• Jessicca

Spolning av ägglederna

Jag och min sambo var på våran första gynbesök för att vi inte fått något barn. Det var bara mig dem gjorde gynundersökning på. Sambon behövde bara svara på några frågor och sen var han klar. De har skickat en remiss till ett annat sjukhus där han ska lämna sperma-prov. (någon som vet om det kostar något om sjukhuset här skickar remiss? Vill ju inte betla 350kr för att han bara skulle svara på hur mycket han vägde och längd. Men det bör väl inte kosta när han lämnar in sperma prov då?) Iaf det ska spola mina äggledare i november och är så jävla nervös för detta. Bokade tid till det idag och där sa dom att jag ska äta voltaren och något annat piller en halvtimme innan besöket och att det brukar räka som smärtstillande. MEN.. är ändå jävligt nervös för att det ska göra ont. Gjorde även mitt första cellprov igår och tyckte det gjorde jätte ont och därför är jag jätte rädd för det här. Någon som vet om cellprovet gör ondare än den här spolningen? 

• Svar på tråden Spolning av ägglederna
  • Jessicca

Eller om något kan berätta hur det gick till när de gjorde en spolning?

• clin

Jag gjorde det rätt nyligen. Smärta kommer du känna när dom blåser upp ballongen, men det är helt hanterbart. Det värsta som jag tyckte var att känselnerverna i underliver gjorde mig kallsvettig o svimfärdig. Så smärtan tyckte jag inte var några problem. Men gud vad jag önskar att min sambo var på plats.

• arla1982

Håller med clin. Hade gärna haft sambon på plats. Jag är över lag inget fan av sjukhus så där.. 
    Jag frågade många innan jag gjorde undersökningen hur det kändes och alla sa ingen fara. Jag tyckte det gjorde ont! Jag hade tyckt smärtan var lättare om jag var förberedd på det. Nu trodde jag det skulle vara helt lugnt. Tyvärr hade jag tvärstopp i båda mina äggledare så därav smärtan. Men det är ingen smärta jag vill skrämma dig för...men vill inte måla upp en skönhetshistoria heller. För mig gick smärtan sen väldigt snabbt över. Det kommer gå jätte bra ska du se. Det är bra att det finns möjlighet att göra en sådan här undersökning. Du kommer klara det gallant! Lycka till! kram

• Jessicca

Okej. Dom sa till mig att en överläkare (tror jag det var) skulle vara med också under den här spolningen.. Var det något du också fick? Och varför ska den här läkaren också vara med?

• Jessicca

Tack arla har försökt och kollat runt lite på nätet om andra som gjort spolning och det är ju verkligen olika för alla. Är bara så rädd för att det ska göra ont eftersom jag tyckte cellprov gjorde ont men ska försöka att inte tänka på det så mycket

• clin

Jag hade min gynekolog o en urgullig sköterska, hon badde mig på pannan med vatten. Som sagt, ta med din sambo. Han står ju brevid såhan ser ju inget.

• Emmilie

Hej! Jag har spolat äggledarna och jag tyckte faktiskt inte att det gjorde ont! Cellprov däremot va hemskt!!! Hoppas att det ger samma fina resultat för dig som det gjorde för luge... Jqg blev gravid direkt efter och nu sitter jag här med min underbara skatt på 8 mån! Lycka till!!!!

• Jessicca

Känns lite lugnare nu.. Clin: förstår att en sköterska ska va med. Det brukar dom ju också vara under "vanliga" gynundersökningar. Eftersom att jag va på gynbesök igår sa min gynläkare först att dom kunde göra det igår men det fanns tydligen ingen överläkare tillgänglig. Det är de jag tycker är konstigt.. Varför ska det vara en överläkare med?

