• lykantrophona

Reinkarnation / Återfödelse

Eftersom hela Religions-forumet är fyllt av Islam-trådar och jag är ganska trött på det (kan inte folk hålla sig till ett par trådar åtminstone?), så väljer jag att starta en omröstning.

Tror ni på återfödelse?
    Och ni som gör det, hur tror ni det funkar? Kan en människa återfödas som ett annat djur? En växt? Var går gränsen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Reinkarnation / Återfödelse
  • Tiger Fizz

Fast då är vi ju inne lite på karma.Vad du har lärt dej i ditt nuvarande liv och vad du har kvar att lära,så det är väl lite det som gör vad du föds till i nästa liv.Beror på hur duktig du är på att lära ditt livs läxa.=)

Ska du återfödas till åsna,mask eller ros,ditt val!=)

Even forever don´t seem like long enough
  • Persimon
    Tiger Fizz skrev 2012-10-15 22:40:08 följande:

Fast då är vi ju inne lite på karma.Vad du har lärt dej i ditt nuvarande liv och vad du har kvar att lära,så det är väl lite det som gör vad du föds till i nästa liv.Beror på hur duktig du är på att lära ditt livs läxa.=)

Ska du återfödas till åsna,mask eller ros,ditt val!=)

Jag har för mig att man inom hinduismen inte tror på att man kan återfödas som någon form av djur eller växt.

Men du får ju så klart gärna tro att du blir en liten maskros eller fjäril i nästa liv
  • lykantrophona
    Persimon skrev 2012-10-15 22:46:14 följande:

Jag har för mig att man inom hinduismen inte tror på att man kan återfödas som någon form av djur eller växt.

Men du får ju så klart gärna tro att du blir en liten maskros eller fjäril i nästa liv
    Jag har just för mig att inom hinduismen så är det vanligt att man tror på återfödelse till/från djur (därav är många vegetarianer), men aldrig hört om samma tanke när det gäller växter, svampar osv. Sen varierar det nog mycket. Hinduismen är ju svår att se som EN religion, utan bör nog ses som en samling av olika liknande religioner.
  • SweeneyTodd
    lykantrophona skrev 2012-10-15 22:48:45 följande:
    Jag har just för mig att inom hinduismen så är det vanligt att man tror på återfödelse till/från djur (därav är många vegetarianer), men aldrig hört om samma tanke när det gäller växter, svampar osv. Sen varierar det nog mycket. Hinduismen är ju svår att se som EN religion, utan bör nog ses som en samling av olika liknande religioner.
    Inom hindusimen tror man visst på att man kan återfödas till växter, svampar etc.
  • lykantrophona
    SweeneyTodd skrev 2012-10-15 22:50:01 följande:
    Inom hindusimen tror man visst på att man kan återfödas till växter, svampar etc.
    Ja, jag hade aldrig hört talas om det bara. Men då vet jag.
  • Tiger Fizz

Tror inte hinduer på att man kan återfödas som djur?Beroende på hur du jobbat med din karma eller dharma?Kanske är lite förlegad romantiserad uppfattning då?
    Nu överdrev jag med blommor då...men du förstår poängen?=)

Jag hade inte tänkt att bli varken maskros,mask ELLER ros,det där var ingen särskrivning om du trodde det?=)

• Persimon
    lykantrophona skrev 2012-10-15 22:48:45 följande:

Intressant, jag minns nog fel då. Att många är vegetarianer beror väl även på ahimsa(icke-våld) trodde jag.
  • Tiger Fizz
    Madeleine Louise skrev 2012-10-15 22:43:20 följande:
    Jo, jag var nog en grävling i mitt förra liv.

Varför tror du det?=)
  • lykantrophona

Hm, om wikipedia är någon vettig källa...

Nonetheless, most philosophic traditions of Hinduism and Buddhism[12] maintain that plants and even more obviously rocks cannot be included in samsāra since they lack the possibility of experience (bhoga) and, hence, of karma.

Min vän tror på återfödelse och har minnen från tidigare liv. Han är inte hindu eller buddhist, utan hedning. Själv vet jag inte om jag tror på det eller inte, men respekterar hans minnen, oavsett om dessa sedan verkligen kommer från ett tidigare liv eller något annat. Jag skulle väldigt gärna vilja tro på det, men det känns som teorin har luckor... som varifrån kom dessa första medvetanden/själar ifrån som sedan återvinns? Dessutom finns ju "falska minnen" och sådant också.

Svar på tråden Reinkarnation / Återfödelse