• Anonym (Lever)

Jag är levertransplanterad, frågor?

Jag är levtransplanterad sedan 10 år tillbaka. Fråga mig gärna om det är något du är nyfiken på!

• Svar på tråden Jag är levertransplanterad, frågor?
  • Anonym (Mka)

Har själv bytt min lever och tyckte det var spännande att höra hur du har det!
    Finns ju inte så många av "oss"!

• Anonym (Jag också)

Här finns i varje fall en till! Så vi är nog några stycken här...

Kan dra lite kort min historia - svarar gärna på frågor jag också!
    Fick diagnosen MB Chron vid 17 års ålder och ganska snart upptäcktes att mina levervärden var förhöjda. Fick senare diagnosen PSC utöver Chronen. PSC'n är en infammatorisk sjukdom i gallgångarna som förstör dem vilket i slutändan leder till skrumplever och jag blev transplanterad när jag var 30. Tyvärr fick jag en kronisk avstötningsreaktion och 4 månader senare var det dags för transplantation nr 2. Denna blev lyckad och jag blev raskt mycket bättre och kunde leva ett fullt normalt liv igen. Skaffade gård på landet och blev pappa. Fick dock konstaterat att PSC'n etablerat sig igen och väntar nu på en trejde levertransplantation. 

Jag står också på Advagraf kompletterat med Azathioprin (egentligen för tarmsjukdomen). 

• Anonym

Har hört om folk som har fått vissa egenskaper av personen som organet kommer ifrån.
    Denna är väl lite extrem http://www.dailymail.co.uk/news/article-557864/Man-given-heart-suicide-victim-marries-donors-widow-kills-exactly-way.html

"Scientists say there are more than 70 documented cases of transplant patients having personality changes as they take on some of the characteristics of the donor."

Har ni som skrivit i tråden och är transplanterade upplevt att ni fått nya intressen efter operationen eller ändrats på andra sätt?

• Anonym (Lever)
    Anonym (Mka) skrev 2012-10-19 17:10:19 följande:
    Har själv bytt min lever och tyckte det var spännande att höra hur du har det!
    Finns ju inte så många av "oss"!
    Hej!

Hur har du det? Var det länge sedan du blev transplanterad? 
  • Anonym (Lever)
    Anonym (Jag också) skrev 2012-10-19 22:07:20 följande:
    Här finns i varje fall en till! Så vi är nog några stycken här...

Kan dra lite kort min historia - svarar gärna på frågor jag också!
    Fick diagnosen MB Chron vid 17 års ålder och ganska snart upptäcktes att mina levervärden var förhöjda. Fick senare diagnosen PSC utöver Chronen. PSC'n är en infammatorisk sjukdom i gallgångarna som förstör dem vilket i slutändan leder till skrumplever och jag blev transplanterad när jag var 30. Tyvärr fick jag en kronisk avstötningsreaktion och 4 månader senare var det dags för transplantation nr 2. Denna blev lyckad och jag blev raskt mycket bättre och kunde leva ett fullt normalt liv igen. Skaffade gård på landet och blev pappa. Fick dock konstaterat att PSC'n etablerat sig igen och väntar nu på en trejde levertransplantation. 

Jag står också på Advagraf kompletterat med Azathioprin (egentligen för tarmsjukdomen). 
    Vad tråkigt att höra att du behöver genomgå en tredje levertransplantation. Hur länge har du fått vara frisk efter den andra transplantationen?
  • Anonym (Lever)

Nej, jag är densamma nu som före transplantationen. Jag tror att detta med att man skulle få egenskaper från den som donerade organet bara är en skröna. Vilka personliga egenskaper sitter i levern liksom?
  • gika l

Hej!
    Jag har oxå bytt lever. Tycker det är kul att "träffa" fler som har gjort det Glad

• Anonym (Jag också)
    Anonym (Lever) skrev 2012-10-20 16:32:35 följande:
    Vad tråkigt att höra att du behöver genomgå en tredje levertransplantation. Hur länge har du fått vara frisk efter den andra transplantationen?
    Det är sju år sedan den andra levertransplantationen.
    Anonym skrev 2012-10-20 13:56:26 följande:
    Har hört om folk som har fått vissa egenskaper av personen som organet kommer ifrån.
    Denna är väl lite extrem www.dailymail.co.uk/news/article-557864/Man-g...

"Scientists say there are more than 70 documented cases of transplant patients having personality changes as they take on some of the characteristics of the donor."

Har ni som skrivit i tråden och är transplanterade upplevt att ni fått nya intressen efter operationen eller ändrats på andra sätt?

