• Anonym (TS)

Vad innebär 50 i IQ hos barn?

Om en sexåring har 50 i IQ, vad innebär det? Hur allvarlig utvecklingsstörning (om det innebär utvecklingsstörning)? Vad kan barnet göra på ett ungefär? Är det någon som har koll vore jag väldigt tacksam. Har googlat massor men inte hittat något vettigt.

• Svar på tråden Vad innebär 50 i IQ hos barn?
  • Anonym

Man säger att under 70 så är man behörig till särskolan pga att man har en utvecklingsstörning

• Anonym (TS)

Okej, men vad avgör om man har 50 eller 70 då? Mitt barn har inte gjort något IQ-test men jag skulle vilja veta ungefär hur man kan uppskatta det? Om han skulle ha 50, på vilken nivå skulle han vara då?

• Anonym

om du inte har testat honom, hur får du då för dig att han kan ha 50 i IQ?

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-10-16 21:13:26 följande:
    om du inte har testat honom, hur får du då för dig att han kan ha 50 i IQ?
    Det vet jag förstås inte, men jag vet att han har en utvecklingsstörning UNS. Men eftersom jag inte har något att jämföra med (som vad IQ50 skulle motsvara hos en 6åring) så kan jag ju inte heller gissa, så därav min fråga...

Men nu hittade jag på en sida "Vuxna personer med måttlig utvecklingsstörning har intelligenskvot (IQ) ca 35 - 49, deras utvecklingsålder är mellan ca 4 och 7 år"

Betyder det alltså att IQ50 är helt normalt för en 6åring?
  • spirituality
    Anonym (TS) skrev 2012-10-16 21:38:40 följande:
    Det vet jag förstås inte, men jag vet att han har en utvecklingsstörning UNS. Men eftersom jag inte har något att jämföra med (som vad IQ50 skulle motsvara hos en 6åring) så kan jag ju inte heller gissa, så därav min fråga...

Men nu hittade jag på en sida "Vuxna personer med måttlig utvecklingsstörning har intelligenskvot (IQ) ca 35 - 49, deras utvecklingsålder är mellan ca 4 och 7 år"

50 "vuxen-iq" antar jag att de menar. Åldern är även en faktor när man räknar IQ, det är stor skillnad på om en sexåring har 50 på ett IQ-test anpassat för sexåringar eller om han gör ett vuxentest.
  • enbyxaochenboll
    Anonym (TS) skrev 2012-10-16 21:38:40 följande:

Nej. IQ 50 hos ett barn, på ett test anpassat för barn, är inte normalt för en sexåring. Det är en måttlig utvecklingsstörning. Precis som ovanstående skrev, man utför olika test för barn och vuxna.
  • DrManhattan

Bara för trivia, om jag inte minns helt galet...

Så är ekvationen för IQ...

IQ = MÅ / KÅ * 100
    Där MÅ = Mental Ålder och KÅ = Kronologisk Ålder.

Så säg ett barn på 7 år som har ett beräknat IQ på 50, ger alltså 50 = x / 7 * 100,
    Och så har vi en ekvation som vi genom att dividera bort 100 på båda sidor får till 0,5 = x / 7
    Och lite snabbt så kan vi få fram att x = 0,5 * 7 vilket alltså ger en mental ålder på ca 3,5 år.

Med reservation för eventuell trötthetsfelräkning.

Reassembling myself was the first trick I learned.
  • Anonym (TS)

Tack så hemskt mycket! Så ungefär som ett 3-årigt barn vilket innebär en måttlig utvecklingsstörning? Då behöver jag bara se efter var en 3åring bör ligga i utvecklingen ungefär och jämföra.

• Anonym (TS)

Hittade detta som man ska kunna i 3-4 årsåldern.

rita cirklar, fyrkanter och huvudfotingar (kan inte, bara cirklar)
    vara mer oberoende (ja)
    lägga pussel med sex bitar och koncentrera sig på det i åtta till tio minuter (kan med lätthet)
    känna igen vardagsljud och härma dem, till exempel dammsugaren och telefonen (kan med lätthet)
    de vanligaste färgerna (kan sortera efter färg men har inget tal pga språksvårigheter)
    räkna två till tre föremål (kan)
    få bättre tidsuppfattning (hur mäter man det?)
    försöka lösa konflikter (ja)
    klä sig själva (inte på men av)
    gå upp och ner för en trappa utan att hålla i sig (kan med lätthet)
    gå baklänges (kan)
    hoppa jämfota på stället (kan)
    sparka på en boll (kan med lätthet)
    kasta en boll (kan med lätthet)
    rita en människa med huvud, armar och ben, en så kallad huvudfoting (kan inte)
    skruva av och på korkar på flaskor och lock på burkar. (kan)

• DrManhattan

Jag tror inte du ska ta det så bokstavligt, alla är individuella och en del personer kan saker som andra inte kan med liknande begåvningsunderlag.
    (Jag är dessutom osäker på om denna formel fortfarande är pålitlig, det finns flera olika skalor som IQ kan mätas i. Jag kan även tänka mig att just för barn så är det nog en ganska stordel som är uppskattning och gissning. För en vuxen individ finns det nog ett större underlag osv)

IQ är ingen siffra på vad en person klarar, det är ett mått på hur bra man är på att lösa ett problem man inte har någon tidigare kännedom om. Många hävdar man inte kan lära sig lösa "IQ tester" som ravens progressiva matriser osv (nu vet jag inte alls vad dom bedömmer barn med, men jag gissar det är något helt annat) personligen är jag ganska övertygad om det, det finns ett visst antal grundläggande "algorithmer" som brukar repeteras och man kan testa sig fram. Sedan vet jag förvisso inte hur andra finner det.

Men kortfattat det är en siffra, stirra dig inte blind på den- vad barnet är kapabelt till eller inte märker du nog lättast genom utvärdering snarare än genom att försöka tolka det som en regelbok vad man bör kunna vid en viss nivå.

Reassembling myself was the first trick I learned.
Svar på tråden Vad innebär 50 i IQ hos barn?