• Mamma till viljestark dotter

Hur lång är 3-åring?

Har en kille på 3 år och 2 månader som är 86 cm kort. Är orolig över hans längd och det verkar BVC-sköterskan också vara, för vi ska på ny koll om ett halvår. Han föddes i fullgången tid, var då 47 cm lång. Hur lång är er 3-åring?!

• Svar på tråden Hur lång är 3-åring?
  • mångafinabarn
    Mamma till viljestark dotter skrev 2012-10-15 22:25:20 följande:
    Har en kille på 3 år och 2 månader som är 86 cm kort. Är orolig över hans längd och det verkar BVC-sköterskan också vara, för vi ska på ny koll om ett halvår. Han föddes i fullgången tid, var då 47 cm lång. Hur lång är e
    Mina tvillingar är fyra år i november.Pojken är 96 cm och flickan är 90 cm men både jag och pappan är korta så jag hoppas att det beror på det:)
  • ELLEoClara

Min tjej var nästan 96 cm vid 3 års kontrollen. Följer medel kurvan. Var 48 cm när hon föddes.

Jag är kort och pappen är lång så hon har båda anlagen.

• mångafinabarn
    Mamma till viljestark dotter skrev 2012-10-15 22:25:20 följande:
    Har en kille på 3 år och 2 månader som är 86 cm kort. Är orolig över hans längd och det verkar BVC-sköterskan också vara, för vi ska på ny koll om ett halvår. Han föddes i fullgången tid, var då 47 cm lång. Hur lång är er 3-åring?!
    Mamma till viljestark dotter skrev 2012-10-16 17:50:13 följande:
    Tack för alla svar

Mångafinabarn - har BVC sagt nåt om att flickan är förhållandevis kort? 
    Jag ringde bvc idag för jag har gått och grubblat på längden:(mätte dom själv igår.När jag sa hur lång hon var nu så verkade hon inte tycka det var konstigt,hon har ändå följt sin kurva.Vi skall till bvc läkaren nästa vecka pga min oro..Min flicka föddes i vecka 37 och var 45 lång så hon sa att det även kan bero på det.Fattade inte riktigt vad hon menade men...

• MollyMilly

Min dotter va 105 cm lång på 3 års kontrollen, när hon föddes vägde hon 3,5 o va 51 cm lång.

• anchel

Min tjej är 111 cm lång. Föddes vecka 40 och var då 53 cm lång. 

• sjl89

Dottern blir 3 i novmber och är ca 93cm, föddes i vecka 37+6 och var då 50cm lång. 

• 7879

Enligt normalkurvan på längd ska en kille i treårsåldern ligga mellan ca 87-104 cm, det viktiga är att observera om de ändrar från den kurva som de har legat på tidigare, ex. om han har legat på medelkurvan och snabbt faller till - 2 på kurvan, då kan det nämligen ha att göra med någon sjukdom att göra och det är sådant som de ska observera på BVC. Min dotter är bara två år, 82 cm lång nu och om hon fortsätter att följa sin kurva så kommer hon vara ca 92 cm vid tre års ålder. Hoppas det ger svar på din fråga och kanske klarhet.

• Mercurialis

Min yngste var ca 85 cm vid 2 år och 8 månader, så han hinner nog växa någon centimeter till innan 3-årsdagen.

Äldsta barnet var 89 cm vid 2,5-årskontrollen. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • HWR

Min äldsta blir 3 i januari. Hon är 96 cm.
    Min yngsta är 15 månader och hon är 77 cm kort...5 cm kortare än vad äldsta var i samma ålder.
    Men jag var också kort som liten. Är 163 cm nu :) 

• Mamma och Mor

Min pojke är född i vecka 40 och var då 50 cm lång. Nu blir han tre år i slutet av november och är nu ca 95 cm lång.

