• KristenTjej84

Tips på bra yrkesutbildningar sökes..

Jag är utbildad barnskötare, men som de flesta vet så är det överskott på dem och det är svårt att få jobb inom det yrket. Därför hade jag tänkt att plugga vidare till något helt annat, gärna yrkesutbildning.
    Då jag letar så kommer alltid dessa hinder i min väg.
    - Utbildningen kostar jättemycket, 15.000kr eller mer
    - Utbildningen kräver arbetserfarenhet minst 6 månader från ett arbete jag inte haft
    -Utbildningen kräver körkort
    - Utbildningen är inte CSN berättigad

Jag kan inte plugga på komvux då jag har fullkomliga gymnasiebetyg, hade annars kunnat välja att plugga till undersköterska eller något liknande.
    Helst vill jag inte arbeta eller plugga till något som har med restaurang/service eller säljande att göra där man måste sitta framför kassan.

Finns det verkligen inget som jag kan plugga till? har letat som en galning men ser bara en massa hinder överallt.
    Tar emot alla tips med tacksamhet!

• Svar på tråden Tips på bra yrkesutbildningar sökes..
  • Nanni

Kolla YH utbildningar på YHmyndigheten.se
    YH är korta utbildningar 1-2 år, csn berättigade och är eftergymnasiala. Finns inom de flesta områden.

• NextUp

Klart att du kan ansöka till komvux även om du redan har fullständiga gymnasiebetyg, du har inte prio ett men komvux tar in i mån av plats (vissa kommuner har många platser, andra få). Har du kollat in yh.se?

• Alvi

Tipsar som andra om YH! Gick 2 år och har nu ett jobb jag älskar och helt okej lön! Var också barnskötare!

• KristenTjej84
    Vill jättegärna hitta något till vårterminen. 

• Mimmi85

Förskollärare? Du är ju barnskötare å kan säkert tillgodoräkna en del poäng så inte behöva plugga 3,5 år.

• Mimmi85

Sorry såg nu att du ville plugga nått helt annat...

• KristenTjej84

Ja, så länge det inte är utbildningar som har med teknik/data att göra, eller service/restaurang, är också allergiker så att jobba i ett stall är inte kanske heller det bästa alternativet.
    Allt annat kan jag tänka mig, kom igen nu, behöver mer tips! är inte rik nog att betala för dyra utbildningar, eller ett matte geni. Har inte heller körkort eller truck-kort eller mer än 6 månaders yrkeserfarenhet från annat än inom förskolan.

• Elaifiknow
    Mimmi85 skrev 2012-10-15 12:57:39 följande:
    Förskollärare? Du är ju barnskötare å kan säkert tillgodoräkna en del poäng så inte behöva plugga 3,5 år.
    Hur skulle ts kunna tillgodoräkna gymnasiepoäng till en högskoleutbildning?

• Elaifiknow

Tipsar också om YH. Annars finns det ju en del utbildningar med mycket praktik på högskolenivå.

Svar på tråden Tips på bra yrkesutbildningar sökes..