• EmmaRoSa

Vilken stavning tycker ni finast?

Har tre pojkar som heter Mio,Teo och Elliot och väntar nu en flicka och jag tycker mycket om namnet Lily  men jag vill stava det Lillie istället för det vanliga Lily eller Lilly. Ser det konstigt ut?
    Sedan vill jag att hon kanske ska ha ett dubbelnamn och heta Lillie-Rose men då blir det finare med Lily-Rose tycker jag. Men vi är inte säkra på dubbenamn.

Ni får gärna komma med andra förslag som passar ihop med Elliot framför allt tycker det hade varit snyggt med 2 L som Elliot har det är mycket därför jag vill ha den stavningen på Lillie.
    Några vi själva har haft  som förslag är;

Nellie
    Mollie
    Olivia men har såklart inte 2 L men sambon tycker om det jätte mycket.
    Noellia
    Stella
    Ellinor

Tacksam för hjälp               

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-16 20:40
    Glömde skriva att hon ska heta Emma i andranamn efter mig precis som alla våra pojkar heter Alexxander efter sin pappa. Det kanske inte har någon betydelse men ville bara skriva det!
  • Svar på tråden Vilken stavning tycker ni finast?
  • strojes

Jag tycker personligen inte att man kan jämföra stavningarna Lily och Lillie för mig är det olika uttal.
    Lilly, Lily är jämförbara
    Lilli, Lili, Lillie, Lilie är jämförbara

Lilly, Olivia, Stella eller Nellie är mina förslag.

• Dixie

Lilly hade jag valt, det blir bara jobbigt för barnet med en annorlunda stavning. Mina barn har namn som endast går att stava på ett sätt, så de slipper att bokstavera det hela livet.

• EmmaRoSa

Håller med om att stavningen kanske blir lättast men Lilly men tycker Lillie ser så sött och fint ut. Vad är skillnaden på uttalet mellan Lillie och Lily, Lilly?

• hernameispekka
    EmmaRoSa skrev 2012-10-16 14:27:45 följande:
    Håller med om att stavningen kanske blir lättast men Lilly men tycker Lillie ser så sött och fint ut. Vad är skillnaden på uttalet mellan Lillie och Lily, Lilly?
    Tycker det ser nästan för sött ut. Lilly är mer passande på en vuxen

Skillnaden är att Lillie slutar på ie och låter í medans Lilly slutar på yyyyyy.

Lillie uttalas som Lily på engelska. Men Lily uttalas Lilly i Sverige och Lillie i England och Usa. 
  • SailorGirl

Man ska ju välja den stavning man tycker bäst om, men det är bra att fundera över vilken som blir lättast att få rätt på. Det är ju ingen som uttalar Jennie annorlunda än Jenny, men de flesta med -ie på slutet får räkna med att alltid få sitt namn felstavat, till exempel. Samma gäller för alla Eric/Erik, Niclas/Niklas/Nicklas, Johanna/Joanna, Petersson/Pettersson, Ohlsson/Olsson osv.

Som minsting är det kanske inte roligt att heta Lillie, det är det enda jag kan tänka är dåligt med namnet. Ni kanske planerar fler efter henne? Problemet löst! Det finns iaf en herrans massa tjejer som heter Lillie iaf: www.birthday.se/sok/&match=on
    www.scb.se/Pages/NameSearch.aspx

En sak jag funderar över är att Teo och Mio börjar på konsonanter och har båda ett o i sig. Elliot börjar på en vokal och har ett o i sig. Vill man ha en koppling mellan namnen, så är en tanke att det ska innehålla ett o och börja på en vokal, så att det blir två syskonpar. Då ligger ju Olivia och Ellinor bra till, men Ellinor kanske är för likt Elliot?

Jag kanske bara förvirrade mer än vad jag hjälpte till Ska jag ge ett eget förslag ,så får det bli Malva eller Viola. Elvira och Vira tycker jag också passar fint med pojkarnas namn.

• Mullan

Lilly- som det låter
    Lillie: uttalas med i på slutet
    Lily: uttalas som lila fast med y på slutet. Det finns en anledning till att det stavas med antingen ett eller två L! Och det är inte för att det ena är snyggare än det andra utan det har med uttalet att göra :)

• nillse

Vi har en dotter som heter Ella i förnamn och Olivia i mellannamn. jag har många gånger funderat att göra ett dubbelnamn av det så hon heter Ella-Olivia.

Nu har du inte med Ella som förslag men vill ändå slå ett slag för det

Så Ella eller Ella-Olivia tycker jag skulle passa bra med Mio, Teo och Elliot  

Svar på tråden Vilken stavning tycker ni finast?