• fiori84

    Autism pga svininfluensa vaccinet?

    Hej på er alla!

    Jag är ny här på FL och kan vara lite vilse här så ha lite tålamod med mig :)

    Det är så att jag har haft en fundering jag går omkring med ett tag nu. Ganska nyligen fick min underbara dotter på 2,5 år diagnosen autism :( det fick min och min mans värld att rasa och ända sen dess har vi försökt komma på orsaker till varför det blev så och hur vi på bästa sätt kan hjälpa henne att bli "frisk". En av våra teorier till hur hon kunde ha fått autism är just pandemix vaccinet mot svininfluensan, det är så att jag tog sprutan en gång då jag var gravid med min dotter i 3-4 månaden med övertygelsen att det var det bästa jag kunde göra för mig och henne och att det skulle vara helt säkert och inte kunna nå henne via moderkakan.

    Tyvärr så har det ju visat sig att barn framförallt har fått narkolepsi som ju också är en neurologiskt sjukdom/tillstånd eller vad man nu ska kalla det, och det är ju något som inte skulle hända enligt socialstyrelsen och läkemedelsförbundet mm och ändå så har flera människor fått lida på olika sätt och fått sina liv förstörda pga vaccinet. Det får mig ju att tänka att om man kan få narkolepsi av vaccinet varför skulle inte ett foster kunna ha fått autism som ju också är en neurologiskt till följd av vaccinet jag tog? Självklart så har jag ställt frågan till både BVC och läkare och alla säger som vanligt att det inte stämmer ( surprised? NOT!) ett svar jag väntade mig.

    När i början folk började dyka upp ang att dom har fått narkolepsi så blev dom inte erkända och ingen ville ta på sig ansvaret och än en gång försökte med att det inte har orsakats av vaccinet, ända till slut då dom inte kunde förneka det längre då fler och fler dök upp, först då erkände dom att vaccinet var orsaken. Jag blir så himla arg och upprörd hur dom vaggar människor i falska påståenden och leka med människors liv på det här sättet, en sak är säker jag kommer ALDRIG någonsin att lita på vare sig socialstyrelsen, läkemedelsförbundet eller läkare för den delen för sannolikheten är stor att just i vårt fall så har vår dotter fått autism pga av den för*annade vaccinet.
     
    Jag skulle hemskt gärna vilja komma i kontakt med er kvinnor som var gravida 2009 och födde 2010 och som tog sprutan, hur har det påverkat er? ert barn? snälla om ni ser detta svara gärna eller inboxa mig så vore jag jätte tacksam, självklart får ni andra också kommentera detta också och komma med era funderingar kring detta.

  • Svar på tråden Autism pga svininfluensa vaccinet?
  • Queenie70

    Jag tror inte att det finns nåt sånt samband. Och hursomhelst så ser jag ingen större mening med att hitta orsaken, för diagnosen finns ju där ändå. Hur tänkte ni att barnet ska bli "friskt"?

  • fiori84
    Queenie70 skrev 2012-10-16 13:57:27 följande:
    Jag tror inte att det finns nåt sånt samband. Och hursomhelst så ser jag ingen större mening med att hitta orsaken, för diagnosen finns ju där ändå. Hur tänkte ni att barnet ska bli "friskt"?
    Sant diagnosen finns där redan men det innebär inte att om det skulle visa sig att jag har rätt ang detta att vi inte ska ha vår rättighet. Klart det inte finns någon samband ÄN precis som det inte gjorde med narkolepsi fallen i början tills tillräckligt många dök upp först DÅ erkände dom att det har orsakats av vaccinet, det är verkligen inte en omöjlighet att det skulle kunna hända om folk har fått narkolepsi så varför inte ett foster ha kunnat få autism?

    Frisk kanske är fel ordval för jag vet ju att autism inte är botligt men det är behandlingsbart. Vi tänkte göra det genom ändrad kost, Mb12 spruta, IBT och kanske så småningom Hbot mm. Just nu är allt i kaos i min hjärna och vet inte riktigt var jag ska börja eller göra :(
  • SailorGirl

    Jag tror inte heller på något samband. Däremot vet jag flera vars barn blivit hjälpta av att gå över till laktos- och glutenfri kost. I Norge utgår man från att det kan finnas ett samband och rekommenderar laktos- och glutenfritt, men i Sverige är det tydligen inte en accepterad metod.

