• Anonym

Info till umgängesförälder

Jag är boende förälder med enskild vårdnad. Den andra föräldern har varannan (kort)helg.
    Räcker det med at tjag informerar om saker som berör barnet när föräldern ska ha barnet, under själva umgänget. Samt att jag informerar om tid och dag det är t ex föräldrarmöte och utvecklingssamtal?
    Sedan är det väl upp till föräldern att välja att vara med eller inte? Jag ska väl inte behöva ge information om vad som sagts på föräldrarmötet/utv samtalet om föräldern väljer att inte komma?

Föräldern vet vart barnet går i skola. Jag informerar om barnet varit hos läkaren, om medicinering blivit ändrad. Vart mediciner finns inför umgänge mm.

Behöver jag informera om något mer. Umgängesföräldern har inget vidare intresse för barnet och tar inga egna initiativ utan vill bli matad med info från mig för att denne inte orkar bry sig om att åka på möten mm

Om det är lucia, friluftsdagar mm, måste JAG informera om dessa eller är det upp till umgängesföräldern att själv efterfråga dessa saker?        Denne hämtar ju på skolan så har samma möjlighet som mig att fråga fröknarna om sådana saker. Lappar sätts upp i hallen och föräldern borde själv kunna informera sig på detta sätt.

Måste JAG vara förälder till umgängesföräldern också för att denne inte orkar bry sig? Vad har jag för skyldigheter mer än de jag räknar upp ovan?? 

• Svar på tråden Info till umgängesförälder
  • Emmur

Skolan har skyldighet att informera om allt som händer och som är viktigt vid delad vårdnad- det behöver inte du. Däremot kan det ju vara skönt att bolla studierelaterade frågor med personen ifråga.

Släpp informationsbiten!

• Lindsey Egot the only one

Du kan be skolan, förskolan skicka veckobreven till umgängesföräldern. På vår enhet skickas alla veckobreven ut per mail om inget annat meddelas. Inbjudan till föräldrarmötet samt utvecklingssamtalet går ju också via mail men det är du som boendeföräldern som bokar utvecklingssamtalet tid och sedan får umgängesföräldern anpassa sig om intresset finns. Sedan tycker jag inte du har skyldighet att curla en vuxen människa!

• Anonym

Jag har valt att info mailen bara går till mig av några orsaker. Men om jag mailar de viktiga sakerna ist för skolans infomail så räcker det med andra ord? Nä jag är som sagt jäkligt trött på att curla. Gällande att bolla studierelaterade frågor så har den andra föräldern inget intresse tyvärr. Aldrig frågat hur det går i skolan eller nåt så jag kommer inte få nån vidare kommunikation :(

• Anonym (***)

Jag har samma sak hos oss, alltså att pappan har umgänge.

Jag har slutat informera, skolan har en sida via kommunen, som man som förälder har ett sk konto på. Där kan man skriva ut veckoschema, kolla vad barnet har för läxor, framtida projekt, föräldramöten och utv samtal. 

Hur bra som helst! Pappan har ett eget inlogg till den sidan, så skulle det bli gnäll nån gång, hänvisar jag att det är hans ansvar att ta reda på...

Funkar hur bra som helst!

• Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-10-15 07:12:42 följande:
    Jag har samma sak hos oss, alltså att pappan har umgänge.

Jag har slutat informera, skolan har en sida via kommunen, som man som förälder har ett sk konto på. Där kan man skriva ut veckoschema, kolla vad barnet har för läxor, framtida projekt, föräldramöten och utv samtal. 

Hur bra som helst! Pappan har ett eget inlogg till den sidan, så skulle det bli gnäll nån gång, hänvisar jag att det är hans ansvar att ta reda på...

Funkar hur bra som helst!
    låter ju skitbra, men tyvärr tror jag inte mitt barns skola har så känner inte igen det.
    Är så trött på att vara förälder till en förälder!

Jag skulle mer än gärna informera umgängesföräldern om denne visade intresse för barnets skolgång, aktiviteter, välmående etc men denne frågar inte ens hur barnet mår om jag sagt att det är sjukt etc
    Finns inget intresse alls och det är jäkligt jobbigt att JAG ska informera en vuxen om något för denne bara är LAT och OINTRESSERAD.

