• VirrAnna

Roliga, goda, nyttiga mellanmål till barn 1-5 år

Dottern går på ett föräldrakooperativ och nu ska vi se över mellanmålsmenyn. Det finns några favoriter som kommer få vara kvar som tex, smoothie, fruktsallad med kesella, och scones men vad kan vi hitta på för nya mellanmål? Vad brukar era barn äta till mellanmål på förskolan (eller hemma med för den delen)?

• Svar på tråden Roliga, goda, nyttiga mellanmål till barn 1-5 år
  • Lajkie

Såg precis ett recept på Google på Hälsobollar. Det med en fruktsallad är ju bra!

Naturell yoghurt med torkad frukt och kokos!

• Ramborg

Korv med bröd

Plättar

Skånsk pepparkaka med smör, ost och ett glas mjölk

Yoghurt och musli

Smörgås med ost, skinka och tomat, lägg ihop två brödskivor och skär på mitten så man kan hålla dem i handen

Morotsstavar med yoghurtdipp

Soppa

Frukt

42.
  • VirrAnna
    Ramborg skrev 2012-10-16 23:40:32 följande:
    Korv med bröd
    Plättar
    Skånsk pepparkaka med smör, ost och ett glas mjölk
    Yoghurt och musli
    Smörgås med ost, skinka och tomat, lägg ihop två brödskivor och skär på mitten så man kan hålla dem i handen
    Morotsstavar med yoghurtdipp
    Soppa
    Frukt
    Plättar har jag med funderat på och gärna kanske lite nyttigare sånna...men frågan är om det är någon som är villig att stå och steka plättar till 17 barn och 5 vuxna  

Vad menar du för soppa? Typ fruktsoppa eller mer matigsoppa? 
  • Ramborg

En klar grönsakssoppa, kanske?

Istället för plättar - ugnspannkaka? Alltså inte sån med fläsk i.

42.
  • Minttu

Grönsaker och dip.
    Smörgås och mjölk.
    Fil/yoghurt med havrekuddar eller fruktbitar.
    Risgrynsgröt.
    Hemmagjord risifrutti.
    Omelett.

• Smulkaffe

Keso! Ser tråkigt ut men många barn gillar det ändå och mycket bättre för blodsockernivån och mättnaden än all frukt frukt frukt som man brukar trycka i barnen.
    Frysta bär mixade med tjock yoghurt (ej lätt, den är för sur) = yoghurtglass.

• VirrAnna

Ugnspannkaka har vi på menyn och barnen gillar det men många föräldrar fasar över att behöva göra den. Vet inte varför. 

Keso kanske vore nåt... Det kan man ju göra mycket gott med.

Äggröra borde ju kunna vara ett alternativ till äggsmörgås som de ofta äter när det är "personalens val"

• Elvis Mamma

Måste tipsa om boken: en bulle i ungen av Renée Voltaire, en super rolig bok med bland annat en massa mellanmåls tips!

Något min son gillar är, hallonris, jag kokar egen risgrynsgröt från grunden (lätt att göra storkok) låter den kallna, vispar lite vispgrädde och blandar ihop med gröten, blandar i hallon (eller annan frukt)

Annars gör vi:
    Hemmagjorda små piroger med tex köttfärs eller ost och skinka fyllning.
    Smoothie på bland annat kokos mjölk (super gott och nyttigt).
    Matmuffins/osötade bärmuffins.
    Fruktsallad förstås.
    Spenat eller banan plättar.
    Turkisk yoghurt med bär.
    Hembakat bröd proppat med nyttigheter.
    Bär bars med müsli.
    Quesadillas med tex morot och potatis (går att förbereda innan och äta kallt)

• VirrAnna
    Elvis Mamma skrev 2012-11-05 23:51:56 följande:
    Måste tipsa om boken: en bulle i ungen av Renée Voltaire, en super rolig bok med bland annat en massa mellanmåls tips!

Något min son gillar är, hallonris, jag kokar egen risgrynsgröt från grunden (lätt att göra storkok) låter den kallna, vispar lite vispgrädde och blandar ihop med gröten, blandar i hallon (eller annan frukt)

Annars gör vi:
    Hemmagjorda små piroger med tex köttfärs eller ost och skinka fyllning.
    Smoothie på bland annat kokos mjölk (super gott och nyttigt).
    Matmuffins/osötade bärmuffins.
    Fruktsallad förstås.
    Spenat eller banan plättar.
    Turkisk yoghurt med bär.
    Hembakat bröd proppat med nyttigheter.
    Bär bars med müsli.
    Quesadillas med tex morot och potatis (går att förbereda innan och äta kallt)

Vilka bra tips. Dock är det ett en massa konstiga livsmedlsregler med just risgrynsgröt. Man måste koka den på ett visst vis och kyla den på ett visst sätt för att använda den så därför kokar vi ingen egen risgrynsgröt. Jag vet att de ibland använder sån köpt gröt istället för att göra risgrynspudding. Personligen tycker jag det är alldeles för mycket socker i dem men de andra föräldrarna tycks inte tycka det där med socker är något "problem"

• TinaElisabeth

Matiga muffins
    Olika grönsaker att dippa
    Varma mackor/pizzamackor
    Fattiga riddare (kanske lite onyttigt, men om det är vid något enstaka tillfälle så kanske)
    Scoutmackor (skär ett hål i mitten på en smörgås, stek den i smör, knäck ett ägg i  hålet och stek på båda sidor)

... några idéer som jag kom på. Men sen såg jag att vissa redan var med. Men men....

• Little Ms Chatterbox
    VirrAnna skrev 2012-11-18 23:30:41 följande:
    Vilka bra tips. Dock är det ett en massa konstiga livsmedlsregler med just risgrynsgröt. Man måste koka den på ett visst vis och kyla den på ett visst sätt för att använda den så därför kokar vi ingen egen risgrynsgröt. Jag vet att de ibland använder sån köpt gröt istället för att göra risgrynspudding. Personligen tycker jag det är alldeles för mycket socker i dem men de andra föräldrarna tycks inte tycka det där med socker är något "problem"

Gör mannagrynsgröt istället för risgrynsgröt och gör en pudding direkt efteråt så behöver man inte kyla den utan gör puddingen så fort gröten har svalnat lite. Det är klart att det går att göra på samma sätt men risgrynsgröt också men risgrynsgröt tar ju så mycket längre tid att göra så man tjänar mer tid på att göra på mannagryn. Man kan också blanda ris och mannagrynsgröt till pudding. Då kan man ju välja att göra det på köpegröt och om man blandar ut det så blir det inte så sött längre. Nymalen kardemumma är gott att ha i
    Min erfarenhet av köpegröt är att FELIX gröt är inte lika söt som tex ICAs, Vet inte om det stämmer med innehållsdeklarationen men iaf i smakupplevelse. 

Krabbelurur är gott också Rörde ut lite överbliven Crème Fraiche med lite vaniljsocker till krabbelurorna 
    Pizzabullar och matmuffins. Servera gärna med naturell Crème Fraiche.
Svar på tråden Roliga, goda, nyttiga mellanmål till barn 1-5 år