    Enligt en av de jag vet som kör på laktos- och glutenfritt, så är skillnaden stor och hans son blir rejält mycket sämre om han får gluten i sig av misstag. Effekten kan sitta i i upp till 3 månader, så jag antar att en kostomläggning måste ta längre tid än så för att man ska kunna se om det ger resultat.

    Jag är själv naturvetare ut i fingerspetsarna och har inte mycket till övers för alternativmedicin, eller naturläkemedel. Skulle jag själv få ett barn med autism - och vi har det i släkten, så risken finns - skulle jag ändå vilja pröva. Nu för tiden finns det ju bra alternativ att tillgå.

  • fiori84
    SailorGirl skrev 2012-10-16 14:09:52 följande:
    Jag tror inte heller på något samband. Däremot vet jag flera vars barn blivit hjälpta av att gå över till laktos- och glutenfri kost. I Norge utgår man från att det kan finnas ett samband och rekommenderar laktos- och glutenfritt, men i Sverige är det tydligen inte en accepterad metod.

    Enligt en av de jag vet som kör på laktos- och glutenfritt, så är skillnaden stor och hans son blir rejält mycket sämre om han får gluten i sig av misstag. Effekten kan sitta i i upp till 3 månader, så jag antar att en kostomläggning måste ta längre tid än så för att man ska kunna se om det ger resultat.

    Jag är själv naturvetare ut i fingerspetsarna och har inte mycket till övers för alternativmedicin, eller naturläkemedel. Skulle jag själv få ett barn med autism - och vi har det i släkten, så risken finns - skulle jag ändå vilja pröva. Nu för tiden finns det ju bra alternativ att tillgå.
    Sverige är ett ankdamm jämfört med resten av världen och skulle vi vänta på den svenska vården och följa deras råd så skulle vi med barn med autism aldrig komma någonvart med våra barn, vill man hjälpa sitt barn på bästa sätt och ge denne barn möjlighet att utvecklas utifrån deras förmåga så måste man vara öppen sinnad och leta utanför sverige vilket många föräldrar gör och har gett dom resultat, något som dom inte skulle ha fått om dom förlitade sig på sverige.

    Kan jag fråga varför du inte tror att det inte har ett samband? tycker du att det är en omöjlighet med tanke på människorna som redan har fått narkolepsi tex som också är en neurologikst skada?

    Jag har så klart inga som helst bevis på att det är så, utan det är något som jag tror kan vara orsaken.
  • Dr to be

    Hej! Tråkigt att höra om er dotter. Ni har rätt att sörja detta besked. Vad det gäller vaccin och autism så säger jag varken bu eller bä. Dock så är ju teorin att narkolepsi är en autoimmun sjukdom (kroppens immunförsvar attackera sig själv) och vid vaccinering så aktiveras ju immunförsvaret.. tråkigt nog gick aktiveringen fel vid svininfluensavaccineringen. När det gäller autism så har jag i alla fall inte läst om någon koppling till immunförsvaret så att autism kan orsakas av vaccinering låter lite osannolikt i mina öron. Men som sagt jag säger varken bu eller bä, jag bara delar med mig av mitt resonemang. Autsim är oftast medfött (finns med i arvsanlagen). När man läser din trådstart så känns det som du/ni letar efter en syndabock mn ni kommer kanske aldrig hitta en. De flesta tillstånd har inget känt ursprung utan de "dyker bara upp". Sörj diagnosen ett tag och ägna sedan tiden till att göra livet så bra/lätt så möjligt för er lilla tös. Lycka till i framtiden

  • Hypnotica

    Man ser ett samband - men man vet inte EXAKT vad detta samband innebär ännu. Man vet inte heller hur och varför narkolepsi uppstår hos vissa personer eller hur många exakt som har det.

    Samma sak med autism - man vet inte jättemycket om orsakerna (jag vägrar kalla det en sjukdom eller handikapp, ska själv utredas snart) även om det finns indikationer om att det kan vara genetiskt.