Läxor mm är inget barnet behöver göra under umgänget, så inget som denna förälder behöver ha reda på. Inte heller några aktiviteter på den helgen. Det enda föräldern behöver veta är när det är möten på skolan om h*n behagar gå dit. Sedan om barnet är sjukt och behöver medicin. Brukar också meddela om barnet varit hos läkaren för det brukar jag inte informera om innan men det kanske jag ska göra. OM barnet fått en tid till läkaren kan jag skriva till föräldern om tiden och vill denne komma dit är det upp till umgängesföräldern.      
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-10-15 07:18:10 följande:
    låter ju skitbra, men tyvärr tror jag inte mitt barns skola har så känner inte igen det.
    Är så trött på att vara förälder till en förälder!

Jag skulle mer än gärna informera umgängesföräldern om denne visade intresse för barnets skolgång, aktiviteter, välmående etc men denne frågar inte ens hur barnet mår om jag sagt att det är sjukt etc
    Finns inget intresse alls och det är jäkligt jobbigt att JAG ska informera en vuxen om något för denne bara är LAT och OINTRESSERAD.

Läxor mm är inget barnet behöver göra under umgänget, så inget som denna förälder behöver ha reda på. Inte heller några aktiviteter på den helgen. Det enda föräldern behöver veta är när det är möten på skolan om h*n behagar gå dit. Sedan om barnet är sjukt och behöver medicin. Brukar också meddela om barnet varit hos läkaren för det brukar jag inte informera om innan men det kanske jag ska göra. OM barnet fått en tid till läkaren kan jag skriva till föräldern om tiden och vill denne komma dit är det upp till umgängesföräldern.      
    Jag har även begärt att skolan ska ta pappans mailadress för att skicka nödvändig info till honom. Skolan är dock skyldig även de att se till att barnets vårdnadshavare för info om barnet, men naturligtvis ska intresset ligga hos föräldern.

Ingen skillnad eg, för när vi hade växelvist boende, alltså varannan vecka, skickade man med barnet 2 lappar av allt jämt, 2 scheman, 2 lappar om utv samtal osv....Men samma här, väldigt svalt intresse för barnets skolgång...

Det enda jag gör vid "allvarligare" saker, som läkare, är att skicka honom ett sms, bara så han vet typ...

Men hör med skolan om det finns någon sida, där all info läggs ut, men det kanske är en mindre kommun iofs... 
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-10-15 07:24:39 följande:
    Jag har även begärt att skolan ska ta pappans mailadress för att skicka nödvändig info till honom. Skolan är dock skyldig även de att se till att barnets vårdnadshavare för info om barnet, men naturligtvis ska intresset ligga hos föräldern.

Ingen skillnad eg, för när vi hade växelvist boende, alltså varannan vecka, skickade man med barnet 2 lappar av allt jämt, 2 scheman, 2 lappar om utv samtal osv....Men samma här, väldigt svalt intresse för barnets skolgång...

Det enda jag gör vid "allvarligare" saker, som läkare, är att skicka honom ett sms, bara så han vet typ...

Men hör med skolan om det finns någon sida, där all info läggs ut, men det kanske är en mindre kommun iofs... 

jag har enskild vårdnad så umgängesföräldern är inte vårdnadshavare till barnet så skolan har ingen plikt att skicka något till honom. Som jag skrev tidigare så villl jag inte att umgängesföräldern ska ha ALL info om barnets vardag av privata skäl så därför är det inget smart om föräldern får veckomailen. Därför föredrar jag att skicka info själv till föräldern men jag måste veta vad jag enligt lag "måste" skicka. föräldern bryr sig inte något vidare om nån info men då har jag ialla fall gjort MITT.

