Hur gör ni för att släppa jobbtankar när ni kommer hem?
Som i rubriken.
Som i rubriken.
Puffar
Inget särskilt, jag har aldrig haft problem med att ta med mig jobbet hem. Har jag väldigt mycket på jobbet så stannar jag kvar och jobbar undan.
Har inga större problem att släppa tankarna. Jobbar mycket och är fokuserad på jobbet när jag väl är där. Har en aktiv fritid med mycket träning och umgänge som blir fokus på fritiden så tankarna är oftast redan släppta på jobbet när jag släcker lampan till kontoret då det är fokusomställning på nästa aktivitet.
Själv skulle jag vilja köra någon Mindfulness-övning, men det blir inte av. Idag var jag arg, så jag skulle ha behövt ett boxpass. Jag jobbar med människor.
när det är som jobbigast, tag jag en sömntablett. annars pratar jag ut med en kollega. jobbar i vården
Oj. Jag har också jättesvårt att släppa jobbet. Jag är lärare och planering och utvärdering och elever sitter ständigt och gnager. Jag har häst och jag släpper jobbet när jag är i stallet så utan min hobby hade jag nog inte klarat mig.
Ja det är bra med häst men det tar mycket tid. Jag har en liten dotter också somm tar tid men som tur är har jag en underbar sambo som gärna leker med henne medan jag är hos hästarna. Innan jag träffade honom var det svårt att då ihop det.
När jag jobbade inom psykiatrin var det ibland jättesvårt att släppa jobbet när jag kom hem, dels pga hur arbetsplatsen var men också pga de henska historier brukarna hade bakom sig som kunde få mig att känna mig väldigt illa till mods.
Jag promenerade hem, tog ca 45 minuter, och tänkte på jobbet så mycket jag bara kunde och parkerade det mentalt utanför grinden när jag kom hem. Låter löjligt men det fungerade.
Mitt senaste jobb (statlig myndighet) så hade jag dels en halvtimmes bilresa till jobbet och sen parkerade jag en kvarts promenad från jobbet.
Promenaden från jobbet till bilen + resan hem var tillräckligt för att gå igenom dagen och koppla ned