• Anonym

kronofogden förbehållsbelopp

jag ligger just nu på löneutmätning med ett förbehållsbelopp på 13450 kronor, det är beräknat på att jag bor med min sambo och våra 2 barn, nu är det så att vi ska separera och barnen ska bo med mamman, hur länge tar det innan fogden får reda på det om man inte ändrar uppgifterna till dom?

• Svar på tråden kronofogden förbehållsbelopp
  • lindalinaa

Har du otur får de reda på det ganska snabbt... Är det inte bättre att skicka in de nya uppgifterna så du snabbare kan betala din skuld?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-14 19:59:30 följande:
    jag ligger just nu på löneutmätning med ett förbehållsbelopp på 13450 kronor, det är beräknat på att jag bor med min sambo och våra 2 barn, nu är det så att vi ska separera och barnen ska bo med mamman, hur länge tar det innan fogden får reda på det om man inte ändrar uppgifterna till dom?

Ja det får de ju inte reda på om du inte meddelar det. De sitter ju inte och kollar folkbokföringen varje månad på de som har utmätning.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-14 20:43:57 följande:

Ja det får de ju inte reda på om du inte meddelar det. De sitter ju inte och kollar folkbokföringen varje månad på de som har utmätning.

jo jag ska meddela men tänkte dra ut på det någon månad först då jag har lite jag måste ha fixa först, men det kräver att jag har det gamla förbehållsbeloppet, tänkte meddela dom om typ 2-3 månader.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-14 20:50:42 följande:

jo jag ska meddela men tänkte dra ut på det någon månad först då jag har lite jag måste ha fixa först, men det kräver att jag har det gamla förbehållsbeloppet, tänkte meddela dom om typ 2-3 månader.
    dom är slöa som tusan och det kan ta ett tag innan dom uppdaterar det
  • Anonym (murre)

Du förlorar ju ingenting på att avvakta. Dom gör ju regelbundna registersökningar men troligen inte varje månad. Det är inte olagligt eller straffbart att strunta i att meddela förändrade levnadsvillkor. Låt dom upptäcka det själva.

• lindalinaa

Strunta i de så länge de går, dom börjar aldrig dra mer pengar från kontot utan att du är medveten om det, dom skickar ut nya papper du ska fylla i om din inkomst osv men det gör dom ju bara ibland, alltså de kan ta en månad, fem månader eller fem år...

• Waldo

Jag skulle gissa att du klarar dig till efter nästa års deklarationer är klara, minst

Nu är det så att även skuldsatta personer drabbas av oförutsedda utgifter. Om du avser att låta KFM själva upptäcka detta så var nu smart och lägga dig på en liten buffert om du kan
    För även du är människa och kommer drabbas av tandvärk, trasiga vinterdäck och liknande

Svar på tråden kronofogden förbehållsbelopp