• Anonym (Sofie)

Lön redovisningsekonom?

Skall börja som redovisnings ekonom men på ett mindre företag som säger sig betala marknadsmässiga löner. Har har lite erfarenhet men är ganska ny inom området. Mycket varierande arbetsuppgifter och väldigt stressigt. Vad skall jag ange i löneanspråk?

• Svar på tråden Lön redovisningsekonom?
  • 2211

Min svägerska fick 23.000 tror jag. Vad har du blivit erbjuden?

• Anonym (Sofie)

Nej vi skall ha förhandling. Har ingen aning vad de kan tänkas erbjuda , men facket rekommenderade 29-31.000. Tveksamt om företaget vill ge så mycket.

• Anonym (Revisorn)

Jag har en revisionsbyrå. Våra erfarna redovisningskonsulter ligger runt 27-28 tkr. Men då har de arbetat inom detta i minst tio år. De har dock ingen universitetsutbildning.
    Vad är det för andra förmåner? hur ser pensionsavtalen ut? Arbetstider? Vi har tex flera lediga klämdagar och förkortad arbetstid större delen av året.
    Våra konsulter kan allt från löpande bokföring till bokslut/årsredovisning och att göra deklarationer. Vad är dina uppgifter?

• 2211

Min svägerska gick alltså en KY-utbildning och fick 23.000 i ingångslön när hon var nyexad.

Ekonomer som gått högskola har nog runt 30.000 i ingånslön så det är alltså det du är?  

• Anonym (ekonom)
    2211 skrev 2012-10-16 08:11:54 följande:
    Min svägerska gick alltså en KY-utbildning och fick 23.000 i ingångslön när hon var nyexad.

Ekonomer som gått högskola har nog runt 30.000 i ingånslön så det är alltså det du är?  

Jag är högskoleutbildad och jobbar som redovisningsekonom, jag har då inga 30000 i lön.
    Fick 23000 i ingångslön och nu drygt ett år senare ligger jag på 25500 kr. Det beror väl lite på vart i landet man jobbar också! 
  • Angelica1984

Jag har treårig Högskoleutbildning. Hade som ingångslön 22500 för 5 år sedan idag har jag 29500

• MsM84

Jag kan också passa på att hoppa in här. Jag ska börja en tjänst som controller/redovisningsekonom där jag ska själv göra och ansvara för redovisningen för ett bolag som omsätter ca 30 mkr i hotell/restaurangbranschen. Första månaderna ska jag inte göra löner, men ska såsmåningom ta över dessa också.

Jag har nästan ingen erfarenhet, men är universitetsutbildad inom området. Vad är en rimlig lön för mig?

Bor i en topp 10 stad storleksmässigt, men ej någon av de största. Kollektivavtal finns.   

• essibessi

Började arbeta som ekonomiassistent när jag var 16 år då på 30% parallellt med gymnasiet.
    Tog fil.kand vid Stockholms univeristet, vart då uppgraderad till "financial accountant" jobbatde 50/75/100% per de tre åren på universitetet. När jag var klar erbjöds jag 38 000 i ingångslön.  Blev i anslutning till det redan kontaktad av flera head hunters som erbjöd likande summor.

Under min utbildning låg jag på typ 25 000 i månaden (det min chef kallade "student arvode").  

Min ingångslön var ovanligt hög, men då hade jag hjälp ett bolag igenom en lång due diligence vid försöljning, och tidiagre drivt upp samma bolags kapitalisering av peronalutgifter (enligt IAS 38) med över 60%. Vilket hade resultatpåverkan på över 10%.

Bolaget är ett multinationellt bolag med omsättning på en bit över 250milj. 
    Ett halvår senare gick vår controller på mammaledig het, jag täcker nu hennes roll för 45 000/mån, jag är 23år.   

• Anonym

Jag hade en provanställning som redovisningskonsult ett tag, nyutexad ekonom från högskolan. Ingångslön 20 500 kr. I ett litet samhälle visserligen. Jobbar nu som ekonomiassistent på ett tillverkningsföretag med en lön på 21 600 kr (om jag hade jobbat heltid).

• Anonym (Ellie)

Jag jobbar inte som ekonom själv men handhar löner för ett antal bolag med många i den rollen.
    Den lägsta jag sett kallades "allmänkontorist" och hade 21500kr, men utförde kvalificerat arbete i klass med många andra som kunde ha 10000kr mer. De högsta som haft befattningen ekonomiassistent eller redovisningsassistent har legat över 30000kr.

De med befattning ekonom kan ha väldigt varierande tjänster. Ibland kan den som är ansvarig kallas ekonom och tjäna kanske 45-50000kr. Ibland kan någon ha befattningen ekonom bara för att den är utbildad ekonom och då kan lönen ligga kring 25000kr.

Controllers kan ligga mellan 30' och 45' cirkus.

Min erfarenhet är att det inte finns något direkt samband mellan vare sig ålder och lön eller utbildningsnivå och lön. Utan det beror helt på vad man förhandlat till sig när man kom som ny, vad man har fått för arbetsuppgifter och ansvar längs med vägen samt vad hur duktig man är på att "snacka för sig" på lönesamtalen.

Jag skulle möjligen acceptera en ingångslön på 23' om det var ett företag jag trodde jag kunde göra karriär inom (och få upp min lön) eller där det fanns möjlighet att skaffa sig kunskaper och färdigheter som ser bra ut på CV't. Men annars tycker jag att rimligt borde vara att tjäna 25'-26'.

Svar på tråden Lön redovisningsekonom?