• Anonym

Sertralin och amning ?

Har fått sertralin utskrivet men ja ammar . Läkaren jag hade var ej färdigutbildad och hade ej hört om medecin tidigare. Han sa att man ej bör ta sertralin när man ammar men Inge negativt har rapporterats vid användning under amning . Men apotekaren som jag fick medecin av sa att det var låg risk på denna medecin vid amning och han ansåg stt det inte var någon fara men stt jag ska lyssna på läkarens inrådan . Är det någon som ätit vid amning . Vill så gärna börja med medecin men vet inte om jag vågar ? Om ni fått det utskrivet vid amning vad har läkaren sagt om det då ? Snälla behöver höra om många åsikter så man kan ställa sig mer till hur man ska göra . Jag är verkligen jätte deprimera och har jätte mycket ångest !

• Svar på tråden Sertralin och amning ?
  • Blaha

Jag äter sertralin mot depression och social fobi. Jag åt den under graviditet och nu ammar jag med den medicinen. Vet flera som ammat med den medicinen.

Har inte alls märkt något negativt på mitt barn! Har pratat med många läkare, alla har sagt att deras erfarenhet är att Sertralin i överlag är ofarligt för barnet.

• Anonym
    Blaha skrev 2012-10-18 20:09:08 följande:
    Jag äter sertralin mot depression och social fobi. Jag åt den under graviditet och nu ammar jag med den medicinen. Vet flera som ammat med den medicinen. Har inte alls märkt något negativt på mitt barn! Har pratat med många läkare, alla har sagt att deras erfarenhet är att Sertralin i överlag är ofarligt för barnet.

Okej låter ju bra . Har den hjälp mot depression ? Och mot social fobi då ?
  • Blaha

Anonym: Ja den har hjälpt mot både depression och social fobi. Nu har jag dock drabbats av en förlossningsdepression, äter bara 50 mg sertralin. Ska ev. höja dosen snart.

• Anonym
    Blaha skrev 2012-10-18 20:38:58 följande:
    Anonym: Ja den har hjälpt mot både depression och social fobi. Nu har jag dock drabbats av en förlossningsdepression, äter bara 50 mg sertralin. Ska ev. höja dosen snart.

Okej vd skönt . Hjälpte den mycket så du märkte stor skillnad ? Hur lång tid tog det innan det börja verka ? Vart det värre i början som brukar ju säga man kan må sämre i början .
  • Blaha

Jag har ätit otroligt många mediciner så jag vet att mitt individuella svar betyder inte så stor roll. (det är normalt att en medicin inte ger effekt, det är normalt att man mår sämre innan man mår bättre, man måste testa sig fram, alla reagerar olika på olika mediciner!)

Men iaf; jag mådde sämre efter någon dag... Sedan vände det helt enkelt.

Jag har helt klart märkt en stor skillnad efter att jag tagit medicinen.

• Anonym
    Blaha skrev 2012-10-18 21:48:12 följande:
    Jag har ätit otroligt många mediciner så jag vet att mitt individuella svar betyder inte så stor roll. (det är normalt att en medicin inte ger effekt, det är normalt att man mår sämre innan man mår bättre, man måste testa sig fram, alla reagerar olika på olika mediciner!) Men iaf; jag mådde sämre efter någon dag... Sedan vände det helt enkelt. Jag har helt klart märkt en stor skillnad efter att jag tagit medicinen.

Okej hur länge vart du sämre och hur vart du bättre ? Kul å höra andras historier
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-18 18:43:48 följande:

Okej hjälper sertralin mot ångest och depression för dej ? Du har inte märkt något på barnet ?
    Ja, det hjälper bra tycker jag!   Nej, jag har inte märkt något på barnet.  Det enda var att han fick lite skakningar när han precis fötts, men därefter ingenting.   Han är 2,5 år nu.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-18 22:17:09 följande:
    Ja, det hjälper bra tycker jag!   Nej, jag har inte märkt något på barnet.  Det enda var att han fick lite skakningar när han precis fötts, men därefter ingenting.   Han är 2,5 år nu.

