• Anonym

får F på alla prov..

Jag går i 2an på gymnasiet och vi har en del prov. Om vi har prov tänker jag alltid att jag ska klara det osv. Jag vet absolut inte hur man pluggar. Så fort jag sitter och pluggar så fokuserar jag inte på det utan jag gör något helt annat. Jag vet inte hur jag ska göra... Jag får aldrig ett godkänt! Jag får alltid F och sen göra om det. Jag har en jävla press på mig hemma också... Jag ve tinte hur jag ska göra :(. Mår dåligt att jag bara har lust att hoppa av skolan. Gråter oftast varje kväll. Åh, någon som har tips? :(

• Svar på tråden får F på alla prov..
  • Lajkie

Vill bara säga att jag gick ut gymnasiet med urdåligt betyg! Hade ingen studieteknik öht, kunde inte få in något i skallen.
    I efterhand har jag insett att jag var alldeles för ointresserad och ung. Jag har pluggat i 1,5 år på komvux nu med bra betyg i samtliga ämnen.

Nu räcker det liksom att vara aktiv på lektionerna och sen googla lite.
    Många blir även hjälpt av att lyssna på musik under pluggtid och ett annat tips är att göra mindmaps! Att rita och klottra under inlärning hjälper många! (Mig tex)

• Lajkie

Men hoppa absolut inte av. Be om hjälp av läraren, hitta en pluggkompis?

• Vilda Tiger

Gå till din mentor eller klassföreståndare och be om hjälp med studieteknik!

• Anonym
    Lajkie skrev 2012-10-16 23:08:50 följande:
    Vill bara säga att jag gick ut gymnasiet med urdåligt betyg! Hade ingen studieteknik öht, kunde inte få in något i skallen.
    I efterhand har jag insett att jag var alldeles för ointresserad och ung. Jag har pluggat i 1,5 år på komvux nu med bra betyg i samtliga ämnen.

Nu räcker det liksom att vara aktiv på lektionerna och sen googla lite.
    Många blir även hjälpt av att lyssna på musik under pluggtid och ett annat tips är att göra mindmaps! Att rita och klottra under inlärning hjälper många! (Mig tex)
    Tack för ett snabbt och bra svar! Det värmer. Ska sätta mig imorgon och lyssna på musik kladda och bara plugga plugga! Jag har bestämt mig nu att jag ska få ett minst ett E på detta! 
  • Anonym (Anonym)

Vet hur det känns. Har dock aldrig haft problem att bli godkänd, men att plugga har aldrig varit min grej till i trean, då hände något. Plötsligt i trean så gick det upp för mig att: ahaa de här betygen är avgörande för min framtid! Trots att jag tidigare inte haft någon vidare studieteknik så hittade jag min grej. Jag ställer en äggklocka, på tex 30 min och bestämde att när jag har pluggat dessa 30 min så fick jag göra något roligt i 15.

Vet inte om det är mycket till hjälp men det funkade för mig. Verkar ju som om du uppriktigt sagt vill lösa detta, testa äggklockan och funkar inte det så ta kontakt med studievägledaren, det finns till för att stötta!

Lycka till! Jag vet att du kan fixa det :)

• Stålmamma

Jag tycker det är jätte svårt att tex sätta mig och läsa en text rätt upp och ner o tro att jag ska lära mig något av det. Det blir betydligt lättare att svara på frågor och gå tillbaka i texten för att få svaren då läser man texten på ett helt annat sätt eftersom du söker svar än att bara läsa rätt upp o ner. Finns det inte redan färdiga frågor i boken så kan du plocka ut och göra egna frpgor av texen. Eller att din lärare kan hjälpa dig att göra frågor. Glosor är oxå lättare att lära sig i en text än bara sitta o tragla glosorna som de är

• Lavish

Tycker du ska lägga ner lite tid på att hitta en bra studieteknik som funkar för dig.

Jag vet inte om det här bara låter enkelt för mig och inte är så lätt som det låter, men försök se vad det är lärarna tycker är viktigast att du kan. Försök se vad som de återkommer till flera gånger på lektionerna och lägger mycket tid på att gå igenom. Se till att plugga mest på det. Det som de går igenom snabbt eller inte går igenom alls men som står i böckerna är antagligen inte lika viktigt att kunna.