Har inte märkt av någon förändring av min personlighet. Om man förändras så tror jag nog det beror mest på att hela proceduren kan vara rätt psykiskt påfrestande och att man får en annan syn på livet - värderar det lite högre bland annat. Såg ,många som blev deprimerade efter transplantationen medan andra blommade upp och blev glada och lyckliga. Efter första transplantaionen låg jag ca 2 månader på avdelningen och hann se många andra patienter komma och gå.
  • Fundersam12301

Hej, fick reda på häromdagen att de vill sätta upp mig på väntelista för levertransplantation i augusti. Detta kom som en chock för mig. Jag har lite funderingar, vilka ska man berätta för? Ska man berätta för nära å kära? Är det inte att belasta dem? Hur berättar man isåfall för dem? Å hur mycket? Jag lämnar prover å har gjort massa undersökningar, går på kortison å massa andra mediciner. Gör allt mina läkare vill att jag gör. Har inte så många släktingar, en bror å syster. En dotter som är 15 som bor med sin far. Ska hon få veta? Hon är med mig 6 veckor på sommaren, å jag vill inte hon ska oroa sig. Hon tror jag legat på sjukhus till å från pga min anorexia. Jag har tusen tankar... Jag har en relation med en helt underbar man, men han tror att buken blir bättre om några veckor å att jag då kommer ha samma ork som förut. Jag försöker vara positiv nu, men jag måste väl berätta för honom, så han har ett val? Skulle bli tacksam för lite råd.

• Anonym (Mka)

Kan tipsa om att gå med i riksförbundet för leversjuka och även deras facebooksida!

• Anonym (Mka)
    Anonym (Lever) skrev 2012-10-20 16:27:02 följande:
    Hej!

Hur har du det? Var det länge sedan du blev transplanterad? 

Det var 5.5 år sedan, pga PSC. Mår fint nu och har bra värden!
  • Anonym (Lever)
    Fundersam12301 skrev 2013-04-29 10:43:59 följande:
    Hej, fick reda på häromdagen att de vill sätta upp mig på väntelista för levertransplantation i augusti. Detta kom som en chock för mig. Jag har lite funderingar, vilka ska man berätta för? Ska man berätta för nära å kära? Är det inte att belasta dem? Hur berättar man isåfall för dem? Å hur mycket? Jag lämnar prover å har gjort massa undersökningar, går på kortison å massa andra mediciner. Gör allt mina läkare vill att jag gör. Har inte så många släktingar, en bror å syster. En dotter som är 15 som bor med sin far. Ska hon få veta? Hon är med mig 6 veckor på sommaren, å jag vill inte hon ska oroa sig. Hon tror jag legat på sjukhus till å från pga min anorexia. Jag har tusen tankar... Jag har en relation med en helt underbar man, men han tror att buken blir bättre om några veckor å att jag då kommer ha samma ork som förut. Jag försöker vara positiv nu, men jag måste väl berätta för honom, så han har ett val? Skulle bli tacksam för lite råd.
    Du kanske redan har fått svar på dina funderingar vid det här laget, men det är klart att du ska berätta för de som står dig nära! Du kommer att genomgå en väldigt stor operation. Du kommer troligen bli kvar på sjukhuset 2-3 veckor efteråt. Du kommer att ha ont efteråt. Du kommer att behöva personer i din närhet som stöttar och tröstar både när det är fysiskt och psykiskt jobbigt.

Lycka till! 
  • Anonym (Adam)

Hej!

Jag blev levertransplanterad för 3 veckor sedan pga. sjukdomen Porfyri (AIP).

• Patrik K

Hej mitt namn är Patrik, kille på 28 år, jag gjorde en levertransplantion för snart 5 år sedan, de var nog den värsta tiden i mitt liv, fick alla möjliga biefekter efter och blev kvar på sjukhuset i 7 månader efter operationen. Anledningen till att jag var tvungen att göra en transplantation var pga att jag hade fått Autoimmune hepatit som mina läkemedel inte ville styra upp. nu när jag har fått leva frisk i ett par år och fått barn och gift mig så är de tillbaka.... En avstötning, som tvär har på gått under ett tag, min lever har redan fått ärrbildningar och jag är lika gul och fin som jag var innan min första transplantation. Läkarna säger att det är för att min kropp tydligen inte har svartar bra på medicinen under dom senaste åren. Är det fler än mig som har varigt med om detta eller är jag helt ensam ? Rynkar på näsanRynkar på näsan

Svar på tråden Jag är levertransplanterad, frågor?