Okej hur hjälpte medecin då ? Skulle vara intressant å höra och hur lång tid tog det tills den hjälpte ? Var det an markant skillnad ?
  • Anonym

Någon mer som fått sertralin utskrivet när ni ammat ?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-18 22:36:57 följande:

Okej hur hjälpte medecin då ? Skulle vara intressant å höra och hur lång tid tog det tills den hjälpte ? Var det an markant skillnad ?
    Jag mådde bättre helt enkelt!  Den hjälpte mig ur depressionen.
    Det tog några veckor innan det hjälpte, om jag inte minns fel! 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-19 17:47:54 följande:
    Jag mådde bättre helt enkelt!  Den hjälpte mig ur depressionen. Det tog några veckor innan det hjälpte, om jag inte minns fel! 

Okej vill verkligen börja äta sertralin låter så lovande . Ska prata med Bvc på måndag dom borde ju veta lite om vilka medeciner som kan ges till ammande ?
  • Anonym (Trött)

Hur stor dos äter ni? Jag äter 50 och ammar! Funderar på att höja den?

• Anonym
    Anonym (Trött) skrev 2012-10-24 10:54:03 följande:
    Hur stor dos äter ni? Jag äter 50 och ammar! Funderar på att höja den?
    Jag äter 50, och har gjort hela tiden.
  • Anonym

Var hos en läkare på Bvc i måndags och prata med läkaren där och det var Inge problem alls att äta sertralin vid amning . Han läste ur nyaste läkarboken . :) så bra då är det bara att fortsätta amma samtidigt som jag äter medicin känns jättebra

• Anonym

har nu ätit sertralin sen i måndags. satt nyss och läste om biverkningar och blev rädd ska man verkligen våga äta denna medicin ???

kopierar biverkningarna och tar fet stil på dom biverkningar jag tyckte lät värst .det är ju riktigt otäcka biverkningar. jämförde med lite andra mediciner och dom hade inte lika många och inte lika farliga biverkningar.

Är ni som äter denna medicin inte rädda för dessa biverkningar ????  

Vanliga biverkningar 1-10 av 100  :halsont, anorexi, ökad aptit, depression, känna sig konstig, mardrömmar, ångest, upprördhet, oro, minskat sexuellt intresse, tandagnisslan, domningar och stickningar, skakningar, muskelsträckning, onormal smak, bristande uppmärksamhet, synstörningar, öronringningar, hjärtklappning, värmevallningar, gäspningar, magont, kräkningar, förstoppning, orolig mage, gaser, utslag, ökade svettningar, muskelvärk, sexuella störningar, potensproblem, smärta i bröstkorgen.

Mindre vanliga biverkningar (förekommer hos 1-10 patienter av 1 000):

luftrörskatarr, rinnande näsa, hallucinationer, kraftig lyckokänsla, likgiltighet, onormala tankar, kramper, ofrivilliga muskelsammandragningar, onormal koordination, inte kunna vara still, minnesförlust, minskade känslor, talsvårigheter, yrsel när man ställer sig upp, migrän, öronont, snabba hjärtslag, högt blodtryck, vallningar, andningssvårigheter (eventuellt med väsljud), andfåddhet, näsblod, problem i matstrupen, svårigheter att svälja, hemorrojder, ökad salivavsöndring, störningar i tungrörelserna, rapningar, ögonsvullnad, mörklila fläckar i huden, håravfall, kallsvettning, torr hud, nässelfeber, inflammation i led och ben, muskelsvaghet, ryggont, muskelryckningar, behov att kissa på natten, oförmåga att kissa, ökad urinmängd, behöva kissa oftare, problem med att kissa, vaginal blödning, sexuella problem hos kvinnor, sjukdomskänsla, frossa, feber, svaghet, törst, viktnedgång, viktuppgång.

