• Björckan

Vad önskar du att din BM på MVC gör för dig?

Min BM lyssnade inte på vad jag sa. Hon viftade bort och bagatelliserade min rädsla. Jag var rädd från första början, redan på inskrivningen. Fick höra fram till vecka 30 att "det behöver du inte oroa dig för, det är så långt kvar". När jag på föräldrautbildningen fick en panikattack och var tvungen att lämna lokalen gick det upp ett ljus för henne att jag var rädd. "Ojdå, vill du prata om det?" Ja, det ville jag ju...flera veckor innan... innan hon förbrukade mitt förtroende genom att konsekvent inte lyssna på vad jag sa...

Jag var även rädd för nålar och trodde jag gjort det klart för henne genom att säga rakt ut, tydligt och klart att jag är jätterädd. Men det var inte förrän efter förlossningen då hon mer eller mindre tvingade på mig ett stick i fingret och jag svimmade och föll ner på golvet som hon förstod. 

Om man får ha lite generella synpunkter på MVC-BM så gör de ju inget om man trycker på att de ska vara lyhörda. Alla förstagångsföderskor är inte ovetande om hur en förlossning går till. Ofta om man är rädd så läser man ju på om allt man kan hitta! 

• Björckan
    Olivetta skrev 2013-01-17 15:40:47 följande:
    Hej Björckan!

Vad tråkigt att höra om din upplevelse. Tack för att du delade med dig, det stärker mig i mitt arbete att dela med mig av min kunskap när det gäller rädslor/oro till mina kollegor.

Det känns som om det vore bra om jag fick till en bok vänd till de som är rädda, det får bli nästa projekt!

/ Jane 
    Bra initiativ att sprida kunskapen om förlossningsrädsla till dina kollegor! En bok till förlossningsrädda skulle vara jättebra. Eller olika brochyrer om olika saker man kan tänkas vilja veta runt förlossningen. T.ex vad händer vid ett akut snitt? Vad händer om de måste springa iväg med bebisen direkt den kommit ut för att den fått syrebrist? Hur går det till när man måste lägga sugklocka? Alternativa smärtlindringar? Vad innebär yttre press? Varför används värkstimulerande dropp? Vilken hjälp har man rätt till när något går snett? Vad har man rätt att säga nej till under förlossningen och varför gör man de olika saker man gör, CTG o.s.v? Vilken hjälp har du rätt att få på BB och vad kan du få säga nej till? 

Ja, det finns massor... En vanlig MVC-BM kan ju inte fördjupa sig i allt det här, utan måste väl köra det generella snacket om att alla är skapta för att föda barn. Men det vore ju bra om kunskapen fanns för de som vill veta. 

Svar på tråden Vad önskar du att din BM på MVC gör för dig?