Då kommer jag bara skicka info om föräldrarmöten och tider för utv samtal och sedan är det upp till UM föräldern att dyka upp eller inte. OM denne inte dyker upp kan jag ju inte informationsskyldighet för det är ju en vuxen person.
    Denna förälder hämtar aldrig på skolan så att skicka ut två lappar av allt är bara onödigt.  
  • hellokill3r

Du måste informera om vart barnet bor, vilken skola barnet går i, om barnet får en allvarligare skada/sjukdom (inte förkylning/halsfluss,utan typ cancer, brännskador etc) samt sånt som påverkar umgänget. Du behöver inte informera om utvrcklingssamtal eller skolan alls om allt umgänge sker på helgerna tex, hade han haft varannan vecka hade du tex behövt meddela hur barnets schema såg ut, vilken klass barnet gick i och vad läraren hette.

Så fungerar ensam vårdnad.

• Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-10-15 08:23:25 följande:

jag har enskild vårdnad så umgängesföräldern är inte vårdnadshavare till barnet så skolan har ingen plikt att skicka något till honom. Som jag skrev tidigare så villl jag inte att umgängesföräldern ska ha ALL info om barnets vardag av privata skäl så därför är det inget smart om föräldern får veckomailen. Därför föredrar jag att skicka info själv till föräldern men jag måste veta vad jag enligt lag "måste" skicka. föräldern bryr sig inte något vidare om nån info men då har jag ialla fall gjort MITT.

Då kommer jag bara skicka info om föräldrarmöten och tider för utv samtal och sedan är det upp till UM föräldern att dyka upp eller inte. OM denne inte dyker upp kan jag ju inte informationsskyldighet för det är ju en vuxen person.
    Denna förälder hämtar aldrig på skolan så att skicka ut två lappar av allt är bara onödigt.  
    Ahhh, sorry, hade missat lite info.

Men har du enskild är du inte skyldig att informera om något eg...är väl mer om du ska flytta, då ska du infa om vart barnet bor, men pappan behöver inte godkänna flytten....
    Gällande sjukvård är det samma, du får fatta egna beslut om läkemedel eller speciell vård..

Tror inte ens att du är skyldig att informera om utv samtal eller annat dyligt gällande skolan...

Rent krasst har endast vårdnadshavare har rätt till insyn i frågor som rör barnet.

• Anonym

hellokill3r skrev 2012-10-15 08:29:52 följande:
    Du måste informera om vart barnet bor, vilken skola barnet går i, om barnet får en allvarligare skada/sjukdom (inte förkylning/halsfluss,utan typ cancer, brännskador etc) samt sånt som påverkar umgänget. Du behöver inte informera om utvrcklingssamtal eller skolan alls om allt umgänge sker på helgerna tex, hade han haft varannan vecka hade du tex behövt meddela hur barnets schema såg ut, vilken klass barnet gick i och vad läraren hette.

Så fungerar ensam vårdnad.

Ok tack för informationen. Då får han isf fråga mig om han är intresserad av att följa med på sånt?
    Dessutom så räcker det då med att jag informerar om t ex medicinering under hans umgänge eller om barnet har någon fritidsaktivitet som är under hans umgänge.  
    Anonym (***) skrev 2012-10-15 08:29:55 följande:
    Ahhh, sorry, hade missat lite info.

Men har du enskild är du inte skyldig att informera om något eg...är väl mer om du ska flytta, då ska du infa om vart barnet bor, men pappan behöver inte godkänna flytten....
    Gällande sjukvård är det samma, du får fatta egna beslut om läkemedel eller speciell vård..

Tror inte ens att du är skyldig att informera om utv samtal eller annat dyligt gällande skolan...

Rent krasst har endast vårdnadshavare har rätt till insyn i frågor som rör barnet.

Ok tack! då vet jag.

föräldern är inte ett dugg intresserad. T ex så bad föräldern om att få namn och telenummer till skolan barnet går på. Jag kände att föräldern vet vilken skola barnet går på...har kan inte haft något intresse av att vara med (erbjöd att vara med när barnet började skolan efter flytten) eller fråga hru det går eller något sådant. så borde föräldern eg ta reda på den infon själv om den är intressant för umgänget eller?
    Nu informerade jag om det men rent krasst så ska jag inte behöva göra det alltså?   

Svar på tråden Info till umgängesförälder