• intetnyttpåplusfronten

Oh nej gör cellprov ont? :O Jag ska ju göra det snart... Borde jag ta med min man på det? :s

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • gipsybird

tänkte bara hoppa in härsnabbt och säga att ett sperma prov kostar oavsett vad du betalade för att träffa läkarennär ni gick tillsammans. det kan kost  mellan 350-1000 kr beroende län och om ni gör det på en privat kvinnoklinik vi ghjorde det på gbg kvinnoklinik och det kostade oss 900 kr.

och mig gjorde det inte så värst ont under spolningen obehagligt nbär de blåser upp balonngen men var inte oroli ta med din partner och håll honom i handen :) lycka till 

• Lantfjollan

Jag och min sambo håller just nu på med en utredning på Sophiahemmet i Stockholm. Han fick lämna spermieprov på Huddinge sjukhus och det kostade inget när han hade remiss. 

Jag har en fråga angående spolning av äggledare, fick ni något brev eller något om att ni skulle ta värktablett osv innan? Jag skulle maila Sophiahemmet när min mens kom och när jag gjorde det fick jag bara ett mail tillbaka med den tid jag ska vara där och vad hon som skulle göra spolningen heter, ingenting om ev värktabletter eller dylikt. Jag är otroligt nervös och lite rädd inför spolningen och hade gärna fått lite mer information. Men det kanske kommer ett brev? Bokade tiden i torsdags och ska dit nu på onsdag. 

• amandaa
    Lantfjollan skrev 2012-11-25 19:09:26 följande:
    Jag och min sambo håller just nu på med en utredning på Sophiahemmet i Stockholm. Han fick lämna spermieprov på Huddinge sjukhus och det kostade inget när han hade remiss. 

Jag har en fråga angående spolning av äggledare, fick ni något brev eller något om att ni skulle ta värktablett osv innan? Jag skulle maila Sophiahemmet när min mens kom och när jag gjorde det fick jag bara ett mail tillbaka med den tid jag ska vara där och vad hon som skulle göra spolningen heter, ingenting om ev värktabletter eller dylikt. Jag är otroligt nervös och lite rädd inför spolningen och hade gärna fått lite mer information. Men det kanske kommer ett brev? Bokade tiden i torsdags och ska dit nu på onsdag. 
    Hej!
    Jag spolade mina äggledare i höstas, fick brev hem med information om tabletter som jag skulle ta innan. Jag fick två starka "voltaren" (i brevet då) och skulle även få lugnande tabletter när jag kom dit. Du får säkert ett brev, eller så skiljer det sig från sjukhusen. Du behöver inte vara orolig, det kändes en del men dom slutade så fort de märkte att det gjorde för ont och de såg att det var fri passage. 
  • Jessicca
    Lantfjollan skrev 2012-11-25 19:09:26 följande:

Jag fick brev hem om att jag skulle ta iprem liknade en halvtimme innan besöket. Eftersom att det kan göra lite ont. När jag väl ska dit är jag super nervös så att jag skakar. Hade till och med haft en mardröm om besöket under natten. Nu är jag lite blyg och ville egentligen inte fråga om lugnande men tog mod till mig och förklara att jag var väldigt nervös och då fråga hon mig om jag ville ha lugnande. Tog det men inte för att skrämma dig nu så hjälpte inte. Och mitt besök var inte det roligaste eftersom att de även hade en som skulle lära upp sig där inne. samanlagt var det 4 st där inne. Min gynekolog en överläkare som gjorde själva spolningen en sköterska som höll mig i handen och sen den här som skulle lära upp sig. Och till de hela så hade min vanliga gynekolog blivit sjukskriven så fick även en ny. Men själva soplningen går fort. Läkaren som gjorde på mig såg att jag var nervös och försökte göra de så fort som möjligt. Det gjorde lite ont men hade nog inte gjort lika ont om han inte försökte göra allt så fort. Det kändes lite obehagligt också när de spruta in vätskan men det gjorde inte ont var bara lite obehagligt. Fick även voltaren när det var över. Läkaren såg också att jag skulle ha ägglossning inom fyra dagar efter besöket så han sa att det var bara att gå hem sen och rulla runt i sängen. Börja blöda lite efter undersökningen men de hade slutat till dagen efter. Det visa sig även att det inte hitta något fel på vare sig mig eller min sambo. Vi får försöka i två månader och ser om det går bättre efter spolningen. Men fick min mens förra lördan så får försöka igen.
Svar på tråden Spolning av ägglederna