• Anonym (Sofie)

Lön redovisningsekonom?

Skall börja som redovisnings ekonom men på ett mindre företag som säger sig betala marknadsmässiga löner. Har har lite erfarenhet men är ganska ny inom området. Mycket varierande arbetsuppgifter och väldigt stressigt. Vad skall jag ange i löneanspråk?

• Svar på tråden Lön redovisningsekonom?
  • essibessi

Kan vara värt att reflektera över olika förmånder som erbjuds också.
    Fria gymkort, 4h massage per månad och annat tjaffs.. 

• elin0822

Jag gick ut en YH-utbildning som redovisningsekonom i våras och började under studierna jobba deltid ca 25% som redovisningsekonom åt en mindre aktiebolag där jag sköter allt som har med ekonomin att göra och där är jag kvar idag men söker efter ett heltidsjobb

Då jag tackade jag till anställningen så hade jag ingen aning om hur lönen låg sen så hade jag knappt någon erfarenhet så tackade ja till den lön som erbjöds och skulle haft 21.000 kr i månadslön om jag jobbat heltid,

När jag är på jobbintervjuer idag så säger jag att jag ligger på en lönenivå runt 23000-23500 dvs runt 15 kr mer i timmen än jag har idag! 

• ifrs

Hej,

är det någon som kan uppdatera mig om löner som redovisningsekonom (group accountant)?
    Jag har 5 års erfarenhet på stora internationella företag och har Bsc i ekonomi. Jag har jobbat på en av de BIG4 företag i 4 år. Nu jobbar jag också med IFRS och är medlem i ACCA.

Jag söker efter jobb och har ingen aning hur mycket jag ska säga när de fråga mig om min lönenanspråk.

Tack!

• Anonym (ok)

Jag är färdig redovisningsekonom om ett par månader och jag har precis fått mitt första jobb på en redovisningsbyrå med 27000:- i ingångslön i Sthlm.

• any19877

Jag hade 26 i ingångslön när jag fick mitt första jobb efter examen för ett år sedan och nu har jag fått ett nytt jobb och lönen är 30000 och 6 v semester;)

• Anonym (ok)

Härligt Amy, det är väl ungefär mitt mål med inom det närmsta året. :)

• Anonym (Hej)

Hade nog 23 000 kr i ingångslön för 10 år sedan och idag 10 senare har jag 38000 kr och ett helt annat jobb inom ekonomi än redovisningsekonom. Jag har arbetat som controller i ca 2 år och i den rollen trivdes jag bättre idag arbetar jag som Ekonomiansvarig är helt ny på företaget och tjänsten känns spännande.

• Anonym (F)

Jag jobbar på redovisningsbyrå och har 22.500.. Tycker det är alldeles för lite..

• Anonym (ekonomi)
    Anonym (F) skrev 2016-08-29 10:09:33 följande:

Jag jobbar på redovisningsbyrå och har 22.500.. Tycker det är alldeles för lite..

Sånt här förvånar mig alltid, sjukt lågt. MEN vet att nivån varierar massa.
    Hur är dina kunskapar inom, skatt, mm?

Jag jobbade parallellt med studierna. När jag var klar, kunde jag redan skatteplanera för bolag på Gibraltar, Malta och Cypern. När vi ringde redovisnings- och skattekonsulter för hjälp, hade de mindre kunskap än mig som kom direkt från universitetet.

Jag gick in på 32.000 / månad, gick upp till 38.000 efter sex månader.
  • Anonym (F)
    Anonym (ekonomi) skrev 2016-08-29 10:18:41 följande:

Sånt här förvånar mig alltid, sjukt lågt. MEN vet att nivån varierar massa.

Hur är dina kunskapar inom, skatt, mm?

Jag jobbade parallellt med studierna. När jag var klar, kunde jag redan skatteplanera för bolag på Gibraltar, Malta och Cypern. När vi ringde redovisnings- och skattekonsulter för hjälp, hade de mindre kunskap än mig som kom direkt från universitetet.

Jag gick in på 32.000 / månad, gick upp till 38.000 efter sex månader.

Jag har 1års erfarenhet från ekonomiavdelning på ett internationellt industriföretag. Men jobbar nu på en av de största redovisningsbyråerna. Håller på med löpande bokföring, avstämningar, deklarationer samt gör betalningar.. Är inte alls nöjd med lönen..
  • Anonym (ekonomi)
    Anonym (F) skrev 2016-08-29 11:08:42 följande:
    Jag har 1års erfarenhet från ekonomiavdelning på ett internationellt industriföretag. Men jobbar nu på en av de största redovisningsbyråerna. Håller på med löpande bokföring, avstämningar, deklarationer samt gör betalningar.. Är inte alls nöjd med lönen..
    En grej med "the big 4" är ju att lönen sätt efter roll och inte efter individ. Du har antagligen en titel som "junior consultant" eller nått. Då har företaget en policy att du har en lön mellan 21.000 och 24.000. När du blir "Consultat" kommer du ha en lön mellan 23.000 och 28.000. Du måste ha jobbat i 1,5 år på firman för att gå från Junior consultant, till consultant osv. 

Vart bor du, du borde kunna söka dig utanför byrån och få mycket bättre betalt.
  • Anonym (ekonomi)

oh, kom på, vi anställde precis en 23årig Junior Accounant som vart 6mån på EY och sen 6mån på annan liten redovisnings byrå, (hennes EY chef starta eget och snodde henne). Utbildad civilekonom.

Hon begärde 25 och fick det, vi var beredda att ge 28.500.

Svar på tråden Lön redovisningsekonom?