TvåTrollungar skrev 2012-10-15 09:09:58 följande:
Alla får inte ut något vid pumpning och ja mjölken kan vara alltifrån marsansås till spökvatten men ändå vara normal och näringsriktig!! Självklart blir det barn vars mammor har fetare mjölk mättare fortare och de med spökvatten får amma mer helt enkelt. Själv är jag en mamma med spökvatten. Det är en väldigt irriterande fel som många får för sig, att mjölken är slut bara för att barnet inte blir helt nöjd, ibland behöver bebisen öka mängden och gör då det genom att hänga vid tutten några dagar om du då ger ersättning förstör du naturens gång och då kan du faktiskt få slut men detta enbart på grund av att du lägger till mer och mer ersättning! Men sen kan det vara så att många mammor har svårt att stå ut dessa perioder och tar då till ersättning och försvarar dig sedan med att säga att det " tog slut". Det är ganska logiskt, mjölken styrs av efterfrågan och när barnet är mindre är brösten känsligare för att sluta producera mjölk än tex då barnet blir äldre och delammar, detta på grund av naturliga själ ( mamman skall inte producera mjölk om barnet dör) vilket tuttarna kan tro om du börjar med ersättning och då har du själv gjort så det "tar slut". Men det bästa är ju att det faktiskt ofta går att rädda bara du kasserar flaska och ersättningen.
Detta är inga personliga värderingar utan en fakta om farföräldrar det blir som det blir och har inget att göra med att jag är amningsfanatiker eller så, har full förståelse för det dom väljer flaska och inte vill amma men jag tycker man ska ta in lite fakta och inte bli så förvånad när naturen sköter sin gång. Om du inte vill amma så är det en sak, då tycker jag att man ska följa det och inte försöka hitta ursäkter för att man slutar det räcker med " jag vill inte". Många bröst kan göra sin uppgift med ersättning som konkurrent då det inte är naturligt för en relativt nyförlöst att byta bort mål. Andra har inga alls problem att byta i mellan för att brösten inte är så känsliga.
TS det som personen skrev ovan är oftast sant, pumpningen behöver inte säga något om din mjölkproduktion och ge mer du ammar ju mer får du.
Men tänkt på att naturen inte alltid funkar som den ska heller. Då skulle alla kunna få barn utan problem och alla förlossningar vara "naturliga" och alla barn kunna ammas. Och så är det ju inte. Kämpa så länge du orkar och ta så mycket hjälp du kan av folk runt omkring dig och amningshjälp, men låt inte amningen ha vilket pris som helst, du och ditt barn ska må bra också.