Sällsynta biverkningar (förekommer hos 1-10 patienter av 10 000):

tarmproblem, öroninfektion, cancer, svullna körtlar, högt kolesterolvärde, lågt blodsocker, fysiska symtom på grund av stress eller sinnesrörelse, läkemedelsberoende, psykotisk störning, aggression, förföljelsemani, självmordstankar, sömngång, för tidig utlösning, koma, onormala rörelser, svårigheter att röra sig, ökad sinnesförnimmelse, störd sinnesförnimmelse, grön starr, problem med tårflödet, fläckar framför ögonen, dubbelseende, ljuset sticker i ögonen, ögonblödning, förstorade pupiller, hjärtattack, långsamma hjärtslag, hjärtproblem, dålig cirkulation i armar och ben, täppt i halsen, snabb andning, långsam andning, talsvårigheter, hicka, blod i avföringen, ont i munnen, sår på tungan, tandproblem, tungproblem, munsår, problem med leverfunktionen, hudproblem med blåsor, utslag i hårbotten, onormal hårstruktur, onormal hudlukt, bensjukdom, minskad urinmängd, urininkontinens, svårigheter att kissa, kraftig vaginal blödning, torr vagina, rodnad och smärta i penis och förhud, underlivsflytning, förlängd erektion, utsöndring från brösten, bråck, minskad läkemedelstolerans, gångsvårigheter, onormala laboratorievärden, onormal sperma, skada, kärlutvidgningsoperation.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-25 22:18:21 följande:
    har nu ätit sertralin sen i måndags. satt nyss och läste om biverkningar och blev rädd ska man verkligen våga äta denna medicin ???

kopierar biverkningarna och tar fet stil på dom biverkningar jag tyckte lät värst .det är ju riktigt otäcka biverkningar. jämförde med lite andra mediciner och dom hade inte lika många och inte lika farliga biverkningar.

Är ni som äter denna medicin inte rädda för dessa biverkningar ????  

Vanliga biverkningar 1-10 av 100  :halsont, anorexi, ökad aptit, depression, känna sig konstig, mardrömmar, ångest, upprördhet, oro, minskat sexuellt intresse, tandagnisslan, domningar och stickningar, skakningar, muskelsträckning, onormal smak, bristande uppmärksamhet, synstörningar, öronringningar, hjärtklappning, värmevallningar, gäspningar, magont, kräkningar, förstoppning, orolig mage, gaser, utslag, ökade svettningar, muskelvärk, sexuella störningar, potensproblem, smärta i bröstkorgen.

Mindre vanliga biverkningar (förekommer hos 1-10 patienter av 1 000):

luftrörskatarr, rinnande näsa, hallucinationer, kraftig lyckokänsla, likgiltighet, onormala tankar, kramper, ofrivilliga muskelsammandragningar, onormal koordination, inte kunna vara still, minnesförlust, minskade känslor, talsvårigheter, yrsel när man ställer sig upp, migrän, öronont, snabba hjärtslag, högt blodtryck, vallningar, andningssvårigheter (eventuellt med väsljud), andfåddhet, näsblod, problem i matstrupen, svårigheter att svälja, hemorrojder, ökad salivavsöndring, störningar i tungrörelserna, rapningar, ögonsvullnad, mörklila fläckar i huden, håravfall, kallsvettning, torr hud, nässelfeber, inflammation i led och ben, muskelsvaghet, ryggont, muskelryckningar, behov att kissa på natten, oförmåga att kissa, ökad urinmängd, behöva kissa oftare, problem med att kissa, vaginal blödning, sexuella problem hos kvinnor, sjukdomskänsla, frossa, feber, svaghet, törst, viktnedgång, viktuppgång.

