• lawa

Någon med sömnstrulande bebis som fått hjälp som fungerar?

Min flicka skriker tills hon somnar av utmattning i min famn på kvällen (skapade en tråd om detta för några månader sedan och fick många bra tips, tyvärr är situationen densamma fortfarande, hon är nu knappt åtta månader). Hon sover väldigt dåligt på natten också.

Jag tyckte inte att jag blev tagen på allvar när jag tog upp detta på BVC. Jag hann knappt säga att dottern sover dåligt förrän sköterskan svarade att det är "helt normalt". Det var som att hon redan hade bestämt sig, och gav ett standardsvar. (Jag har varit på en barnläkarmottagning och låtit testa dottern för allergi. Jag vet att mjölkallergitestet kan ge falskt negativt svar, men läkaren menade att det fanns inget som tydde på att hon skulle vara allergisk mot komjölksprotein.)

Jag vet att många bebisar sover oroligt, men jag tycker faktiskt inte att det är "normalt" att en bebis skriker sig till sömn i sin mammas famn. Vanligt förekommande möjligen (?), men inte normalt. Och jag kan inte komma ifrån känslan att sömnproblem hos spädbarn inte tas på allvar eftersom den allmänna uppfattningen är att detta är "helt normalt"...

Så nu undrar jag, som rubriken lyder, finns det någon som fått hjälp som faktiskt har gjort att bebisen sover/somnar bättre? Vilken typ av hjälp fick ni, och vart vände ni er för att få hjälp?

• Svar på tråden Någon med sömnstrulande bebis som fått hjälp som fungerar?
  • Lyckligajag78

Min dotter är känslig för mjölkproteinet. Har först testat Althera som ska vara mjölkfritt, men det får hon kolikliknande symptom av denna. Sökt vidare...

Testar nu  Pepticate som tydligen är bäst och dyrast på marknaden, 330 kr burken, jag ammar inte. På bara någon dag märker jag skillnad!! Hon skriker inte lika mycket och hon går mer ner i djupsömn.

Min dotter gallskriker också när hon ska sova, blir kanske 1-2 timmar om dagen, det är outhärdligt. Hon blir hysterisk och skriker och skriker. Famnen eller vagnen kvittar.

Så vad gör man? 

• lawa
    Lyckligajag78 skrev 2012-10-16 13:25:43 följande:
    Min dotter är känslig för mjölkproteinet. Har först testat Althera som ska vara mjölkfritt, men det får hon kolikliknande symptom av denna. Sökt vidare... Testar nu  Pepticate som tydligen är bäst och dyrast på marknaden, 330 kr burken, jag ammar inte. På bara någon dag märker jag skillnad!! Hon skriker inte lika mycket och hon går mer ner i djupsömn. Min dotter gallskriker också när hon ska sova, blir kanske 1-2 timmar om dagen, det är outhärdligt. Hon blir hysterisk och skriker och skriker. Famnen eller vagnen kvittar. Så vad gör man? 

Ja, vad gör man? Jag vet inte. Jag bär och bär, och hoppas innerligt att hon inte tar skada av allt detta skrikande De senaste dagarna har det faktiskt varit bättre än vanligt, hon har haft svårt att komma till ro men har inte skrikit utan "bara" gråtit och gnytt lite - det går upp och ner. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Hade din dotter andra symptom än detta med sömnen som gjorde att ni misstänkte allergi? Jag har fått tips om att det kan vara allergi tidigare, men jag har alltid trott att komjölksproteinallergi ger magont, och det tror jag inte att min flicka har.
  • Mamma till bröderna bus

OJ, blev lite långt...

Jag har en 10 månaders liten grabb som strulat enormt mycket med sömnen sen han var 3 månader, innan var han som vanliga bebisar och vaknade var 3:e timme för att amma.... men efter det så har man tur om han sover en timme i stöten.. Nu håller sjukvården fortfarande på att utreda vår son, men först kollade vi upp de vanligaste orsakerna..
    Lista på vad vi gjort:
    Kollat upp våra rutiner
    utesluta laktos
    kolla öronen (trycket)
    Förstoppning
    Reflux
    Vitaminbrist

detta har vi redan kollat.. vi har legat inne för observation och medicinering (theralen droppar) Detta funkade inte heller.. nu väntar vi på en remiss för ett sömn eeg för att kolla om något stör där eller för att se om han överhuvudtaget kommer ner i djupsömn. Vi väntar på en annan medicin som heter melatonin (kroppens egna hormon) detta preparat är på licens så det tar ett tag, eftersom läkemedelsverket måste godkänna först och sen ska det tillverkas för att slutligen skickas ut till vårt apotek.. Bup håller på att hjälpa oss hitta en lösning för att jag och min man ska få nån timme sömn mer/ dygn än vad vi har nu...kan medela vad som händer när vi testat nästa medicin, men de flesta blir hjälpta av theralen.. vi vet ännu inte varfgör han vaknar, men i regel så vaknar sonen mellan 1-3 ggr i timmen, spelar ingen roll om det är i egen säng, samsovning, i famn eller nått.. annat, på dagarna sover han två pass på 20-30 min/gång..

• lawa

Mamma till bröderna bus: Så jobbigt för er. Bra att ni får hjälp. Hoppas att det blir bättre med medicinen så att ni, och pojken, får sova. Du får väldigt gärna tala om hur det går för er!

• Mamma till bröderna bus

Kan uppdatera nu.. vi ger både theralen och melatonin numer till sonen, han sover helt klart bättre men fortfarande något som stör, känns fel att droga honom för det tar ju bara bort symtomen och inget annat.. vi väntar på remis till att göra ett eeg och till öron näsa hals. tagit massa blodprov och nu väntar vi bara och försöker överleva.. går till bup och pratar av oss och de försöker stötta så mycket dom kan, men det är svårt eftersom ingen vet varför han vaknar..

• lawa
    Mamma till bröderna bus skrev 2012-10-28 19:34:08 följande:
    Kan uppdatera nu.. vi ger både theralen och melatonin numer till sonen, han sover helt klart bättre men fortfarande något som stör, känns fel att droga honom för det tar ju bara bort symtomen och inget annat.. vi väntar på remis till att göra ett eeg och till öron näsa hals. tagit massa blodprov och nu väntar vi bara och försöker överleva.. går till bup och pratar av oss och de försöker stötta så mycket dom kan, men det är svårt eftersom ingen vet varför han vaknar..

Usch det låter jättekämpigt! Bra att ni får prata med någon professionell. Tack för att du delar med dig. Jag har inget vettigt att komma med, inga råd och ingen tröst - men jag hoppas verkligen att det vänder för er snart!
Svar på tråden Någon med sömnstrulande bebis som fått hjälp som fungerar?