Min 1-åring är sen i utvecklingen. Oroar mig för utvecklingsstörning!
Bebisar utvecklas olika, men när jag ser min 1-åring tycker jag att det är tydligt att hen inte utvecklats som andra barn i samma ålder. Sen hen var ca 8 månader har jag tyckt att hen legat ca två månader efter i utvecklingen. Jag kan inte alls förstå varför då hen fötts fullgången.
Att läsa texter om vad ens bebis förväntas kunna vid olika åldrar har den senaste tiden varit jättejobbigt. Likaså är det plågsamt när man är ute på öppna förskolan och träffar 8 månaders som är på samma nivå eller ibland mer avancerade.
Har flera gånger ventilerat min oro med BVC men de säger bara att "så kan det vara" och "det kommer nog snart". Jo det mesta har ju kommit men det har verkligen tagit tid... Motoriskt har jag tänkt att hen varit sen eftersom magläget inte var någon favorit. Men nu börjar jag undra om hen är kognitivt och språkligt sen också...
Någon som vet vad en 2 månaders utvecklingsförsening i denna åldern kan få för följder sen? Någon annan i samma situation?
Detta kan min 12 månaders idag:
- Hen förflyttar sig genom att rumphasa sen 10 månader. Ålade en kort period vid 9 månader. Före dess rullade hen vid 5 månder.
- I förra veckan lärde hen sig att krypa i sängen, men vill inte krypa annars. Kan nu för första gången ta sig upp på alla fyra. Kollapsar dock i sin krypning ofta.
- Kan ställa sig upp med stöd, men inte alltid. Ibland fastnar hen på ett knä och orkar inte dra sig upp. Ställde sig upp för första gången i sängen vid 10,5 månad. Denna utveckling har dock gått mycket långsamt och hen kan framförallt ställa sig mot lådor och låga barnmöbler.
- Går med stöd av båda våra händer. Vinklar dock ofta ena foten utåt. Går ibland något steg utmed möbler och mellan möbler men oftast inte.
- Dricka ur mugg och äta smörgås och banan med pincettgrepp eller tumme mot långfinger.
- Lärde sig leka tittut för en vecka sen och kan nu gömma sig under en filt och tycka att det är kul.
- Har flerstavigt joller. Är dock ibland tyst långa stunder och har mer grymtande ljud för sig. Sa mamma och pappa vid 11 månader, men gör det inte så ofta numera.
- Vinkar och klappar händerna ibland.
- Leker ibland ge-och-ta-lek, men inte alltid.
- Förstår flera enstaka ord men inte "ge mig x". Om hen förstår eller inte beror dock lite på vilken person som säger det och i vilken situation det sägs.
- Plocka i och ur burkar, men kan inte lösa att göra annorlunda när de inte passar. Kan även stapla ringar på en kon ibland. Annars är favoriten att öppna och stänga dörrar.
- Ge puss med öppen mun om man ber om det.
- Sätta sig upp själv lärde hen sig vid 10 månader. Satt hyfsat stadigt själv vid 7 månader.
- Väldigt observant och kommer ofta snabbt efter om man lämnar rummet.
- Är känslig för om man blir ledsen eller arg och snappar snabbt upp det i rösten eller kroppsspråket.
- Pekar ibland i böcker, men tycker inte om att läsa böcker längre. Tyckte mycket om det fram till 11 månader.
- Kan sträcka upp handen när hen vill ha hjälp eller vill ha något. Kan också skaka på huvudet och slå undan med handen om hen inte vill ha något.
- Äter bra och sover bra.
- Bli riktigt arg när hen inte får sin vilja igenom.
Detta kan inte min 12 månaders:
- Stå utan stöd.
- Härma ljud eller ord.
- Gå med stöd av en hand eller gå själv.
- Äta med sked, men kan ibland föra den till munnen om vi lägger mat på den.
- Härma gester typ "klappa kaka" och "imse vimse".
- Bygga med klossar.
- Tar inte alltid emot sig när hen ramlar utan kan slå i huvudet.
- Köra med bilar eller rulla en boll framochtillbaka.
- Peka på saker.
- Alltid titta på oss/reagera när vi pratar utan är lite i sin egen värld ibland.
Jag vet att man kan ha det mycket värre än vad vi har, men jag behöver verkligen lite stöd just nu. Det känns verkligen jättetungt ibland.