• KristenTjej84

Tips på bra yrkesutbildningar sökes..

Jag är utbildad barnskötare, men som de flesta vet så är det överskott på dem och det är svårt att få jobb inom det yrket. Därför hade jag tänkt att plugga vidare till något helt annat, gärna yrkesutbildning.
    Då jag letar så kommer alltid dessa hinder i min väg.
    - Utbildningen kostar jättemycket, 15.000kr eller mer
    - Utbildningen kräver arbetserfarenhet minst 6 månader från ett arbete jag inte haft
    -Utbildningen kräver körkort
    - Utbildningen är inte CSN berättigad

Jag kan inte plugga på komvux då jag har fullkomliga gymnasiebetyg, hade annars kunnat välja att plugga till undersköterska eller något liknande.
    Helst vill jag inte arbeta eller plugga till något som har med restaurang/service eller säljande att göra där man måste sitta framför kassan.

Finns det verkligen inget som jag kan plugga till? har letat som en galning men ser bara en massa hinder överallt.
    Tar emot alla tips med tacksamhet!

• Svar på tråden Tips på bra yrkesutbildningar sökes..
  • Nanni

Kolla YH utbildningar på YHmyndigheten.se
    YH är korta utbildningar 1-2 år, csn berättigade och är eftergymnasiala. Finns inom de flesta områden.

• NextUp

Klart att du kan ansöka till komvux även om du redan har fullständiga gymnasiebetyg, du har inte prio ett men komvux tar in i mån av plats (vissa kommuner har många platser, andra få). Har du kollat in yh.se?

• Alvi

Tipsar som andra om YH! Gick 2 år och har nu ett jobb jag älskar och helt okej lön! Var också barnskötare!

• KristenTjej84
    Vill jättegärna hitta något till vårterminen. 

• Mimmi85

Förskollärare? Du är ju barnskötare å kan säkert tillgodoräkna en del poäng så inte behöva plugga 3,5 år.

• Mimmi85

Sorry såg nu att du ville plugga nått helt annat...

• KristenTjej84