• Anonym

Sertralin och amning ?

Har fått sertralin utskrivet men ja ammar . Läkaren jag hade var ej färdigutbildad och hade ej hört om medecin tidigare. Han sa att man ej bör ta sertralin när man ammar men Inge negativt har rapporterats vid användning under amning . Men apotekaren som jag fick medecin av sa att det var låg risk på denna medecin vid amning och han ansåg stt det inte var någon fara men stt jag ska lyssna på läkarens inrådan . Är det någon som ätit vid amning . Vill så gärna börja med medecin men vet inte om jag vågar ? Om ni fått det utskrivet vid amning vad har läkaren sagt om det då ? Snälla behöver höra om många åsikter så man kan ställa sig mer till hur man ska göra . Jag är verkligen jätte deprimera och har jätte mycket ångest !

• Svar på tråden Sertralin och amning ?
  • Angel 87

Hej. Jag tog det när jag var gravid, och har för mig att jag även tog det under amningen sen också. (slutade ta dom mitt i där någonstans om jag minns rätt)
    Enligt läkaren och barnmorskan skulle det inte vara någon fara. :)
    Ring sjukvårdsupplysningen eller liknande och fråga om du är osäker?  

MVH Angelica 

blogg.mama.nu/angel/ ~*~ Samuel 30/4-11 ~*~
  • Anonym

Oki har läst en del på internet och verkar vara en hel del som fått utskrivet under amningen men vissa inte men verkar vara färre . Som jag tex men i mitt fall tror jag det beror på oerfaren läkare han kunde inte svenska språket så bra heller så tror inte han förstog allt han läste på FASS. Men vill höra ännu fler som fått det utskrivet eller ej ?????? Och varför isåfall

• Anonym

Någon mer ?

• Anonym

Jag har ätit det i många år, även under graviditet och många månaders amning. De jag har pratat med inom sjukvården har alla sagt att det inte är några problem. Det är väl inte klarlagt om/hur mycket som går över i mjölken, men de jag har frågat menar att mammans välmående är så pass viktigt att man väljer att medicinera ändå.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-16 22:21:43 följande:
    Jag har ätit det i många år, även under graviditet och många månaders amning. De jag har pratat med inom sjukvården har alla sagt att det inte är några problem. Det är väl inte klarlagt om/hur mycket som går över i mjölken, men de jag har frågat menar att mammans välmående är så pass viktigt att man väljer att medicinera ändå.

Jo fast jag vill ju inte medicinera mig själv för att må bättre om det kan skada bebis allvarligt .? För är det det dom menar när dom säger att det stt det är viktigt och medicinera mamman ändå .? Har du sett någon påverkan på barnen ? Hur mår som nu
  • Anonym

Jag äter sertralin mot ångest och social fobi och har gjort det sen min bebis var fem månader (snart10 mån nu)

Min läkare påstår att bara någon procent av det man äter går över i mjölken (2% har jag för mig). Jag har inte märkt något negativt på mitt barn , då skulle jag slutat direkt.

• Anonym

Nej, det skadar inte barnen allvarligt. Däremot är man väl försiktiga med att uttala sig tvärsäkert, då det inte finns jättemycket forskning. Men min barnmorska sa ungefär att "idag går var och varannan kvinna på ssri-preparat, hade det funnits risker hade det framkommit nu". Googla Zoloft (samma fast dyrare) + amning så finns mycket. Tex www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/säkert-med-antidepressiva-läkemedel-vid-graviditet-och-amning-920. Mitt barn har mått prima under både graviditet och amning. Inga konstigheter nånstans.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-16 22:53:01 följande:
    Jag äter sertralin mot ångest och social fobi och har gjort det sen min bebis var fem månader (snart10 mån nu) Min läkare påstår att bara någon procent av det man äter går över i mjölken (2% har jag för mig). Jag har inte märkt något negativt på mitt barn , då skulle jag slutat direkt.

funkar det bra mot social fobi ? Nej förstår du skulle sluta direkt då . Men jag är rädd för sånt som spädbarnsdöd , andningsuppehåll och sådant farligt . Att det skulle kunna bli nå sånt av medecin .
  • Anonym

Jag tog sertralin under graviditeten, frågade läkaren hur jag skulle göra med amningen, och hon sa tvärsäkert att jag skulle amma som vanligt.  Det var ingen fara.
    Den läkaren arbetade uteslutande med gravida kvinnor på MVC, så jag litade på henne.
    Förstår dock att du blev osäker på läkaren du träffade, det hade jag också blivit.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-17 21:49:07 följande:
    Jag tog sertralin under graviditeten, frågade läkaren hur jag skulle göra med amningen, och hon sa tvärsäkert att jag skulle amma som vanligt.  Det var ingen fara. Den läkaren arbetade uteslutande med gravida kvinnor på MVC, så jag litade på henne. Förstår dock att du blev osäker på läkaren du träffade, det hade jag också blivit.

Okej hjälper sertralin mot ångest och depression för dej ? Du har inte märkt något på barnet ?
Svar på tråden Sertralin och amning ?