskar när du börjar ersättning är inget konstigt. Det är så kroppen fungerar. Om du låter sonen suga mer i några dagar bör mängden att öka.
    Du skriver att du har ont och då tänker jag att du råkat ut för det jag gjorde, nämligen svamp.
    Hade en riktigt brännande känsla efter amning. Dock syntes det inte.
    Har sonen svamp i munnen?
    På BVC skrev dom ut medicin mot detta och det gick över fort.
    Svampen kan enl dem gå upp i mjölkgångarna och det är inget vidare.
    Lycka till!

• Katitzi

Ts om det inte går så går det inte. Försök om du vill men känn ingen press. Din son far inte illa för det <3

• Annelie 76
    mayia1 skrev 2012-10-15 05:18:37 följande:
    Här är en annan ammande mamma som är vaken med mobilen mitt i natten...
    Antar att du redan vet om Amningshjälpen? Du kan ju maila/ringa dom och fråga varför de tror att det fortfarande gör så ont emellan amningarna.
    www.amningshjalpen.se/

Jag har kanske missat detta men varför har du använt amningsnapp om du inte har några sår? Tänker att om du haft sår så kan det ju kommit in bakterier/svamp i dom och det är därför det gör ont. Svamp i brösten ska tydligen vara smärtsamt.
    Svamp känns som nålar sticks genom brösten från bröstvårtan eller som att taggtråd dras ut. Väldigt obehagligt. Botemedlet är piller som du får utskrivet av läkare. Prata med BVC. Skulle det vara svamp få be att få de piller man tar varje dag i några veckor, de tycker jag funkar bäst.
  • TvåTrollungar

Alla får inte ut något vid pumpning och ja mjölken kan vara alltifrån marsansås till spökvatten men ändå vara normal och näringsriktig!! Självklart blir det barn vars mammor har fetare mjölk mättare fortare och de med spökvatten får amma mer helt enkelt. Själv är jag en mamma med spökvatten. Det är en väldigt irriterande fel som många får för sig, att mjölken är slut bara för att barnet inte blir helt nöjd, ibland behöver bebisen öka mängden och gör då det genom att hänga vid tutten några dagar om du då ger ersättning förstör du naturens gång och då kan du faktiskt få slut men detta enbart på grund av att du lägger till mer och mer ersättning! Men sen kan det vara så att många mammor har svårt att stå ut dessa perioder och tar då till ersättning och försvarar dig sedan med att säga att det " tog slut". Det är ganska logiskt, mjölken styrs av efterfrågan och när barnet är mindre är brösten känsligare för att sluta producera mjölk än tex då barnet blir äldre och delammar, detta på grund av naturliga själ ( mamman skall inte producera mjölk om barnet dör) vilket tuttarna kan tro om du börjar med ersättning och då har du själv gjort så det "tar slut". Men det bästa är ju att det faktiskt ofta går att rädda bara du kasserar flaska och ersättningen.

Detta är inga personliga värderingar utan en fakta om farföräldrar det blir som det blir och har inget att göra med att jag är amningsfanatiker eller så, har full förståelse för det dom väljer flaska och inte vill amma men jag tycker man ska ta in lite fakta och inte bli så förvånad när naturen sköter sin gång. Om du inte vill amma så är det en sak, då tycker jag att man ska följa det och inte försöka hitta ursäkter för att man slutar det räcker med " jag vill inte". Många bröst kan göra sin uppgift med ersättning som konkurrent då det inte är naturligt för en relativt nyförlöst att byta bort mål. Andra har inga alls problem att byta i mellan för att brösten inte är så känsliga.

• AnnaLovisa
    TvåTrollungar skrev 2012-10-15 09:09:58 följande:
    Alla får inte ut något vid pumpning och ja mjölken kan vara alltifrån marsansås till spökvatten men ändå vara normal och näringsriktig!! Självklart blir det barn vars mammor har fetare mjölk mättare fortare och de med spökvatten får amma mer helt enkelt. Själv är jag en mamma med spökvatten. Det är en väldigt irriterande fel som många får för sig, att mjölken är slut bara för att barnet inte blir helt nöjd, ibland behöver bebisen öka mängden och gör då det genom att hänga vid tutten några dagar om du då ger ersättning förstör du naturens gång och då kan du faktiskt få slut men detta enbart på grund av att du lägger till mer och mer ersättning! Men sen kan det vara så att många mammor har svårt att stå ut dessa perioder och tar då till ersättning och försvarar dig sedan med att säga att det " tog slut". Det är ganska logiskt, mjölken styrs av efterfrågan och när barnet är mindre är brösten känsligare för att sluta producera mjölk än tex då barnet blir äldre och delammar, detta på grund av naturliga själ ( mamman skall inte producera mjölk om barnet dör) vilket tuttarna kan tro om du börjar med ersättning och då har du själv gjort så det "tar slut". Men det bästa är ju att det faktiskt ofta går att rädda bara du kasserar flaska och ersättningen.

Detta är inga personliga värderingar utan en fakta om farföräldrar det blir som det blir och har inget att göra med att jag är amningsfanatiker eller så, har full förståelse för det dom väljer flaska och inte vill amma men jag tycker man ska ta in lite fakta och inte bli så förvånad när naturen sköter sin gång. Om du inte vill amma så är det en sak, då tycker jag att man ska följa det och inte försöka hitta ursäkter för att man slutar det räcker med " jag vill inte". Många bröst kan göra sin uppgift med ersättning som konkurrent då det inte är naturligt för en relativt nyförlöst att byta bort mål. Andra har inga alls problem att byta i mellan för att brösten inte är så känsliga.
    TS det som personen skrev ovan är oftast sant, pumpningen behöver inte säga något om din mjölkproduktion och ge mer du ammar ju mer får du. Men tänkt på att naturen inte alltid funkar som den ska heller. Då skulle alla kunna få barn utan problem och alla förlossningar vara "naturliga" och alla barn kunna ammas. Och så är det ju inte. Kämpa så länge du orkar och ta så mycket hjälp du kan av folk runt omkring dig och amningshjälp, men låt inte amningen ha vilket pris som helst, du och ditt barn ska må bra också. 
  • TvåTrollungar

Det är väldigt liten del av alla som blir gravida som inte kan bli på egen hand ( även där finns ofta förklaringen att man väntat för länge) och de allra flesta förlossningar sker på " normalt" vis. Samma med amning men som alltid, alla regler har undantag och jag skulle kunna gissa att 98% av de som säger sig inte kunna amma egentligen hade kunnat! Precis som de som inte kan få barn, troligt vis hade kunnat om de försökt när biologin tycker att det är rätt tid.

Svar på tråden När det inte går. :(