• 3barnsmammaensamstående

trött jämt

Har vart ihop med min nuvarande sambo i 7 månader och jag har sedan ett tidigare förhållande två barn på 4 och 3 år som jag har ensam vårdnad om, interimistiskt beslut, då fadern ej sköter varken barnen eller sig själv. Sambon säger att när han älskar någon mycket så blir han mer och mer krävande på bekräftelse av min kärlek till honom och det betyder att han ofta kan väcka mig om nätterna för en puss eller kram även 6 ibland. Jag är lättväckt och svårt att somna om jag ska ha honom omslingrandes då jag inte ligger still när jag ska sova. Jag vill sova om nätterna är inte roligt att gå runt och vara trött och irriterad jämt av sömnbrist, och så klagar han på att jag alltid är tjurig. Det har ut sagt till han att det beror på sömnbrist, jag har större sömnbehov än han och för att orka ta hand om barnen om dagarna och mig själv behöver jag sova. Är dock arbetslös och kan sova om dagarna när barnen år på dagis, men det vill jag helst inte göra, sova bort egentiden. Ska ju söka jobb oxå de som finns. Jag vet inte hur andra barnfamiljer har det med egentiden ni vuxna emellan, när finns det tid för att umgås med varandra? Efter barnen somnat på kvällen säger jag, är barnen vakna så kräver de sitt även om de gör saker själva. Barnen går först. Blir tokig snart, vad ska jag göra?

• Svar på tråden trött jämt
  • Dixie

Aldrig att jag skulle acceptera att min man väcker mig mitt i natten för att ge mig en puss, nej det får han göra när jag är vaken......

• Kefir

När mina barn kommer in till mig om natten får de ligga där en stund, sedan "bär jag in" dem i deras rum för jag kan inte sova med dem bredvid mig. 

Det känns som om du har ett stort "barn" där du med, fast skillnaden är att du inte kan "bära bort" honom.
    Du måste allvarligt prata med honom om detta. Om han är medveten om sitt stora ömhetsbehov så får han också ansvara för det själv. Det är helt SJÄLVKLART att låta sin partner sova om natten, man VÄCKER inte sin partner så där som ett barn gör, då har han helt klart andra behov som är skapade någonstans från sin barndom och då är det något han behöver ta itu med. Den stora ömhetstörsten tar sig säkert uttryck på många andra sätt också, som säkert inte alltid heller de är hälsosamma.

Du har ju också små barn. (Eller "ni" ska jag säga, för han är ju också en del av din familj nu). 
    De MÅSTE ju gå först, så så värst hävligt med tid tillsammans som par har man ju inte, det kommer ju längre fram, när barnen blivit äldre. 

Frågan är hur han tar det, han som verkar vara som ett stort ömhetstörstande barn, nykära också som ni är. 

Här hemma går mestadels av aktiviteterna till barnen förstås. Vid 18.00 lagar vi mat tillsammans, maken och jag, och det ger lite "egentid". Barnen är ibland med, ibland sitter de och tittar på barnprogram. 
    Vi äter middag, nattar gemensamt barnen. Sedan blir det att plocka undan lite och sedan blir det "tid" för maken och mig. vid halv åtta-åtta så där. Då gör vi ju mest inte så mycket mer än kanske planerar morgondagen, lägger fram kläder, torkar av diskbänk och liksom sammanfattar dagen. Sedan kan vi se någon film och sedan gå och lägga oss och prata en stund i sängen innan vi somnar. Ungefär så ser det ut för oss. 
    Visst önskar man att man hade mer tid för varandra, men man får försöka lösa det så gott det går. Maken kommer hem ibland och äter lunch och då tänder vi ljus och liksom "dejtar" lite. Det är ju lite sådana varianter man får hitta på. 

• 3barnsmammaensamstående

Jo han är mycket som ett stort barn ömhetstörstande till max, har försökt prata med honom men det är inte lätt då får han vredesutbrott istället, och kommer tillbaka till att han  vaknar om natten å inte kan sova å ser mig då vill han bara röra och pussa han är liksom lite av besatt och kan inte hålla fingrarna i styr alla gånger. På dagtid, när grabbarna är hemma. Väldigt mycket krävande på det viset, och därför har det nu slutat med att jag ska flytta från honom pga mycket annat oxå.

• Emeliie89

Men vad är det för en fjant?? Skulle bli galen om min sambo väckte mig mitt i natten för att pussas och ha sex. Säg till honom på allvar, förstår han inte att folk måste sova på nätterna så kanske han borde gå till nån psykolog och prata om sitt nattliga pussbehov.

Svar på tråden trött jämt