• Svinto

8 åring sova hos föräldrarna?

Vår 8 åring sover oroligt om nätterna. Drömmer mycket o ser och hör saker....
    Har sagt till henne att  hon ska sova i sin säng varannan natt o komma in till oss varannan.

Har gått bra några nätter men nu är det jobbigt också.

Sover era 8-åringar hos er?

Kanske är det inte så farligt om hon somnar i sitt rum o kommer in till oss varje natt sen? Förhoppningsvis gör hon inte det när hon är 15 år  

Det finns ju värre saker- eller hur??

Hur tänker ni?

• Svar på tråden 8 åring sova hos föräldrarna?
  • Mälaröbo

Vår 7-åring har perioder när han kommer in till oss. Vi har löst det så att vi lagt en madrass under vår säng som han får dra fram och lägga sig på. Ibland vaknar vi ändå på morgonen av att han ligger mellan oss men oftast lägger han sig på madrassen.
    Det viktigaste vi präntat i honom är att han INTE får väcka oss i onödan, men gärna smyga in och lägga sig. 

• mamma al

Vår 8-åring sover ofta antingen inne i vårt sovrum mellan oss eller så tar han och min man varsin del av hörnsoffan ute i TV-rummet.  Ett barn som behöver närhet ska få det tycker jag. Jag tror inte heller att han kommer när han är 15:)

Det känns som att 8 år är en känslig ålder. Mycket tankar coh funderingar och mardrömmar har vi här för tillfället. Klart att man vill vara nära en vuxen då.

• minafinastebarn

Våra killar på 7 och 8 somnar alltid i sina sängar.. Kommer in nästan varje natt. Har ställt upp extrasäng hos oss.
    Stör inte oss, när de är tonåringar vill de nog inte sova hos mamma o pappa :)
    Vi har sovrum på olika våningar i huset.

• Kodia

Det beror ju på om ni tycker att det är ett problem eller inte. Om det gör att ni inte kan sova, så får ni ta tag i et, på något sätt. Om det inte är ett problem för er tycker jag att ni ska låta henne komma så ofta hon vill, men det är nog bra att hon åtminstone somnar i sin egen säng.
    Vår dotter kom också till oss varje natt när hon var 8 år. Nu är hon 10, och kommer max en natt/månad (tyvärr, för det var rätt mysigt, i alla fall på hegerna...

• Svinto

Tack för era svar.

Vi brukar också ha en madrass på golvet som hon alltid ligger på inne hos oss (hon far annars som en propeller). Hon får smyga in utan att väcka oss.
    Vi har bara toaletten mellan vårt o hennes sovrum.

Vill gärna hon somnar i sin egen säng o ligger i den fram till kl 12. Sen får hon gärna komma in till oss.

• elinaehn

Jag tror på att följa sitt barn där. Ge trygghet och närhet så länge hon behöver.

• Norrskenet

Vår 9-åriga dotter kommer ofta i sömnen o lägger sig i vår säng. Kommer inte ens ihåg att hon kommit till oss. 11-åriga sonen har också nu fått en period där han säger att han ej kan sova själv o då får det vara så. Jag tror inte de gör det sen när de är 15 år iaf!

• PetraD

Har en på sju och en på snart nio som sover hos mig/oss någon gång ibland

• fortsätt paddla

2åringen sover alltid hos oss. 5åringen vaknar på natten och kommer in ibland.8 åringen sover som tur är oftast tungt när hon väl somnat, men det har hänt att vi ligger fem stycken i sängen på morgonen. Trångt men lite mysigt.
    Finns platsen och det funkar så ser jag inget problem med nattgäster:)
    Men, nu är det skönt att få sträcka på sig ibland så den yngsta flyttar nog ut hon med snart.

• Stjärnstoft

Vår åttaåring kommer till oss nästan varje natt. Vi tycker det är ok. Hon stör oss mkt lite.
    Vår sexåring kommer i princip aldrig över.
    Tänk så olika vi människor är :)

Svar på tråden 8 åring sova hos föräldrarna?