    Även om både autism och narkolepsi är neurologiska ligger de långt från varandra.

  • fiori84
    Hypnotica skrev 2012-10-16 14:19:21 följande:
    Man ser ett samband - men man vet inte EXAKT vad detta samband innebär ännu. Man vet inte heller hur och varför narkolepsi uppstår hos vissa personer eller hur många exakt som har det.

    Samma sak med autism - man vet inte jättemycket om orsakerna (jag vägrar kalla det en sjukdom eller handikapp, ska själv utredas snart) även om det finns indikationer om att det kan vara genetiskt.

    Även om både autism och narkolepsi är neurologiska ligger de långt från varandra.
    Dr to be skrev 2012-10-16 14:18:05 följande:
    Hej! Tråkigt att höra om er dotter. Ni har rätt att sörja detta besked. Vad det gäller vaccin och autism så säger jag varken bu eller bä. Dock så är ju teorin att narkolepsi är en autoimmun sjukdom (kroppens immunförsvar attackera sig själv) och vid vaccinering så aktiveras ju immunförsvaret.. tråkigt nog gick aktiveringen fel vid svininfluensavaccineringen. När det gäller autism så har jag i alla fall inte läst om någon koppling till immunförsvaret så att autism kan orsakas av vaccinering låter lite osannolikt i mina öron. Men som sagt jag säger varken bu eller bä, jag bara delar med mig av mitt resonemang. Autsim är oftast medfött (finns med i arvsanlagen). När man läser din trådstart så känns det som du/ni letar efter en syndabock mn ni kommer kanske aldrig hitta en. De flesta tillstånd har inget känt ursprung utan de "dyker bara upp". Sörj diagnosen ett tag och ägna sedan tiden till att göra livet så bra/lätt så möjligt för er lilla tös. Lycka till i framtiden
    Vi letar absolut inte en syndabock tvärtom jag VILL ha fel ang detta så jag slipper skuldkänslorna om att jag kan ha orsakat detta mitt barn när jag tog beslutet att ta sprutan. Jag vet att autism kan bero på olika orsaker och att ingen vet den exakta orsaken, det här är bara en fundering jag har att det skulle vara möjligt att det har orsakat det för oss  eftersom varken jag eller min man har autism i vår släkt, sen så behöver det ju absolut inte vara så, only time will tell.

  • Hypnotica
    fiori84 skrev 2012-10-16 14:27:51 följande:
    Vi letar absolut inte en syndabock tvärtom jag VILL ha fel ang detta så jag slipper skuldkänslorna om att jag kan ha orsakat detta mitt barn när jag tog beslutet att ta sprutan. Jag vet att autism kan bero på olika orsaker och att ingen vet den exakta orsaken, det här är bara en fundering jag har att det skulle vara möjligt att det har orsakat det för oss  eftersom varken jag eller min man har autism i vår släkt, sen så behöver det ju absolut inte vara så, only time will tell.

    Var inom autismspektrat befinner sig din dotter?
  • kaffemamma

    Om ni tänker i de banorna så kan det kanske vara skönt att komma i kontakt med läkare som lyssnar på farhågorna och som behandlar barn med bla autism som de anser vara skadade av tex vaccin?  Det finns så vitt jag vet inte i Sverige, men en norsk läkare har ibland konsultationer med barn & föräldrar i Stockholm. Han kommer nu i november. Du får kontakt på www.medhelse.no . Hur som helst så pekar mycket på att autism är en systemsjukdom där bla immunsystem och mage / tarm spelar stor roll.  Jag och många med mig tror att delar av det som orsakar problem som ger autism-symptom kan behandlas. Andra håller inte alls med. Läs gärna mer på www.behandlaautism.nu och i det forumet finns det också fler med erfarenhet av det här slaget.

  • fiori84
    Hypnotica skrev 2012-10-16 14:35:34 följande:
    Var inom autismspektrat befinner sig din dotter?
    Vet inte riktigt men enligt psykologen på BUP så är hon inte grav utan mer åt det lätta hållet och hon ser även en stor möjlighet till utveckling med rätt träning. Får jag fråga hur du kom fram till att du behöver utredas?
Svar på tråden Autism pga svininfluensa vaccinet?