• Anonym (8)

Tog blodprov och fick 8 i S-CRP-värde. Farligt?

Ja, för ett par veckor sedan så var jag på vårdcentralen och tog blodprover inför en eventuell operation. Nu fick jag hem resultaten och då blev jag orolig för man skulle ha max 5 i S-CRP-värde och jag hade 8. Googlade förstås på det och då kunde förhöjt värde tyda på cancer, hjärtinfarkt och allt möjligt. Borde jag vara orolig? 8 är ju ingen jätteförhöjning, men ändå. Kan det ha berott på förkylningen jag hade då eller borde jag gå till vårdcentralen och be om att bli utredd för säkerhets skull?

Någon som vet hur högt S-CRP-värde man skall ha för att det skall finnas risk för att någonting farligt är på gång?

• Svar på tråden Tog blodprov och fick 8 i S-CRP-värde. Farligt?
  • Anonym (läkarstudent)

CRP på 8 säger ingenting, låter helt ofarligt förutsatt att dina andra prover var normala

• Anonym (8)

Vad skönt, jag blev lite orolig för jag hittade bara att man skall ligga under åtta och ligger man "högt" så kan det bero på farligheter. Det stod dock inte hur högt "högt" var. :)

• momto5

8 berodde säkerligen på din dåvarande förkylning. Helt ofarligt,lovar!!!   Man ska ha en bra bit över 100 för att det ska blir riktigt farligt!

• Coyote

Som de andra säger, ett crp på 8 är bara lätt förhöjt, och berodde säkerligen på att du var förkyld. Börjar man närma sig 100 och över det så är det något på tok som troligen behöver behandlas, och inte främst cancer och hjärtinfarkt.

• Anonym (svea)

runt hundra brukar de säga om man har tex lunginflammation, dottern låg inne med misstänkt blindtarm med typ 70, så 8 ska nog inte vara nån fara

• Jodyanna

8 är ju normalt... de är ju runt 8 man drar gränsen? så var d när jag jobbade på sjukhus iallafall....

• Millan1984

8 är inget farligt...som värst har jag haft 230 och drogs med 70 i sänka i flera månader...

• Ayaanle

Jag har testat idag och det blev CRP <8 det står på pappar og vet inte vad hander efter!!!!!

• klyban
    Ayaanle skrev 2016-08-29 15:20:05 följande:
    Jag har testat idag och det blev CRP <8 det står på pappar og vet inte vad hander efter!!!!!

En enklare infektion indikerar det på, oftast inget att höja ögonbryna över.
    En polare hade 3-400 har jag för mig, läkarna sa närmare döde utan att dö kan man inte komma.

Själv legat på 90-110 2 gånger, och då är man inte skön längre.

Svar på tråden Tog blodprov och fick 8 i S-CRP-värde. Farligt?