Sällsynta biverkningar (förekommer hos 1-10 patienter av 10 000):

tarmproblem, öroninfektion, cancer, svullna körtlar, högt kolesterolvärde, lågt blodsocker, fysiska symtom på grund av stress eller sinnesrörelse, läkemedelsberoende, psykotisk störning, aggression, förföljelsemani, självmordstankar, sömngång, för tidig utlösning, koma, onormala rörelser, svårigheter att röra sig, ökad sinnesförnimmelse, störd sinnesförnimmelse, grön starr, problem med tårflödet, fläckar framför ögonen, dubbelseende, ljuset sticker i ögonen, ögonblödning, förstorade pupiller, hjärtattack, långsamma hjärtslag, hjärtproblem, dålig cirkulation i armar och ben, täppt i halsen, snabb andning, långsam andning, talsvårigheter, hicka, blod i avföringen, ont i munnen, sår på tungan, tandproblem, tungproblem, munsår, problem med leverfunktionen, hudproblem med blåsor, utslag i hårbotten, onormal hårstruktur, onormal hudlukt, bensjukdom, minskad urinmängd, urininkontinens, svårigheter att kissa, kraftig vaginal blödning, torr vagina, rodnad och smärta i penis och förhud, underlivsflytning, förlängd erektion, utsöndring från brösten, bråck, minskad läkemedelstolerans, gångsvårigheter, onormala laboratorievärden, onormal sperma, skada, kärlutvidgningsoperation.

Jo, klart man kan bli rädd om man läser om biverkningarna, men det är många mediciner som man tänker är harmlösa som också kan ha hemska biverkningar.

De biverkningar jag råkat ut för är:  depression, känna sig konstig, mardrömmar, ångest, gäspningar, utslag, ökade svettningar.  Kanske något mer.
    Men det var bara de första veckorna, nu lider jag inte av några biverkningar längre.  

Tänk på att vara försiktig med alkohol, särskilt i början! 
  • Anonym

Ex på andra vanliga (dock receptfria) läkemedel som kan ha otrevliga biverkningar, även om listan inte är lika lång: 

Nipaxon(mot hosta):  

Vanliga (fler än 1 av 100 patienter): Huvudvärk, dåsighet.Mindre vanliga (färre än 1 av 100 patienter): Yrsel, bröstsmärtor, illamående, kräkningar, buksmärtor, hudutslag.

Sällsynta (färre än 1 av 1000 patienter):Överkänslighetsreaktioner, andnöd, snuva, hallucinationer,inflammation i ögats yttre hinna.

Hos vissa personer kan noskapin ge upphov till intensiva buk/bröstsmärtor ½-4 timmar efter intag. Smärtorna går över av sig själv efter 1-3 timmar.

Alvedon:

Sällsynta (färre än 1 person av 1000 drabbas): Hudutslag, leverskada, nedsatt njurfunktion. Allergiska reaktioner såsom nässelutslag, svullnad av ansikte, läppar, tunga och/eller svalg, ibland med andnöd och sväljningssvårigheter (angioödem).

Ipren: 

Vanliga (hos fler än 1 av 100): Trötthet, huvudvärk. Magbesvär, diarré, illamående, kräkningar (besvären minskar i regel om man tar Ipren tillsammans med mat). Hudutslag.

Mindre vanliga (hos färre än 1 av 100): Allergiska reaktioner (astmanässelutslag, hösnuva, slemhinnesvullnad i mun och hals). Blödning från mag-tarmkanalen. Magsår. Sömnlöshet, lätt oro. Synrubbningar eller hörselpåverkan, som försvinner när behandlingen avbryts.

Sällsynta (hos färre än 1 av 1000): Vätskeansamling (ödem), minskat antal blodplättar eller vita blodkroppar. "Brustet magsår". Lever- och njurpåverkan. Överhudsavlossning (epidermal nekrolys), hudrodnad (erythema multiforme). Hjärnhinneinflammation utan bakteriell orsak (i de flesta fall där hjärnhinneinflammationrapporterats har någon form av autoimmun grundsjukdom förelegat). Depression. Förvirring. Nedsatt synförmåga.

Förstoppning, väderspänning, högt blodtryckhjärtsviktsamt allvarliga hudreaktioner (såsom Stevens Johnsons syndrom och toxisk epidermal nekrolys) har rapporterats i mycket sällsynta fall i samband med användning av antiinflammatoriska medel (NSAID).

Läkemedel som Ipren kan medföra en liten ökad risk för hjärtinfarkt eller stroke.

