• kompisarna

Är förskolan skyldig att göra en handlingsplan?

Jag har ett barn som är i behov av särskilt stöd och har resurs. Kommer vi få någon handlingsplan? Hur ofta ska en sån skrivas? Vilka ska vara med? Är förskolan skyldig att skriva en? Vad tar man upp?

• Svar på tråden Är förskolan skyldig att göra en handlingsplan?
  • nirakanna2

Vi har ett barn som med språkförsening, så jag väntar med spänning att få läsa de svar du får.

• Skumboll

Åtminstone här är det så (och jag vet att samma gäller i flera kommuner) att handlingsplanen ligger till grund för bedömningen av extra resurser. 
    Försökte hitta i läroplanen om upprättandet av handlingsplan men lyckades inte.
    Här skrivs en handlingsplan inför varje termin. Man tar upp barnets starka sidor, barnets svårigheter, målformulering och ansvarsfördelning. Vet inte vem som normalt sett skriver den men resursen och jag har alltid skrivit den tillsammans och sedan skriver samtliga parter på den (förskolechef, resurs och vi föräldrar) och alla får varsin kopia. 

♥ Simon ♥ Sigrid ♥
  • kompisarna

Tack för svaren! Skulle gärna vilja veta om det är lag på att det ska finnas habdlingsplan. Vi har fått resurs beviljad utan handlingsplan.

• Amorea

En handlingsplan skall upprättas om du vill/kräver det. Jag har i mitt yrke upprättat två handlingsplaner. Vi pedagoger på avdelningen hade först ett samtal med föräldrar och andra instanser som var insatta i barnet. Där efter skrev vi pedagoger en handlingsplan som visades för fskchef och föräldrar som fick skriva under och lägga till ändringar eller åsikter om sådant fanns. Ett nytt möte bokades i samband med detta där man sedan diskuterade hur det hade gått, samt satte upp nya mål. Hela tiden skedde en kommunikation på daglig basis med både föräldrar och psykolog som hade hand om ärendet. Vi hade ingen specifik resurs för barnet.

• kompisarna
    Amorea skrev 2012-10-21 20:12:41 följande:
    En handlingsplan skall upprättas om du vill/kräver det. Jag har i mitt yrke upprättat två handlingsplaner. Vi pedagoger på avdelningen hade först ett samtal med föräldrar och andra instanser som var insatta i barnet. Där efter skrev vi pedagoger en handlingsplan som visades för fskchef och föräldrar som fick skriva under och lägga till ändringar eller åsikter om sådant fanns. Ett nytt möte bokades i samband med detta där man sedan diskuterade hur det hade gått, samt satte upp nya mål. Hela tiden skedde en kommunikation på daglig basis med både föräldrar och psykolog som hade hand om ärendet. Vi hade ingen specifik resurs för barnet.

Tack för svaret, intressant att höra!
  • marienna

Min dotter har alltid fått en utvecklingsplan med starka svaga sidor och vad hon behöver hjälp med. Ligger som grym för resursbeslut.

Svar på tråden Är förskolan skyldig att göra en handlingsplan?