Ge flaska redan från start.
Jag hade rätt dåligt samvete till en början med flaskmatningen men det berodde främst på att jag inte valt att flaskmata. Jag var så inställd på att amma och när det körde ihop sig totalt och min BVC-sjuksköterska faktiskt fick övertala mig att flaskmata så kände jag mig otillräcklig som mor. Det blev knappast bättre av omgivningens dömande kommentarer "VA?! Ammar du inte?!?". Det finns många olika anledningar till att man inte ammar och det måste respekteras och inte ifrågasättas! Tyvärr får man nog vara beredd på kommentarer från omgivningen och stå på sig i vissa lägen. Huvudsaken är att barnet mår bra och det gör de oavsett om de flaskmatas eller ammas! Det är sånt prat om att bröstmjölken är det bästa som barnet kan få men ersättningen är också ett jättebra alternativ som vi ska vara oerhört tacksamma över att det finns! Jag tror att är du bara inställd på att det inte blir någon ammning för din del och är förberedd på att omgivningen kommer ha kommentarer så kommer det funka galant. Kom ihåg att det är DITT val och ingen annans. Lycka till!