Ni som ammade (helt och/eller delvis) i minst 6 manader...
...hur gammalt var ert/era barn nar ni slutade amma?
...hur gammalt var ert/era barn nar ni slutade amma?
7 månader när jag slutade amma. Sonen höll på att bita sönder mina bröstvårtor.
Äldsta barnet 3 år och 11 månader, andra barnet ammar fritt fortfarande vid 21 månader.
Delammade till 8 mån då hon tappade intresset och jag också.
21 månader... Men i slutet var det mest "snutt-amning" på kvällarna.
Vi helammade i 6 månader, sen hade jag tänkt delamma upp till 1 år, men sonen valde själv att sluta när han var 10,5 månader. Då pumpade jag och gav bröstmjölk som måltidsdryck ytterligare en tid, men vid 11 månader gav vi upp bröstmjölken...
Helammat alla äldre barnen till 8 månader, sen delammat till 22 mån, 18 mån och 16 mån. Och tänker göra samma sak med minstingen och siktar på delamning till han blir minst 2 år, gärna 3.
1:a barnet: helammade 4 månader (andra rekommendationer då, 10 år sedan), bytte ut 1 mål vid 6 månader, ammade till 13,5 månader.
2:a barnet: helammade 6 månader, bytte ut 1 mål vid 8, ammade till 15.5 månader.
3:e barnet: helammade 6 månader, bytte ut 1 mål vid 8, ammade till 13.5 månader.
De har ammat ganska mycket vid 1 år, sedan har det snabbt minskat (mitt beslut).
Alla var ca 12 månader, utom en som jag ammade ända tills hon var 17 månader.
1:an helammade vid 6 månader och fortfarande vid 9 månader. Drog då aktivt ner på amningen och därefter gick det bara någon månad så avslutade han själv amningen.
2:an delammade vid 6 månader, började då med smakisar och välling, men till skillnad från vår förste så var lilleman ett riktigt matvrak och redan vid 7 månader dissade han tutten.
För mig har det alltså varit så att så fort jag gått ifrån helamningen så har det gått ganska fort tills det hela var avslutat, jag hade gärna delammat längre.
Ett år, på dagen.