• lykantrophona

Reinkarnation / Återfödelse

Eftersom hela Religions-forumet är fyllt av Islam-trådar och jag är ganska trött på det (kan inte folk hålla sig till ett par trådar åtminstone?), så väljer jag att starta en omröstning.

Tror ni på återfödelse?
    Och ni som gör det, hur tror ni det funkar? Kan en människa återfödas som ett annat djur? En växt? Var går gränsen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Reinkarnation / Återfödelse
  • Madeleine Louise
    Tiger Fizz skrev 2012-10-15 22:56:34 följande:

Varför tror du det?=)
    Jag känner det i hela kroppen.. Drömmer
    Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • Madeleine Louise
    Tiger Fizz skrev 2012-10-15 22:56:34 följande:
    Varför tror du det?=)
    Och min son var en liten ekorre i sitt tidigare liv.. Sambon var en gris! 
    Jag tror jag är "liknande synsk fast ser in i dåtiden" ikväll Solig 
  • Tiger Fizz
    Madeleine Louise skrev 2012-10-15 23:08:33 följande:
    Och min son var en liten ekorre i sitt tidigare liv.. Sambon var en gris! 
    Jag tror jag är "liknande synsk fast ser in i dåtiden" ikväll Solig 

Intressant!=)
    Even forever don´t seem like long enough
  • Lindsey Egot the only one

Hela det här med reinkarnation, återfödelse har med att vi föds till jorden och sedan när vi dör tas vi upp av jorden. Hinduer och buddister bränner sina anhöriga för att själen ska kunna separera från kroppen och flyga vidare till en nyfödd individ medan askan tas upp av jorden.

Även prästerna, pastorerna i Sverige säger detta vid en begravning.
    Av jord är du kommen och av jord ska du åter varda.

• Madeleine Louise
    LindaEfraim skrev 2012-10-15 23:29:31 följande:
    Hela det här med reinkarnation, återfödelse har med att vi föds till jorden och sedan när vi dör tas vi upp av jorden. Hinduer och buddister bränner sina anhöriga för att själen ska kunna separera från kroppen och flyga vidare till en nyfödd individ medan askan tas upp av jorden.

Även prästerna, pastorerna i Sverige säger detta vid en begravning.
    Av jord är du kommen och av jord ska du åter varda.
    Fast i Sverige betyder "Av jord är du kommen och av jord ska du åter varda" inte samma sak som i t.ex Indien dvs länder med hinduer och buddister. Hinduerna/buddisterna tror ju på återfödelsen, men när prästerna läser upp meningen syftar de på att vi har uppstått från Gud som byggde upp hela jorden med just ämnen från jorden. När vi dör kroppen kommer förmultna tillbaka till jord, och jorden kommer i sin tur hamna någonstans och påbörja samma sak igen, Gud skapar människorna av jorden. 

Men det är ju inte direkt samma sak som hinduerna och buddisterna tror på.
    För övrigt vill man inte återfödas, målet är att uppnå Nirvana- dvs inte återfödas mer. 
  • Lindsey Egot the only one

Men man återföds ju så länge man inte upptas i nirvana eller som kristna säger i evigheten. Visst det är en viss skillnad men ändå lika. Alla vill vi nå evigheten men ingen vet om den existerar för ingen som varit där kan komma tillbaka och säga att det finns

• läkarstudent

Nej, det gör jag inte. Jag är dock uppvuxen i en familj där man tror stenhårt på det, fast då inte att man kan återfödas som djur efter att man varit människa utan då fortsätter man att återfödas som en annan människa. Jag trodde på det själv tills jag var 12 och insåg att det var helt ologiskt med tanke på t.ex. hur snabbt befolkningen ökar.

• Madeleine Louise
    läkarstudent skrev 2012-10-16 12:57:08 följande:
    Nej, det gör jag inte. Jag är dock uppvuxen i en familj där man tror stenhårt på det, fast då inte att man kan återfödas som djur efter att man varit människa utan då fortsätter man att återfödas som en annan människa. Jag trodde på det själv tills jag var 12 och insåg att det var helt ologiskt med tanke på t.ex. hur snabbt befolkningen ökar.
    Fast, å andra sidan vet vi ju inte hur många döda som "står på kö" och ännu inte är använda..
  • Ragnar

Jag tror på reinkarnation, men inte på karma eller något liknande. Innerst inne tycker jag nog det är mest logisk att man bara försvinner. Men att ha en möjlighet att leva igen tilltalar mig mer så därför väljer jag att tro på det och hoppas även att det är det som kommer att hända mig när jag dör.

• Grodben

Jag är öppen för alla alternativ så jag röstar, ja. Förhoppningsvis slipper jag återfödas som gräshoppa eller något annat djur så jag tror/hoppas att vi bara reinkarnerar till människor.

• jaghopparhögt
    läkarstudent skrev 2012-10-16 12:57:08 följande:
    Men det finns väl inget som säger att det måste vara ett 1:1 förhållande mellan kropp och själ?
  • Mandel

Jag är övertygad om någon form av reinkarnation med karma bakom.
    Inte på det viset att man återföds som kloakråtta om man varit kriminell i livet utan mer att det faktiskt ska löna sig att vara en god människa, men jag är osäker på hur det "belöningssystemet" ser ut.
    Det känns som ett sådan slöseri med själar om det skulle tillverkas en unik för varje person för att sedan bara kasta den när kroppen dör.

Har inte en aning om varför jag tror så här för jag tror inte på någon gud eller så utan mer på ödet. Ödet är någorlunda utstakat ifrån början och sedan är det mycket upp till oss hur vi hanterar de val som passerar genom livet. Det hjälper inte att be till någon gud utan det är våra handlingar som är det avgörande. Och man lyckas inte bättre om man är livrädd och gömmer sig i skogen än om man lever sitt liv fullt ut.

Något måste det ju vara som styr för titta bara på Ossy Osbourne... Med sitt hårda liv borde ju han ha varit död för länge sedan, men av någon anledning så har han klarat sig undan och lever. Förmodligen för att det inte varit dags för honom än...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Reinkarnation / Återfödelse