En annan metod är att titta på rubrikerna i din lärobok (iaf om det är en bra lärobok). Rubrikerna brukar visa på olika områden som du ska kunna lite om. Läs igenom boken, kolla sen på rubrikerna igen och försök redogöra för vad det handlar om. T.ex "Efterkrigstidens politik" då försöker du fundera på vilken politik man hade under den tiden i några korta meningar.

• Emmur

...låter bra, men kolla med din mentor vad det gäller studieteknik också! Ett tips är att höra med läraren också vad det är som " saknas" så du får grepp om hur de tänker när de gör proven.

Lycka till!

• tahira

Har ni någon syo eller kurator eller liknande som du kan prata med? Det bästa är att säga precis vad du skrivit här och vara tydlig med att du vill ha hjälp.

Det är inte alla som kan plugga naturligt, när jag gick i gymnasiet och var med i elevrådet ordnade vi ofta "studieteknik-seminarier" där vi pratade igenom hur man skall lära sig plugga och det var otroligt många som dök upp och som varit helt vilsna. 

Sedan lär man sig på olika sätt också. Föreläsningar och lärare som står och pratar ger mig ingenting.

Jag lärde mig enbart genom att skriva. Så jag läste mina böcker och sedan skrev jag, med mina egna ord, allt jag läst. 

Under föreläsningar antecknade jag allt, inte bara stödord, och när jag kom hem renskrev jag det.

Det tog tid. Jag la säkert ner dubbelt så många timmar på plugg som några av mina klasskompisar, men att bara lyssna och läsa fungerade helt enkelt inte för mig.

Du måste hitta ditt sätt att plugga på. Skriva? Spela in när du läser informationen högt?

Att sätta upp delmål brukar fungera för de flesta, att göra ett schema på hur mycket man skall läsa/skriva varje kväll och sedan varken göra mer eller mindre.  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • elka9110

Haha, jag sitter här och svär åt mig själv för att jag själv inte pluggar =P

Har alltid haft samma problem med distraktion. Det första och viktigast steget för mig är att isolera mina största distraktionsmoment - för mig är det internet. Behöver jag inte datorn i plugget ska inte datorn vara igång eller ens i närheten. Jag förbjuder mig själv att göra något annat alls än att plugga, jag får inte kolla sms, mejl, facebook, eller ens brevlådan utanför dörren. 

Nästa steg är att sätta mig i en trevlig miljö. Jag ska helst inte sitta hemma i soffan där jag jämt slösurfar för då börjar jag slösurfa istället för att plugga i soffan.. Sätter jag mig på bänken ute i parken eller i skolan får jag mycket lättare att koncentrera mig på att plugga.

Sen försöker jag göra själva arbetet tillräckligt stimulerande för att jag ska aktivera hela hjärnan. Ibland har man faktiskt problemet att hjärnan är understimulerad, därför försöker den distrahera sig själv med att göra fler saker samtidigt. För tillfället har jag mycket anteckningar i mitt plugg och jag sysselsätter mig med att färgkoda alla mina anteckningar. Jag använder fyra pennor (två ljusa och två mörka i respektive nyanser Cool) som gör mig glad av att titta på. Mindmaps är också ett sånt där fint grafiskt hjälpmedel som faktiskt räddade mig på senaste tentan! 

Fastnar jag på en uppgift försöker jag hoppa vidare till nästa så fort som möjligt för att jag inte psykiskt ska låsa mig vid den och fördöma den som omöjlig.  

Det absolut bästa hjälpmedel som slår allt är definitivt en pluggkamrat.

Så, nu ska jag ta och leva som jag lär! (Dvs, stäng ned FL, flytta mig från soffan, plocka fram mina pennor och göra en mindmap, byta uppgift istället för den här tråkiga samt sluta vara socialfobisk och lära känna folk i klassen)

Lycka till! 

Svar på tråden får F på alla prov..