• Anonym (Så utmattad...)

Föräldrar till barn med trotssyndrom / ODD

Hur orkar ni? Hur gör ni för att överleva dagarna? Hur gör ni för att skydda eventuella syskon? Hur...

Ja, hur? Jag är så fruktansvärt slutkörd, tassar på tå i mitt eget hem och är rädd att ens öppna munnen för jag vet att utbrottet kan komma när som helst, av vad som helst. Storasyster vågar knappt vara hemma längre.

Vi har tid på BUP nästa måndag (om en vecka), diagnosen är inte helt spikad men allt talar enl. BUP-folket för att det är trotssyndrom det handlar om. Hur ska vi överleva detta?

• Svar på tråden Föräldrar till barn med trotssyndrom / ODD
  • Anonym (Lite)

Nu har mitt barn inte ODD, men är väldigt intensiv och jag har nyss läst en bok som heter Explosiva barn av Greene tror jag och den har hjälpt mig att få perspektiv på saker och även lite hanteringsstrategier.
    Ett tips bara! 

• Anonym (Så utmattad...)

Tack snälla! Jag ska gå bort på biblioteket och se om de har den där.

• Lilia

Många barn med ADHD blir trotsiga, det beror på att de HELA tiden får höra en massa skäll. Sluta skälla och ge beröm istället. Säg ofta (nästan överdrivet ofta) bra saker. Lyft fram det positiva! Och skäll mindre, då minskar både utbrotten och trotsen. Lycka till!

• Väntarochlängtar

Hej!
    Jag ska göra ett skolarbete om trotssyndrom/odd...
    Jag skulle behöva er hjälp med att förklara hur det kan vara att ha ett barn med odd. Jag tänkte inleda mitt arbete med en text som jag då nu behöver hjälp med.. Hur en dag kan se ut i ert liv... Tex Stina, 5 år vaknar på morgonen och hon vill inte gå till förskolan.. osv osv..

Behöver snabbt svar

Tacksam för hjälp!     

• Anonym (Funderar)

Min flicka har en enorm överskottsenergi & har många ggr funderat på om de kan bero på något...
    Bekanta & även nära vänner har frågat mig för de är inte normalt enligt dem...
    När jag flertal ggr frågat hos bvc så kan inte dem se att de skulle vara något "fel" på henne likaså när vi varit på barnmottagningen...

HUR märker man att barn kan ha något sådant? Hon är ca 5 år.    

• Anonym (Tufft)

Har en kille på 13år. När han började förskolan började problemen. Inte en dag utan att skolan ringde mig på jobb.. Han va stökig, trotsig o aggresiv när han ställdes till svars. Jag ansökte om assistent två grr men fick avslag. Så en dag i ett tumult då lärarna höll fast honom o han skulle slita sig loss så bröt en av fröknarna sitt lillfinger. Då fick vi plötsligt en assistent för då ansågs han va en fara... Det va korta drag hur allt började. Sakta kämpade vi i hemmet, skolan, bup mm. När han sen kom upp i 5.e klass så hade det gått så bra för honom i skolan att man plockade bort assistenten, det fortsatte gå bra i skolan men i hemmet kände vi i familjen hela tiden av hans opålitliga o lynniga humör. På bup menade man att han inte fyllde kriterier för någon diagnos men att han stämde mycket bra in på trotssyndrom. Nu går han i 7.e klass o han har börjat provocera kompisar, fast det tycker inte han själv förstås. Hemma har han ett fruktansvärt humör, oerhört kort stubin, provocerar syskon o svarar med fruktansvärt hemska ord till oss föräldrar mm. Han e inte så liten längre o jag börjar bli mycket orolig, känner mig ganska ensam o maktlös. Har hört att trotssyndrom kan blomma ut väldigt mycket igen när de kommer i just tonåren, stämmer det o i så fall va gör jag??? Vill tillägga att han, dvs min älskade son, oxå kan vara helt underbar !!

Svar på tråden Föräldrar till barn med trotssyndrom / ODD