Källa: Fass
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-26 15:32:46 följande:
    Ex på andra vanliga (dock receptfria) läkemedel som kan ha otrevliga biverkningar, även om listan inte är lika lång:  Nipaxon(mot hosta):   Vanliga (fler än 1 av 100 patienter): Huvudvärk, dåsighet.Mindre vanliga (färre än 1 av 100 patienter): Yrsel, bröstsmärtor, illamående, kräkningar, buksmärtor, hudutslag. Sällsynta (färre än 1 av 1000 patienter):Överkänslighetsreaktioner, andnöd, snuva, hallucinationer,inflammation i ögats yttre hinna. Hos vissa personer kan noskapin ge upphov till intensiva buk/bröstsmärtor ½-4 timmar efter intag. Smärtorna går över av sig själv efter 1-3 timmar. Alvedon:  Sällsynta (färre än 1 person av 1000 drabbas): Hudutslag, leverskada, nedsatt njurfunktion. Allergiska reaktioner såsom nässelutslag, svullnad av ansikte, läppar, tunga och/eller svalg, ibland med andnöd och sväljningssvårigheter (angioödem). Ipren:  Vanliga (hos fler än 1 av 100): Trötthet, huvudvärk. Magbesvär, diarré, illamående, kräkningar (besvären minskar i regel om man tar Ipren tillsammans med mat). Hudutslag. Mindre vanliga (hos färre än 1 av 100): Allergiska reaktioner (astma, nässelutslag, hösnuva, slemhinnesvullnad i mun och hals). Blödning från mag-tarmkanalen. Magsår. Sömnlöshet, lätt oro. Synrubbningar eller hörselpåverkan, som försvinner när behandlingen avbryts. Sällsynta (hos färre än 1 av 1000): Vätskeansamling (ödem), minskat antal blodplättar eller vita blodkroppar. "Brustet magsår". Lever- och njurpåverkan. Överhudsavlossning (epidermal nekrolys), hudrodnad (erythema multiforme). Hjärnhinneinflammation utan bakteriell orsak (i de flesta fall där hjärnhinneinflammationrapporterats har någon form av autoimmun grundsjukdom förelegat). Depression. Förvirring. Nedsatt synförmåga. Förstoppning, väderspänning, högt blodtryck, hjärtsviktsamt allvarliga hudreaktioner (såsom Stevens Johnsons syndrom och toxisk epidermal nekrolys) har rapporterats i mycket sällsynta fall i samband med användning av antiinflammatoriska medel (NSAID). Läkemedel som Ipren kan medföra en liten ökad risk för hjärtinfarkt eller stroke.
    Källa: Fass

Okej då men Ipren tar du ju inte varje dag . Sertralin tar du ju varje dag under kanske ett halvår . Kollade med andra lyckopiller som cipralex den medicin hade inte såna allvarliga biverkningar som cancer , psykotiskt tillstånd , hjärtinfarkt och coma riktigt hemska biverkningar ju ?! Eller Tror du tex att dom skrivit coma som en biverkning för att en person fått det när den ätit sertralin fast det kanske egentligen berodde på nå annat ?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-26 21:34:20 följande:

Okej då men Ipren tar du ju inte varje dag . Sertralin tar du ju varje dag under kanske ett halvår . Kollade med andra lyckopiller som cipralex den medicin hade inte såna allvarliga biverkningar som cancer , psykotiskt tillstånd , hjärtinfarkt och coma riktigt hemska biverkningar ju ?! Eller Tror du tex att dom skrivit coma som en biverkning för att en person fått det när den ätit sertralin fast det kanske egentligen berodde på nå annat ?
    Jag har ätit smärtstillande liknande Ipren i många veckor, och risken för biverkningar är sådant man får ta.
    Risken för allvarliga biverkningar är trots allt väldigt liten.

Vilket läkemedelsföretag står bakom din medicin?

I bland är det så att alla biverkningar måste uppges, även de som är extremt ovanliga, och även de som inte bevisats ha klart samband med medicinen i fråga.

Svar på tråden Sertralin och amning ?