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • mclo

Sonen är 3år och 3mån och är 89cm lång när han föddes var han 49cm lång

• pluvdo

Min son är i och för sig bara 2½, men han är också 86 centimeter i alla fall. Han var 50 cm när han föddes och har sedan tappat mycket på kurvan i perioder för att sedan landa på -2 efter varje fall. Vi blev remissade till endokrinmottagningen här i Göteborg när sonen var drygt ett år eftersom han då stått still i längd i några månader. De har tagit prover på honom och inte hittat någonting avvikande än, men det känns ändå bra att få gå till experter och få honom utredd.

Din son ligger ju ändå under -3 (så vitt jag kunde se på en kurva jag kollade på här) så han borde kunna bli remitterad till en endokrinmottagning ifall ni vill det. Tycker jag i alla fall.

Har han följt sin kurva sedan han slutade ammas/få ersättning och så (eftersom många barn skjuter i höjden i både vikt och längd när de bara lever på mjölk i början) eller har han tappat?

• glassen

Min dotter är ca 95 cm och hon är 3 år 4 mån. Min son var 89 cm på 3-års kontrollen. Men eftersom han följer sina kurvor har jag aldrig behövt gå på några extrakontroller. Både jag och min sambo är korta så det påverkar också så klart.
    Har de jämfört din sons längd med er föräldrars längd? Finns det annars andra kortvuxna i släkten? Eftersom han var kort redan när han föddes så antar jag att din son alltid legat 2-3 kurvor under medel eller? Så länge han följer sin kurva behöver du inte vara orolig.

• Mamma till viljestark dotter
    mångafinabarn skrev 2012-10-16 18:03:50 följande:
    Jag ringde bvc idag för jag har gått och grubblat på längden:(mätte dom själv igår.När jag sa hur lång hon var nu så verkade hon inte tycka det var konstigt,hon har ändå följt sin kurva.Vi skall till bvc läkaren nästa vecka pga min oro..Min flicka föddes i vecka 37 och var 45 lång så hon sa att det även kan bero på det.Fattade inte riktigt vad hon menade men...

Vad sa BVC-läkaren???
    7879 skrev 2012-10-20 09:02:55 följande:
    Enligt normalkurvan på längd ska en kille i treårsåldern ligga mellan ca 87-104 cm, det viktiga är att observera om de ändrar från den kurva som de har legat på tidigare, ex. om han har legat på medelkurvan och snabbt faller till - 2 på kurvan, då kan det nämligen ha att göra med någon sjukdom att göra och det är sådant som de ska observera på BVC. Min dotter är bara två år, 82 cm lång nu och om hon fortsätter att följa sin kurva så kommer hon vara ca 92 cm vid tre års ålder. Hoppas det ger svar på din fråga och kanske klarhet.

Han har följt sin kurva hela tiden men nu har han tappat, bara lite men ändå...

pluvdo skrev 2012-10-20 19:37:24 följande:
    Min son är i och för sig bara 2½, men han är också 86 centimeter i alla fall. Han var 50 cm när han föddes och har sedan tappat mycket på kurvan i perioder för att sedan landa på -2 efter varje fall. Vi blev remissade till endokrinmottagningen här i Göteborg när sonen var drygt ett år eftersom han då stått still i längd i några månader. De har tagit prover på honom och inte hittat någonting avvikande än, men det känns ändå bra att få gå till experter och få honom utredd.

Din son ligger ju ändå under -3 (så vitt jag kunde se på en kurva jag kollade på här) så han borde kunna bli remitterad till en endokrinmottagning ifall ni vill det. Tycker jag i alla fall.

Har han följt sin kurva sedan han slutade ammas/få ersättning och så (eftersom många barn skjuter i höjden i både vikt och längd när de bara lever på mjölk i början) eller har han tappat?

Han ammades helt till 4 månader, delvis till 11,5 månader. Har följt sin kurva hela tiden, tills nu... Om de nu inte hittade nåt avviktande på mottagningen, vad är nästa steg?!
  • 7879

Jag skulle nog inte bry mig så mycket om han inte tappat så mycket, men göra en extrakoll om ett halvår. Kan vara så att han tappar lite pga. att mättekniken ändras och mäts stående nu, samt att de växer olika mycket i olika perioder. Hoppas du kan släppa din oro snart!

Svar på tråden Hur lång är 3-åring?