Haha, jag sitter här och svär åt mig själv för att jag själv inte pluggar =P
Har alltid haft samma problem med distraktion. Det första och viktigast steget för mig är att isolera mina största distraktionsmoment - för mig är det internet. Behöver jag inte datorn i plugget ska inte datorn vara igång eller ens i närheten. Jag förbjuder mig själv att göra något annat alls än att plugga, jag får inte kolla sms, mejl, facebook, eller ens brevlådan utanför dörren.
Nästa steg är att sätta mig i en trevlig miljö. Jag ska helst inte sitta hemma i soffan där jag jämt slösurfar för då börjar jag slösurfa istället för att plugga i soffan.. Sätter jag mig på bänken ute i parken eller i skolan får jag mycket lättare att koncentrera mig på att plugga.
Sen försöker jag göra själva arbetet tillräckligt stimulerande för att jag ska aktivera hela hjärnan. Ibland har man faktiskt problemet att hjärnan är understimulerad, därför försöker den distrahera sig själv med att göra fler saker samtidigt. För tillfället har jag mycket anteckningar i mitt plugg och jag sysselsätter mig med att färgkoda alla mina anteckningar. Jag använder fyra pennor (två ljusa och två mörka i respektive nyanser
) som gör mig glad av att titta på. Mindmaps är också ett sånt där fint grafiskt hjälpmedel som faktiskt räddade mig på senaste tentan!
Fastnar jag på en uppgift försöker jag hoppa vidare till nästa så fort som möjligt för att jag inte psykiskt ska låsa mig vid den och fördöma den som omöjlig.
Det absolut bästa hjälpmedel som slår allt är definitivt en pluggkamrat.
Så, nu ska jag ta och leva som jag lär! (Dvs, stäng ned FL, flytta mig från soffan, plocka fram mina pennor och göra en mindmap, byta uppgift istället för den här tråkiga samt sluta vara socialfobisk och lära känna folk i klassen)
Lycka till!