• annca

Familjebil: tips?

Står i groparna att skaffa en ny bil.

Vi är två vuxna, två barn, 8 och 4år.

Reser en del, behöver plats för resväskor, dock inte barnvagn längre.

Kör mestadels kortare sträckor, under 3 mil, men så kommer det några längre turer var månad, cirkus 30 mil åt gången.

Vi ha något:
    kul att köra,
    bränslesnålt,
    tyst
    och någolunda miljösnällt.
    Gott om benutrymme i baksätet,
    USB/blåtand/AUX något av dessa iaf.
    Och kunna få i någon annan färg än silver/vit/grå/svart! :-P

Vad har ni för tips och varför just den?

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-16 15:15
    Kan komplettera med att inköpspriset inte är det allra viktigaste. Att den uppfyller våra andra kriterier är viktigare, dvs är den lite dyrare men håller längre är det bättre än att den är billig i inköp men tillbringar stor del av tiden på verkstan...
  • Svar på tråden Familjebil: tips?
  • Mullan

Min bil har varit inne på verkstad en gång så länge jag har ägt den och det var för vanlig service. Volvo har inte lägre standard trots sitt låga pris :)

• annca

Hm... nej, Volvo känner jag hör till de med högre kvalitet. OCH högre pris... Alltid kännt att de hör till de lite dyrare. (Inte i närheten av BMW, Merca, Jagga-klassen, men ändå i den övre kvartilen av de bilar jag öht haft i tankarna)
    Har själv inte kört Volvo på 20 år, sedan familjen hade 745a och jag hade precis nytaget kötkort :) och då var den rätt trist, men vad jag förstått har de tuffat till sig en hel del. Ska se om jag kan får den gamle Trollhättebon här hemma att kunna tänka sig att ta med de på provköralistan också! ;)

• Angelica1984

Vi valde audi för att den är rymlig, jätteskön och rolig att köra. Vi valde även diesel så den drar inte mycket för att vara så stor, Audi gör även väldigt bra automatlåda vilket var ett önskemål. Sen är den ju väldigt snygg också :)

• annca

:)

Ja, det där med bränsle är ju också en fråga. Sprida ut cancerogena ämnen (diesel) eller spä på växthuseffekten (bensin).
    Partikelfiltren ska ju ha blivit bra mycket bättre på lite senare modeller, men de är ändå bäst verksamma om man kör längre sträckor än vi (oftast) gör.
    Å andra sidan drar dieslar mindre...
    Å tredje sidan har jag ännu inte hittat en dieselbil jag gillat att köra... De känns helt enkelt tröga, ingen riktig kick. Gillar att komma iväg snabbt vid rödljusen ;)

• Angelica1984

Tyvärr har jag inte så mycket erfarenhet av andra diesselbilar. Men denna upplever inte varken jag eller min sambo alls som trög. Men den är ju en 2011 också så det gör väl sitt antar jag. Den är värd att provköra iaf :) 

• Rabarbapuppa

Har haft Passat 07'a, jätteskön. Men sålde den och köpte en äldre välvårdad BMW 330i Touring, en 2002 med dubbelt så högt miltal som Passaten, ha ha. Och det är ta mig tusan den bästa bil jag ägt, so far, peppar peppar.

/Puppa

• Lambi87

Finns ju miljödiesel numera.

Eller så köper man en bil som man kan tanka bensin och etanol i eller gas.

Jag tror jag skulle vilja rekommendera Lexus och Subaru. Bra kvalitetsbilar. Fast jag är en Volvoperson.

• Jackie85

Vi stod och valde mellan BMW 5 serien Touring, Audi A6 och VW Passat. Passaten hade högt kupéljud, men var klart rymligast i bagaget. Audi A6 var snygg utanpå men tråkig inuti. BMW var snygg utanpå och klart snyggast inuti. När man stänger dörren på vår BMW känns det som att dra igen ett kassaskåp och det blir knäpptyst! Den känns väldigt lyxig rakt igenom och den är "rolig" att köra. Trots att vi inte har stor motor så är den väldigt pigg och ligger man i 110km/h och behöver köra om så är det bara att trycka lite lätt på gaspedalen så sticker den iväg direkt. Det negativa som jag kan se är att den är väldigt stor och därmed lite svårare att fickparkera. Givet att den är så tyst och komfortabel så kan de även vara väldigt lätt hänt att köra för fort, för att man helt enkelt inte uppfattar det som att man kör fort. Baksätet är väldigt rymligt och min sambo som är nästan 1,90 lång sitter väldigt bra och har gott om benutrymme även ifall en lång person sitter framför.

• annca

Vi har kört Mondeo de senaste 7 åren, och när man kollar på mått så är de flesta touring/kombi ungefär lika långa så det är inget större problem :)

• Donum

Alltså, ska man ha en bil som är rolig och köra så är den inte särskilt bränslesnål. Det ligger i sakens natur. Ni kanske ska satsa på två?
    En rolig och en praktisk?

• Familjebilsbloggen

Jag har testat nya BMW 525d på bloggen - den drar lite med tanke på storlek och prestanda, har bra utrymmen och 3 väldigt trevliga knappar:
    Sport: Vrrrom från rödljuset
    Comfort: Schysst BMW känsla lagom sportigt men funkar i vardagen
    Eco: Gör att bilen går riktigt snålt, inte kul för fem öre men om man ofta kör i Eco mode så kommer sportläget att kännas som en väldigt positiv överraskning de gånger man byter till Sport
    Eco funkar klockrent på farthållare i motorvägslunk. 

Svar på tråden Familjebil: tips?